برون‌سپاری یا درون‌سپاری؟ چالش پیش روی کسب‌وکارها

توسط گروه دانش مات در استراتژی

در بلاگ‌های پیشین پیرامون یکپارچگی عمودی و بحث عدم قطعیت در محیط‌های کسب‌وکار کنونی صحبت کردیم. یکپارچگی عمودی به معنای مالکیت بنگاه بر فعالیت‌هایی است که به صورت عمودی  در بخش مربوط به تامین‌کنندگان یا خرده‌فروشان انجام می‌گیرد. پیشرفت تکنولوژی و بین المللی شدن، ارتباط و تعامل میان کسب‌وکارهای مختلف و اتحاد استراتژیک را پررنگ‌تر کرده است. مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کسب‌وکارها در اجرا و پیاده‌سازی برون‌سپاری و یکپارچگی عمودی در این بلاگ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

چالش‌های پیش روی تصمیم‌گیرندگان

در طول سالیان متوالی و با پیشرفت تکنولوژی و تغییر محیط کسب‌وکار، نظریه‌ها نسبت به یکپارچگی عمودی دچار تغییر شده است. در بخش اعظمی از قرن بیستم این باور رایج بود که یکپارچگی عمودی به دلیل فراهم نمودن امکان هماهنگی میان فعالیت‌ها و کاهش عدم قطعیت برای بنگاه‌ها سودمند است. با گسترش روابط و ظهور مباحث میان‌رشته‌ای، این موضوع مطرح شد که برون‌سپاری، انعطاف‌پذیری شرکت را افزایش داده و به بنگاه امکان می‌دهد تا بر فعالیت‌هایی که تخصص و قابلیت‌ بیشتری بر آن دارد، تمرکز نماید. انتخاب میان برون‌سپاری و یکپارچگی عمودی (درون‌سپاری) یکی از اساسی‌ترین تصمیمات پیش روی رهبران کسب‌وکار محسوب می‌شود. برخی از مهم‌ترین چالش‌هایی که بنگاه‌ها در انتخاب میان برون سپاری یا یکپارچگی عمودی پیش‌رو دارند، عبارتند از:

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

زمانی‌که یک بنگاه هزینه‎‌های مربوط به تامین یا توزیع فرایندهای خود را بر عهده می‌گیرد، هزینه‌های مرتبط با حمل ‌و نقل و انرژی برای شرکت به صورت قابل توجهی کاهش می‌یابد. یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که در اقدام به خرید یا ساخت در فرایندهای یک کسب‌وکار می‌بایستی گرفته شود این موضوع است که آیا خرید کالا یا خدمت موردنظر برای شرکت گران‌تر تمام می‌شود یا ساخت آن؟ بسته به نوع کسب‌وکار و قدرت چانه‌زنی شرکت ( 5 نیروی رقابتی پورتر) در روابط با خریداران و تامین‌کنندگان، این پرسش می‌تواند پاسخ‌های متفاوتی داشته باشد.

توسعه قابلیت‌های متمایز (Distinctive Capabilities)

یکی از مزایای اصلی شرکتی که در چند فعالیت محدود تخصص دارد، توانایی آن برای توسعه قابلیت متمایز در آن فعالیت‌ها است. آموخته‌های ناشی از کار با مشتریان مختلف به شرکت‌های تخصصی امکان می‌دهد تا در توسعه و پیشرفت قابلیت‌ها و امتیازات خود، محدودیتی نداشته باشند. به همین دلیل برون‌سپاری امکان استفاده شرکت از قابیلت‌ها و توانایی شرکت‌های دیگر را فراهم می‌کند. یکپارچگی عمودی، مانع از توسعه قابلیت‌ها  به صورت هم‌زمان در حوزه‌های مختلف می‌شود؛ چراکه حتی شرکت‌های بزرگ مانند زیراکس و فیلیپس نیز در بحث یکپارچگی خدمات IT و تخصصی هرگز به شرکتی نظیر IBM نخواهند رسید. در حقیقت، در یکپارچگی عمودی با طیفی از قابلیت‌های عمومی روبه‌رو هستیم. تعیین سطح تخصصی موردنیاز برای انجام فعالیت‌ها، به رهبران کسب‌وکار امکان می‌دهد در رابطه با اینکه چه فعالیت‌هایی نیاز به برون‌سپاری دارند و چه فعالیت‌هایی می‌تواند در داخل شرکت انجام شود، تصمیم‌گیری نمایند.

مشکلات انگیزشی

یکپارچگی عمودی، انگیزه میان کسب‌وکارهای مرتبط شده عمودی را تغییر می‌دهد. زمانی‌که واسطه‌ای میان خریدار و فروشنده قرار دارد، محرک‌های سود تضمین می‌کنند که خریدار برای به دست آوردن بهترین قرارداد و فروشنده برای کسب کارایی و جذب مشتری، انگیزه دارد. هنگامی‌که یکپارچگی عمودی رخ می‌دهد، محرک‌های انگیزشی، ضعیف می‌شوند. یکی از شیوه‌های ایجاد انگیزه برای عملکرد قوی بخش‌های داخلی، ایجاد رقبای بیرونی برای آن‌ها است؛ بدین صورت که تامین‌کنندگان داخلی شرکت (نظیر IT، آموزش و مهندسی) برای ارائه خدمت به بخش‌های عملیاتی داخلی با تامین‌کنندگان بیرونی همان خدمات رقابت کنند.

انعطاف‌پذیری

زمانی‌که بحث پاسخ‌گویی سریع به تقاضای غیرقطعی مطرح می‌شود، برون‌سپاری نسبت به یکپارچگی عمودی، ارجحیت دارد. یکپارچگی عمودی ممکن است در پاسخ‌گویی سریع به فرصت‌های توسعه محصول جدید که نیازمند قابلیت‌های فنی جدید است مناسب نباشد، اما قادر است سرعت و هماهنگی در دستیابی به انطباق هم‌زمان کل زنجیره عمودی را فراهم نماید. با توجه به محیط صنعت و عدم قطعیت در تقاضای محصولات و خدمات، سطوح یکپارچگی و انعطاف‌پذیری می‌تواند متفاوت باشد.

به طور کلی بسته به محیط صنعت، یکپارچگی عمودی می‌تواند انتخاب درست یا اشتباهی برای رهبران کسب‌وکار باشد. شناخت محیط صنعت، تحلیل دقیق نتایج تحقیقات بازار و تحلیل‌های مالی، سطوح یکپارچگی فعالیت‌ها و اولویت‌ برون‌سپاری یا یکپارچگی عمودی را مشخص خواهد نمود. شرکت تبلیغاتی مات با ارائه کلیه خدمات تبلیغاتی، کسب‌وکار شما را در اتخاذ و پیاده‌سازی استراتژی‌های بازاریابی موفق و پیشی‌گرفتن از رقبا یاری می‌کند.