استراتژی

 

 

  • آشنایی با مفهوم مدیریت بر مبنای اهداف و 5 مرحله اجرای MBO

    آشنایی با مفهوم مدیریت بر مبنای اهداف و 5 مرحله اجرای MBO

    گروه دانش مات استراتژی

    تمام کسب‌وکارها برای تحقق هدف مشخص و واحدی شکل می‌گیرند. این میل دستیابی به هدف نهایی و بلندمدت سازمان است که منجر به خلق استراتژی و جهت بخشیدن به فعالیت‌های افراد می‌شود. هنگامی که وارد بازی رقابتی می‌شوید، کوچکترین فعالیت‌ها و اقدامات رقبا بر میزان فروش، سودآوری و اقدامات بعدی شما تاثیرگذار خواهد…

    ادامه مطلب
  • چارچوب 7S مکنزی، یک ابزار برنامه‌ریزی استراتژیک

    گروه دانش مات استراتژی

    تدوین استراتژی رقابتی اولین گام کسب‌وکارها برای ورود به بازی رقابتی است. در بلاگ‌های پیشین پیرامون تاریخچه تحول سیر تدوین استراتژی (استراتژی رقابتی مثابه جنگ و استراتژی رقابتی به مثابه عشق)، ابزارهای مورد استفاده در تدوین استراتژی (چارچوب SWOT، نیروهای رقابتی پورتر، ماتریس رشد-سهم بازار (BCG) و مدل PESTLE) و انواع مختلف آن…

    ادامه مطلب
  • استراتژی رقابتی به مثابه عشق

    گروه دانش مات استراتژی

    در بلاگ‌های پیشین به چارچوب رقابتی پورتر و نگاه رقابتی آن به مقوله استراتژی اشاره کردیم. مدل پورتر، محصول‌محور است و استراتژی را به مثابه جنگ در نظر می‌گیرد. سازمان‌ها برای کسب سهم بازار بیشتر با یکدیگر رقابت می‌کنند و از طریق ابزارهای تدوین استراتژی مانند چارچوب SWOT و مدل PESTLE برای کسب…

    ادامه مطلب
  • استراتژی رقابتی به مثابه جنگ

    استراتژی رقابتی به مثابه جنگ

    گروه دانش مات استراتژی

    سازمان‌ها به همان اندازه‌ای که ارتش‌های نظامی به تاکتیک‌های هوشمندانه نیاز دارند، به استراتژی‌های کسب‌وکار نیازمند هستند تا از منابع، به روشی موثرتر استفاده کنند، تصمیمات اتخاذ شده از سوی افراد مختلف را هماهنگ نمایند و در یک کلام، به فعالیت‌های خود جهت و هدف بدهند. در بلاگ‌های پیشین اشاره کردیم که هدف…

    ادامه مطلب
  • هر آنچه می¬بایست در رابطه با Business Plan یا طرح جامع کسب‌وکار بدانید

    هر آنچه می‌بایست در رابطه با Business Plan یا طرح جامع کسب‌وکار بدانید

    گروه دانش مات استراتژی

    هدف اصلی تمام کسب‌وکارها از طراحی استراتژی رقابتی، کسب مزیت رقابتی و سودآوری است. در بلاگ‌های قبل به طور مفصل پیرامون انواع مختلف استراتژی (استراتژی قیمت‌گذاری، استراتژی فروش و استراتژی اقیانوس آبی) و مهم‌ترین ابزارهای مورد استفاده در تدوین استراتژی ( مدل PESTLE، ماتریس BCG و چارچوب SWOT) صحبت کردیم. در این بلاگ…

    ادامه مطلب
  • برون‌سپاری یا درون‌سپاری؟ چالش پیش روی کسب‌وکارها

    برون‌سپاری یا درون‌سپاری؟ چالش پیش روی کسب‌وکارها

    گروه دانش مات استراتژی

    در بلاگ‌های پیشین پیرامون یکپارچگی عمودی و بحث عدم قطعیت در محیط‌های کسب‌وکار کنونی صحبت کردیم. یکپارچگی عمودی به معنای مالکیت بنگاه بر فعالیت‌هایی است که به صورت عمودی  در بخش مربوط به تامین‌کنندگان یا خرده‌فروشان انجام می‌گیرد. پیشرفت تکنولوژی و بین المللی شدن، ارتباط و تعامل میان کسب‌وکارهای مختلف و اتحاد استراتژیک…

