استراتژی خلاق – قسمت دوم

توسط گروه دانش مات در استراتژی

برنامه ریزی استراتژی خلاق

کسانی که بر روی بعد خلاق ارتباطات بازاریابی کار می‌کنند، معمولاٌ با چالشی جدی مواجه می‌شوند. این افراد باید ورودی‌هایی نظیر تحقیقات بازار، بریف خلاق، استراتژی مدون، اهداف ارتباطی و … را گرفته و آنها را به پیام ارتباط بازاریابی تبدیل کنند. وظیفه آنها نوشتن سناریو، طراحی و تصویر سازی و تولید تبلیغاتیست که به طرز موثری با مخاطب ارتباط برقرار کند. بازاریابان عموماً آژانس‌های ارتباطات بازاریابی را برای توسعه و پیاده سازی کمپین‌های ارتباطات بازاریابی خود به خدمت می‌گیرند، زیرا آنها در عملکرد خلاقانه ارتباطات بازاریابی تخصص دارند. با این حال، باید توجه داشت که وظیفه توسعه استراتژی خلاق علاوه بر تیم خلاقیت، بر عهده نماینده‌ای از سمت مشتری و سایر افراد آژانس نیز قرار دارد.

چالش خلاق

افرادی که بر روی جنبه خلاق ارتباطات بازاریابی کار می‌کنند، وظیفه توسعه روشی موثر برای رساندن پیام بازاریابی به مخاطبان را بر عهده دارند. معمولاً حجم زیادی از ورودی و اطلاعات قبلی درباره مخاطبان هدف نظیر سبک زندگی، نیازها و انگیزاننده‌ها، اهداف ارتباطی و … در اختیار مدیر یا تیم‌های خلاقیت قرار می‌گیرد. با این وجود، هر موقعیت بازاریابی متفاوت و نیازمند رویکردی منحصر به فرد می‌باشد.

ریسک خلاق

غالباً بسیاری از افراد خلاق در آژانس‌های تبلیغاتی هنگام تولید تبلیغ از رویکردها و فرمول‌های ثابت شده استفاده می‌کنند، زیرا این روش‌ها مطمئن بوده و کمتر احتمال دارد که شکست بخورند. آنها ادعا می‌کنند که مشتریانشان مخالف ریسک بوده و نسبت به ارتباطات بازاریابی که بسیار متفاوت هستند، حس خوبی ندارند. باید توجه داشت که عموماً شرکت‌هایی که صاحب ارتباطات بازاریابی خلاق هستند تمایل بیشتری به پذیرش ریسک دارند. با این حال، بسیاری از مدیران با ارتباطات بازاریابی مرسوم جهت برقراری ارتباط با مخاطبان بنحویکه که به آنها دلیلی برای خرید می‌دهد، احساس راحتی بیشتری می‌کنند.

نیروهای خلاق

مطابق با دیدگاه رایج، افرادی که بر روی جنبه خلاق ارتباطات بازاریابی کار می‌کنند معمولاً نسبت به افرادی که بر روی جنبه مدیریتی و یا تجاری کسب و کار فعالیت می‌کنند، خاص‌تر و متمایزتر هستند. بحث بر روی پاره‌ای از ویژگی‌های شخصیتی نیروهای خلاق در ارتباطات بازاریابی و نیاز به ایجاد محیطی که برای توسعه استراتژی ارتباطات بازاریابی مناسب و هدایتگر است، از ارزش بالایی برخوردار است.

فرایند خلاق

مطابق با ادعای تعدادی از افرادی که بر روی ارتباطات بازاریابی کار می‌کنند، بهتر است که خلاقیت در ارتباطات بازاریابی به عنوان یک فرایند در نظر گرفته شود و موفقیت در ایجاد ارتباطات بازاریابی خلاق زمانی حاصل می‌شود که از رویه‌های سازمان یافته پیروی گردد. در حالیکه بسیاری از افراد فعال در زمینه ارتباطات بازاریابی در مقابل استانداردسازی خلاقیت یا توسعه قوانین و دستورالعمل‌هایی برای پیروی مقاومت می‌کنند، اکثر نیروهای خلاق از برخی فرایندهای استاندارد برای ساخت تبلیغات پیروی می‌کنند.

در بخش بعدی این مقاله مراحل و گام‌های فرایند خلاقیت مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

پایان قسمت دوم

منبع:

https://smartamarketing.wordpress.com/2012/02/01/creative-strategy-planning-and-development/