ابزار بازاریابی بصری

بازاریابی

استفاده از جلوه‌های بصری همان‌طور که گفتیم یکی از عوامل موفقیت تبلیغات است، تاثیر رنگ‌ها بر موفقیت برندها، اولین و ساده‌ترین روش بهره بردن از تاثیر جلوه‌های بصری است که در مطلب قبلی به بررسی آن پرداختیم.

یکی از موفق‌ترین ابزار در استفاده از ویژگی‌های بصری در فضای مجازی برنامه اینستاگرام است که توانسته به سادگی در چند سال اخیر جایگاه خوبی در میان مخاطبین خود پیدا کنند. پدیده‌ای که با ترکیب تصویر، گوشی‌های هوشمند و اینترنت به سرعت تبدیل به یک شبکه گسترده اجتماعی شده است و از محبوبیت زیادی در میان تمام اقشار جامعه برخوردار گردیده است. موفقیت اینستاگرام مدیون چند عامل است: اولین مورد ساده تر شدن عکاسی بود، رقابت شدید شرکت های تولید کننده تلفن همراه منجر به تلاش بی وفقه این شرکت ها برای تولید دوربین هایی با کیفیت شد که به سادگی دارنده این گوشی ها را بدون داشتن تحصیلات و تجربه خاص به عکاسانی آماتور بدل کرد. حال این فرد با داشتن عکسی تحت عنوان اثر هنری، عرصه ای برای نمایش نیاز دارد که اینستاگرم به بهترین شکل این پلتفرم را متناسب با نیاز مردم فراهم آورده است.

لازم به ذکر است که اینستاگرام به علت داشتن تعداد زیاد کاربران فعال در هر ساعت و هزینه بسیار کم صفحات پر بازدید، امروزه به ابزاری مناسب و مقرون به صرفه برای تبلیغات تبدیل شده است و در کشورهای مختلف از اینستاگرام به عنوان ابزاری رسمی در تبلیغات دیجیتالی استفاده می شود، در کشور ما نیز با توجه به استقبال مردم، کانون تبلیغاتی مات به طور گسترده و حرفه ای امکان تبلیغ در این شبکه را برای مشتریان خود فراهم آورده است. تا از این طریق بتواند همگام با بزرگترین آژانس های تبلیغاتی دنیا زمینه کاری خود را گسترش داده و گامی موثر در برطرف کردن همه جانبه خواسته های مشتریان خود بردارد.

کمپین سطل آب یخ (ALS) :

این کمپین که در ایران با اصطلاح چالش آب یخ معروف شد، شاید پرآوازه ترین کمپین در سال ۲۰۱۴ باشد که با هدف حمایت از بیماران ALS و جمع آوری پول برای این بیماران بود که توسط یک موسسه خیریه صورت گرفت و بوسیله ی بیش از ۱۷ میلیون نفر بارگزاری شد و بیش از ۴۴۰ میلیون نفر در سراسر دنیا از آن بازدید کردند و در نهایت منجر به جمع آوری بیش ۱۰۰ میلیون دلار گردید. www.alsa.org

استفاده از عکس و عکاسی ملموس ترین و موثرترین روش بازاریابی بصری:

تصوعکاسی خود زمینه های بسیار مختلفی دارد. مانند عکاسی خبری، عکاسی هنری، عکاسی پرتره، عکاسی ورزشی، عکاسی مستند، عکاسی تبلیغاتی و… . اگر عکسی به منظور معرفی یک محصول، فرد یا خدمتی گرفته شود و هدفش همراه کردن و متقاعد کردن مخاطبین هدف باشد، عکسی تبلیغاتی محسوب می شود. و لازم است که نکات مربوط به بازاریابی بصری تا حد امکان رعایت شود تا عکس بتواند حداکثر اثربخشی را به ویژه در تبلیغات محیطی داشته باشد. برای داشتن بهترین عکس تبلیغاتی در نظر گرفتن سه عامل بسیار مهم است: ۱٫ شناسایی مخاطب هدف، نیازها، خواسته ها و علاقمندی هایش ضمن داشتن درکی صحیح از محیط تبلیغاتی که شامل فرهنگ، آداب و رسوم، اعتقادات و… می باشد. ۲٫ توجه داشتن به مسائل روانشناسی و مرتبط با عواطف و احساسات مخاطب (اینکه عکاس تبلیغاتی بداند چه مفاهیمی به چه صورتی بر روی مخاطبین چه تاثیری می گذارد.) ۳٫ خلاقیت و ایده پردازی که عامل ایجاد تمایز و موفقیت نهایی برند است.