    ادامه مطلب
  • همه چیز در مورد یکپارچگی عمودی

    همه چیز در مورد یکپارچگی عمودی

    گروه دانش مات استراتژی

    میزان جذابیت یک صنعت و شدت رقابت میان فعالان حاضر در آن صنعت، از مهم‌ترین شاخصه‌های تدوین استراتژی در کسب‌و‌کارها است. عدم قطعیت و پیش‌بینی‌ناپذیری یکی از ویژگی‌های محیط کسب‌و‌کار کنونی است. برای مواجهه با این پدیده، شرکت‌ها سطوح مختلفی از یکپارچگی عمودی را برای کاهش میزان وابستگی خود به اعضای زنجیره تامین…

    ادامه مطلب
  • مسئولیت اجتماعی (CSR)

    مسئولیت اجتماعی (CSR) چگونه به کسب‌و‌کار شما کمک می‌کند؟

    گروه دانش مات استراتژی

    در بلاگ‌های پیشین، پیرامون طراحی استراتژی رقابتی در سازمان‌ها با توجه به جذابیت محیط صنعت و شدت رقابت میان رقبا سخن گفتیم. هدف از استراتژی، خلق مزیت رقابتی است. هر سازمان از طریق تحلیل محیط بیرونی، بررسی نقاط قوت و ضعف و ماتریس SWOT، درصدد پیشی‌گرفتن از رقبا و کسب سود است. با…

    ادامه مطلب
  • مزیت رقابتی

    چگونه تقلید رقبا از محصول جدیدتان را به تعویق بیندازید؟

    گروه دانش مات استراتژی

    در بلاگ‌های پیشین در رابطه با ماهیت مزیت رقابتی صحبت کردیم. پیشرفت تکنولوژی و بین المللی شدن فضای کسب‌و‌کار، منحنی عمر محصولات را کاهش می‌دهد. از این رو استراتژی‌های رقابتی شرکت‌ها می‌بایست به طور مستمر مورد بازنگری قرار گیرد. محصولات جدید ارائه شده به بازار و مزیت‌های رقابتی نوظهور، پس از مدتی به…

    ادامه مطلب
  • چارچوب SWOT

    چارچوب SWOT، ابزاری برای تدوین استراتژی رقابتی

    گروه دانش مات استراتژی

    پیشرفت تکنولوژی، تلاطم و رقابت شدید در کنار فشارهای اجتماعی و بحران سرمایه‌داری جزئی از محیط‌ پیچیده کسب‌و‌کار کنونی به شمار می‌روند. یکی از اولین مراحل تدوین استراتژی رقابتی برای سازمان‌ها، کسب اطلاع از موقعیت کنونی و محیطی است که بنگاه در آن فعالیت می‌کند. در بلاگ‌های پیشین ماتریس رشد-سهم بازار (BCG) را…

    ادامه مطلب
  • بین المللی شدن و الماس ملی پورتر

    هرآنچه می‌بایست پیرامون بین المللی شدن و الماس ملی پورتر بدانید

    گروه دانش مات استراتژی

    در بلاگ‌های پیشین به مهم‌ترین ویژگی‌های محیط کسب‌و‌کار اشاره و تکنولوژی را به عنوان یکی از خصوصیاتی معرفی نمودیم که می‌تواند منجر به تغییرات محیط رقابتی شود. علاوه بر تکنولوژی، عامل دیگری نیز منجر به تغییر محیط کسب‌و‌کار می‌شود. بین المللی شدن، یکی از فرصت‌های پیش روی سازمان‌ها برای رشد و سودآوری است.…

    ادامه مطلب
  • آیا هر محصول تجاری همانند یک موجود زنده است؟

    گروه دانش مات استراتژی

    در دنیای کسب‌و‌کار گاه با مفاهیم و موضوعاتی مواجه می‌شویم که شباهت‌های بسیاری با پدیده‌های طبیعی دارند. هر سازمان یا بنگاه تجاری برای ارائه محصول یا خدمت مشخصی فعالیت می‌کند. در این بلاگ قصد داریم بررسی کنیم که آیا محصول یا خدماتی که بنگاه‌های تجاری ارائه می‌دهند همانند موجودات زنده عمر مشخصی دارند؟…

    ادامه مطلب
  • اتحاد استراتژیک

    هر آنچه می‌بایست پیرامون اتحاد استراتژیک بدانید

    گروه دانش مات استراتژی

    اتحاد استراتژیک (Strategic Alliance) یکی از راه‌های پیش‌روی شرکت‌ها است که از طریق آن قادر خواهند بود فعالیت‌های کسب‌و‌کار خود را گسترش دهند. این ابزار به تحقق استراتژی‌های سازمان کمک می‌کند. در این بلاگ قصد داریم اتحاد استراتژیک و مهم‌ترین انگیزه‌هایی که منجر می‌شود سازمان‌ها از این ابزار استفاده کنند را بررسی نماییم.…

