معرفی آژانس تبلیغاتی دبلیو پی پی، سومین آژانس برتر سال 2015

بازاریابی تبلیغات

براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی سایت های معتبر بین المللی، آژانس تبلیغاتی دبلیو پی پی (WPP Group) به عنوان سومین آژانس تبلیغاتی در میان لیست برترین شرکت های تبلیغاتی 2015 قرار گرفت که در این مطلب در ادامه ی مطالب گذشته به معرفی اجمالی این شرکت می پردازیم تا با استراتژی ها، گستره فعالیت، هیئت مدیره و…. آشنا شویم.
شرکت تبلیغاتی دبلیو پی پی (WPP) شرکتی پیشرو در ارائه خدمات مرتبط با ارتباطات در دنیا بوده این هولدینگ تبیغاتی در سال 1985 تاسیس شد و تا این لحظه در 112 کشور فعالیت می کند، دبلیو پی پی بیش از 160 شرکت زیرمجموعه با نام و هویت مستقل بوده و در صنایع مختلف و مرتبط با تبلیغات فعالیت می کنند و به سبب همین هویت مستقل و برخورداری از متخصصان، هر کدام از این شرکت های تابعه نیز در صنعت خود پیشرو می باشند. خدمات این شرکت ها شامل موارد زیر می باشد:

  • تبلیغات،
  • مدیریت سرمایه گذاری در رسانه،
  • مدیریت سرمایه گذاری داده،
  • روابط عمومی،
  • برندینگ و هویت سازی،
  • ارتباطات بهداشت و درمان،
  • بازاریابی روابط و توسعه دیجیتالی،
  • ارتباطات متخصصان

درآمد:

شرکت دبلیو پی پی (WPP) در سی امین سالگرد تاسیس خود، آمار درآمد سال 2015 خود را اعلام کرد. این آمار مبنی بر آن است که در سال گذشته این شرکت بالغ بر 17,618 میلیون دلار درآمد داشته است. البته با توجه به اینکه این رقم از میزان درآمد اولین و دومین شرکت لیست برترین شرکت های 2015 بیشتر است، لازم به ذکر است که معیار انتخاب برترین شرکت ها صرفاً درآمد آنها نیست و عوامل دیگری همچون میزان اشتغال زایی، کسب جوایز جهانی، گستردگی فعالیت ها در مقیاس جهانی و… در این انتخاب ها تاثیرگذار است. جدول شماره 1 نشان دهنده چگونگی کسب درآمد شرکت تبلیغاتی دبلیو پی پی از شرکت های تابعه (SBU) خود در نقاط مختلف در سال 2015 است.

  1. 37% از آمریکای شمالی
  2. 29% از آسیا و اقیانوسیه، آمریکای جنوبی،آفریقا، خاورمیانه و اروپای شرقی
  3. 20% از اروپای غربی
  4. 14% از انگلستان

2015-Rev-Geo

و در شکل زیر  چگونگی تقسیم درآمد از فعالیت های مختلف و خدمات شرکت دبلیو پی پی می بینیم :

  1. 45% تبلیغات و مدیریت سرمایه گذاری رسانه
  2. 27% برندینگ، هویت سازی و فعالیت های مربوط به بهداشت و سلامتی
  3. 20% مدیریت سرمایه گذاری داده
  4. 8% روابط عمومی

2015-Rev-Sector

استراتژی:

هدف شرکت تبلیغاتی دبلیو پی پی (WPP) این است که به عنوان برترین مشاور ارائه دهنده خدمات ارتباطی در میان شرکت های جهانی، شرکت های چند ملیتی و شرکت های منطقه ای و محلی شناخته شود و برای دستیابی به این مهم 4 استراتژی اساسی دارد.

  1. پیش از هر چیز کارمندان در تمامی سطوح افقی سازمان باید حفظ منافع مشتریان را اولویت فعالیت های خود قرار دهند و این موضوع از دو نهاد هم سطح؛ بخش مربوط به مشتریان جهانی و منطقه ای باید آغاز شود.
  2. افزایش سهم درآمد حاصل از پراکندگی جغرافیایی فعالیت های WPP در بازارهای روبه رشدی همچون آسیا و اقیانوسیه، آمریکای جنوبی، شمال آفریقا، خاورمیانه و اروپای شرقی باید در نظر گرفته شود و به درصدی در حدود 40-45% افزایش درآمد در این مناطق برسد.
  3. افزایش درآمد حاصل از رسانه های جدید تا حدود 40-45% باید در برنامه های کلان شرکت قرار بگیرد.
  4. سهم سرمایه گذاری در خدمات بازاریابی همچون مدیریت داده، تعاملات دیجیتالی، تولید محتوا و تکنولوژی های جدید که قابل اندازه گیری دقیق می باشند باید محفوظ باشد و در حدود 50% درآمد سالیانه آژانس را به خود اختصاص دهند.

هیئت مدیره

هولدینگ دبلیو پی پی WPP توسط مدیرانی با تجربه و متخصص هدایت می شود و در کنار این مدیران از یک هیئت مشاوران باسابقه نیز برخوردار است که ناظر بر کلیه فعالیت های شرکت می باشند همچنین در هیئت مدیره این شرکت افرادی حضور دارند که قابلیت اجرایی ندارند و در پست های غیر اجرایی فعالیت می کنند علت حضور چنین افرادی که در تصمیم گیری های شرکت ذینفع نیستند و دیدگاهی بی طرف دارند، تضمین سلامت کلیه فعالیت های هیئت رئیسه می باشد. سر مارتین سورل به عنوان مدیر عامل در سال 1986 به دبلیو پی پی پیوست و از آن زمان هیئت مدیره شرکت دبلیو پی پی را شکل داد.

آشنایی با نام برخی از عوامل و مدیران ارشد اجرایی و غیر اجرایی این هولدینگ و آگاهی نسبت به اینکه از چه تخصص هایی در هیئت مدیره خود استفاده می کنند، می تواند جالب و کمک کننده باشد:

روبرتو کوارتا (Roberto Quarta) مدیر (غیر اجرایی) هیئت مدیره و عضو کمیته جبران خسارت

سر مارتین سورل (Sir Martin Sorrell)   مدیر عامل

پاول ریچاردسون (Paul Richardson) مدیر ارشد مالی و رئیس کمیته توسعه پایدار

جکوس آیگرین (Jacques Aigrain)مدیر ارشد حسابداری و عضو کمیته جبران خسارت

چارلن بگلی  (Charlene Begley)معاون اجرایی حسابداری

سر جان هود  (Sir John Hood)رئیس کمیته جبران خسارت

نیکول سلیگمن  (Nicole Seligman)مدیر مستقل در هیئت رئیسه

جرمی بولمور (Jeremy Bullmore) رئیس هیئت مشاوران

جان جکسون  (John Jackson)عضو هیئت مشاوران

بود مورتن  (Bud Morten)مشاور ارشد

آژانس تبلیغاتی مات با آنالیز کلیه فعالیت های چنین شرکت هایی و با کمک متخصصان خود، استراتژی های آنها را تحلیل و با توجه به آگاهی از شرایط بازار ایران، این استراتژی ها را در اصطلاح بومی سازی کرده و متناسب با مشتری، مخاطب و شرایط اقتصادی ایران می نماید. شرکت مات با الگو قرار دادن آژانس های تبلیغاتی موفق دنیا مثل دبلیو پی پی (WPP) بهترین استراتژی ها موجود را اتخاذ و بهترین مشاور برای مشتریان خود تا رسیدن به موفقیت می باشد.