البته تصویرسازی تبلیغاتی در مقایسه با عکس تبلیغاتی کاربرد بیشتری برای تبلیغات دارد چرا که اساس تبلیغات بزرگنمایی، اغراق و استفاده از مفاهیم انتزاعی است که این امر در عکس های تبلیغاتی به سادگی میسر نمی شود. در تصویر سازی حرفه ای می توان بر جزئیات، ویژگی ها و امتیازات محصول بیش از عکس تاکید کرد. در برخی موارد لازم است کمی از واقعیت دور شویم و با استفاده از تکنیک ها و روش های مختلف، به ارائه ی تصویری نه چندان طبیعی از کالا یا موارد استفاده ی آن بپردازیم ، که بتواند تاثیر و ماندگاری بهتری داشته باشد. البته پیاده سازی کلیه این موارد نیاز به تخصص و تجربه ی زیادی دارد که کانون تبلیغات مات با در اختیار داشتن عکاسان حرفه ای و با تجربه همواره تمامی این نکات را در نظر گرفته و عکس هایی تاثیرگذار و موفق برای تبلیغات مشتریان خود تهیه کرده است.

یکی دیگر از ابزار بصری که امروزه از آن در تبلیغات بسیار استفاده می شود، اینفوگرافیک است. این واژه از تلفیق دو واژه انگلیسی Information+Graphic شکل گرفته است. “اینفوگرافیک ابزاریست ساده برای انتقال مفاهیم پیچیده در کوتاه ترین زمان ممکن و با استفاده از کمترین واژه و تصویر.” یا به زبان ساده “انتقال اطلاعات از طریق تصاویر”.

قدمت این ابزار به هزاران سال پیش باز می گردد اما در چند سال اخیر به علت سرعت گرفتن پیشرفت علم و افزایش شدت کار افراد، زمان مطالعه و تفکر برای بیشتر مردم کوتاه شده است لذا ابزاری لازم است تا بتواند اطلاعات را به صورت فشرده، ساده و به سرعت انتقال دهد. اینفوگرافیک امروزه بیشتر بنا به این دلایل در زمینه بازاریابی و تبلیغات مورد استقبال قرار گرفته است و شرکت ها برای معرفی برند، محصولات و یا خدمات خود در سایت ها و صفحات شبکه های اجتماعی با کمک شرکت های تبلیغاتی مثل شرکت مات که با داشتن گرافیست های خلاق در این زمینه این کار را به صورت حرفه ای انجام می دهد، از این ابزار بیشترین استفاده را می کنند.

استفاده از جلوه های بصری در بسته بندی نیز یکی دیگر از عواملیست که می تواند به عنوان عامل تمایز و برد برندها استفاده شود. معمولاً خریداران، در پی بسته هایی هستند که کالای مورد نظرشان را به خوبی نشان دهد و آنان را از نوع، شکل و کارآیی دقیق محصول آگاه سازد. توجه به جلوه های بصری در طراحی بسته بندی های خلاقانه و استفاده از رنگ هایی مرتبط با نوع محصول می تواند تاثیر مستقیم بر بازاریابی و افزایش فروش محصول داشته باشد.

درنهایت، هر تبلیغ برجسـته ای در دنیا ضمن داشتن پیامی واضح و شفاف از ارائه ی مناسبی هم برخوردار است، تمامی شرکت های تبلیغاتی بزرگ دنیا و همچنین کانون تبلیغاتی مات این نکته را در نظر می گیرند که “چگونه گفتن پیام” به اندازه ی خود پیام مهم است. استفاده از ابزار تبلیغاتی مناسب در کنار در نظر گرفتن تاثیر انکارناپذیر جلوه های بصری در تبلیغات می تواند تضمین کننده موفقیت تبلیغات محیطی و برند شرکت ها باشد.