    ادامه مطلب
  • رقبای تجاری

    معمای زندانی و تحلیل رقبای تجاری چگونه به کسب‌و‌کار شما کمک می‌کند؟

    گروه دانش مات استراتژی

    در بلاگ‌های قبل به ویژگی‌های محیط کسب‌و‌کار امروزی و نظریه بازی اشاره کردیم. نظریه بازی برای ترسیم شرایط محیط کنونی رقابت معرفی و مهم‌ترین معیارهایی که می‌بایست در رقابت‌های تجاری مورد توجه قرار بگیرد، مطرح شد. در این بلاگ و در ادامه مبحث نظریه بازی، قصد داریم به معمای ساده زندانی و مهم‌ترین…

    ادامه مطلب
  • رقابت در کسب‌و‌کار کنونی

    آشنایی با نظریه بازی و نحوه رقابت در کسب‌و‌کار کنونی

    گروه دانش مات استراتژی

    در بلاگ‌های قبل به ویژگی‌های محیط کسب‌و‌کار کنونی اشاره کردیم. پویایی و غیر‌قابل پیش‌بینی بودن رخدادهایی که شرکت‌ها، رقبا و به طور کلی فضای کسب‌و‌کار را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اهمیت نظریه بازی (Game Theory) را بیش از پیش نموده است. درست مانند یک بازی شطرنج، اینکه رقیب شما چه حرکتی انجام داده…

    ادامه مطلب
  • سنجش عملکرد سازمان

    کارت امتیازی متوازن (BSC) ابزاری برای سنجش عملکرد سازمان

    گروه دانش مات استراتژی

    کارت امتیازی متوازن (Balanced Score Card) به عنوان روشی برای سنجش عملکرد سازمان، اولین‌بار توسط رابرت کاپلان و دیوید نورتون مطرح شد. از آنجایی که در تدوین استراتژی، اهداف بلند‌مدت مدنظر قرار می‌گیرد، سازمان‌ها باید عملکرد خود را به طور مستمر در کوتاه مدت، بررسی و پایش کنند تا اطمینان حاصل نمایند که…

    ادامه مطلب
  • هرآنچه باید در مورد مزیت رقابتی و پیشی‌گرفتن از رقبا بدانید

    گروه دانش مات استراتژی

    در بلاگ‌های قبل به مهم‌ترین ویژگی‌های محیط کسب‌و‌کار کنونی اشاره کردیم. پویایی محیط و رشد سریع تکنولوژی، سازمان‌ها را در شرایطی قرار می‌دهد که برای باقی‌ماندن در عرصه رقابت باید در استراتژی‌های خود بازنگری کنند. هدف از طراحی استراتژی در هر سازمان، کسب مزیت رقابتی است. از طریق مزیت رقابتی، سازمان قادر خواهد…

    ادامه مطلب
  • محیط کسب و کار کنونی

    4 ویژگی محیط کسب و کار کنونی

    گروه دانش مات استراتژی

    حادثه 11 سپتامبر، ورشکستگی شرکت‌های موفق و بزرگ، رسوایی‌های مالی و بحران‌های اقتصادی، بازارهای کالا و ارز را در قرن 21 با آشفتگی و بحران جدی رو‌به‌رو­ کردند. از سوی دیگر، شوک سنگینی به واسطه تلاطم‌های سیاسی و فجایع طبیعی از قبیل سونامی، زمین‌­لرزه و …. به کسب‌و‌کارها وارد شد. همه چیز در…

    ادامه مطلب
  • مشاغل

    ماتریس رشد‌سهم بازار (BCG)

    گروه دانش مات استراتژی

    ماتریس رشد‌سهم بازار BCG یا Boston Consulting Group اولین ­بار توسط گروه مشاوره بوستون در سال 1970 به عنوان ابزاری برای تحلیل موقعیت استراتژیک کسب‎­و­­کار مطرح شد. ساختار کلی ماتریس براساس منحنی چرخه عمر محصول شکل می­‌گیرد و پورت‌فولیوی کسب­‌و­کار شما را در بلند­مدت ترسیم می­‌کند. توقف یا افزایش سرمایه‌­­گذاری در بخش­‌ها و…

    ادامه مطلب
  • آنالیز PESTEL

    اثرگذاری مدل PESTLE در تدوین استراتژی‌ها

    گروه دانش مات استراتژی

    اثرگذاری مدل PESTLE در تدوین استراتژی‌ها آگاهی از وضعیت و محیط پیرامون برای هر کسب‌وکاری ضرورت دارد؛ چرا که دید وسیع‌تری برای هدف‌گذاری و تعیین استراتژی و قدم گذاشتن در مسیر مورد نظر به ما می‌دهد. یکی از ابزارهای به شدت کاربردی آنالیز PESTLE است که گسترده‌تر از مدل SWOT است و دیدی…

    ادامه مطلب
  • استراتژی‌های فروش

    معرفی استراتژی‌های فروش Down Sell ، Cross Sell، Up Sell

    گروه دانش مات استراتژی

    برای پویا نگه‌داشتن کسب‌وکارمان افزایش نرخ‌های تبدیل و در نهایت دستیابی به نتایج موردنظر، استراتژی‌های بازاریابی متعددی وجود دارد که می‌توان از آنها بهره برد. امروزه علاوه بر کسب ‌و کارهای سنتی که به صورت تجربی از استراتژی‌های Up Selling, Down Selling, Cross Selling استفاده می‌کنند، کسب‌وکارهای نوین هم به این استراتژی‌های فروش…

    ادامه مطلب
  • استراتژی قیمت گذاری

    استراتژی‌های قیمت‌گذاری کدام‌اند؟

    گروه دانش مات استراتژی

    استراتژی‌های قیمت‌گذاری کدام‌اند؟ اگر کسب‌وکار تازه‌ای به راه انداخته‌اید یا سال‌ها است که تجربه دارید، شاید دانستن استراتژی‌های قیمت‌گذاری برایتان جالب باشد. برای رقابت در هر صنعتی، کسب‌وکارها نیاز به استراتژی‌های قیمت‌گذاری دارند تا بتوانند رشد فروش را مثبت تجربه کنند و با دیگران به رقابت بپردازند. برای داشتن یک استراتژی مناسب، نیاز…

    ادامه مطلب
  • استراتژی اقیانوس آبی

    استراتژی اقیانوس آبی، ورود به فضای بی‌رقیب کسب و کار

    گروه دانش مات استراتژی

    استراتژی اقیانوس آبی، ورود به فضای بی‌رقیب کسب و کار استراتژی اقیانوس آبی، یک رویکرد استراتژیک در بازاریابی و ترکیبی از استراتژی‌های تمایز و کاهش هزینه است. اقیانوس آبی یک اصطلاح جدید، اما دارای موجودیت و مفهوم قدیمی است. بسیاری از کسب و کارهایی که امروزه وجود دارند، در سال‌های گذشته ناشناخته بوده‌اند.…

    ادامه مطلب
  • گروه تمرکز

    گروه تمرکز یا Focus Group چیست و چه مراحلی دارد؟

    گروه دانش مات استراتژی

    گروه تمرکز یا Focus Group چیست؟ بحث و تبادل نظر در گروه تمرکز یا (Focused Group Discussion (FGD، یکی از روش‌های کیفی تحقیقات پایه بوده، که از علوم اجتماعی وارد حوزه‌ی مدیریت و بازاریابی شده است. تشکیل گروه تمرکز یا Focus Group، یکی از روش‌های مورد استفاده در تحقیقات بازار است که در…

    ادامه مطلب
  • بازاریابی ورودی

    اهمیت اینباند مارکتینگ در سال 2016

    گروه دانش مات استراتژی

    اینباند مارکتینگ در فارسی با عنوان بازاریابی درون‌گرا یا بازاریابی جاذبه‌ای معنی می‌شود که شاید به درستی انتقال دهنده معنای این عبارت نباشد به همین علت به بررسی مفهوم این عبارت می‌پردازیم، اینباند مارکتینگ در چند سال اخیر از اهمیت زیادی برخوردار گردیده و توجه به این مفهوم در سال 2017 می‌تواند عامل…

    ادامه مطلب
  • برنامه ریزی رسانه ها

    پیشبینی آینده‌ی برنامه‌ریزی رسانه

    گروه دانش مات استراتژی

    رسانه‌ در صنعت تبلیغات و بازاریابی به عنوان پل ارتباطی میان برند و مخاطب شناخته می‌شود. انتخاب نوع رسانه‌ی تبلیغاتی و تعیین دقیق زمان سرمایه‌گذاری برای هر کدام از انواع تبلیغات بسیار حائز اهمیت است. امروزه در دنیای تبلیغات و بازاریابی ارائه‌ی برنامه‌ی مدون و منسجم جهت معرفی، ارتقا، بهبود جایگاه یا یادآوری…

    ادامه مطلب