معرفی بازاریابی چابک یا Agile Marketing

توسط گروه دانش مات در بازاریابی

با وجود اهمیت بالای طراحی و تدوین استراتژی رقابتی برای باقی ماندن در عرصه رقابت، آنچه کسب‌وکارها را به کسب مزیت رقابتی و پیشی‌گرفتن از رقبا نزدیک می‌کند، تعهد به پیاده‌سازی استراتژی و چابکی دپارتمان‌های مختلف سازمان است. طرح جامع کسب‌وکار (Business Plan) یا مدل کسب‌وکار (Business Model) هرچقدر هم دقیق و با به کارگیری ابزارهایی مانند مدل SMART، چارچوب 7S مکنزی، چارچوب SWOT، مدل رقابتی پورتر یا ماتریس رشد- سهم بازار (BCG) مشخص و تعیین شده باشند، تا زمانی که به اجرا در نیایند، بیش از یک سند مکتوب و طرح روی کاغذ نیستند. در این بلاگ قصد داریم از فاز طراحی و تدوین استراتژی عبور کنیم و به مرحله پیاده‌سازی و اجرا قدم بگذاریم و ضمن معرفی بازاریابی چابک و مهم‌ترین المان‌های آن، نقش این تکنیک را در عملکرد سازمان بررسی نماییم.

بازاریابی چابک چیست؟

بازاریابی چابک یا Agile Marketing یک رویکرد بازاریابی اقدام‌گرا و تاکتیکی است که بر شناسایی و تمرکز تیم‌ها و دپارتمان‌های سازمان بر فعالیت‌ها و اقدامات ارزشمند تاکید دارد. هر یک از دپارتمان‌ها، مسئولیت تکمیل بخش مشخصی از یک پروژه را در مدت زمان معینی به عهده دارند. از طریق رویکرد بازاریابی چابک، نتایج و عملکرد هر بخش به طور مستمر و پی‌ در پی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ بدین ترتیب، با اصلاح زودهنگام خطاهای موجود، ضمن کاهش و جلوگیری از صرف هزینه‌های زیاد، عملکرد تیم‌ها و سازمان در طول زمان بهبود پیدا می‌کند.

تعامل مستمر اعضای تیم با یکدیگر، آمادگی برای چالش‌های غیر قابل پیش‌بینی و پاسخ به موقع به تغییرات، سازمان را در بازی رقابتی و کسب سود، توانمندتر می‌سازد.

المان‌های کلیدی پیاده‌سازی بازاریابی چابک

اجرای تکنیک بازاریابی چابک برای سهولت ارزیابی عملکرد و افزایش انعطاف‌پذیری و پاسخ‌گویی سازمان به تغییرات بازار، نیازمند المان‌های زیر است:

بازه زمانی برای انجام وظیفه (Sprint)

این المان بیانگر مدت زمان مشخصی است که برای تکمیل پروژه و وظایف مشخص، به هر تیم اختصاص پیدا می‌کند. این بازه زمانی بین 2 تا 6 هفته متغیر است. چنانچه انجام یک پروژه به زمانی بیش از 6 هفته نیاز داشته باشد، به دو یا چند بازی زمانی تقسیم می‌شود. در پایان این مدت زمان، نحوه عملکرد و نتایج تیم‌ها ارزیابی کلی و نهایی خواهد شد. با این حال در طول اجرای وظایف و هر بازه زمانی نیز، مسئولیت‌ها و نحوه انجام وظایف، پیگیری و ارزیابی می‌شود.

جلسات بررسی و هماهنگی (Stand up Meeting)

اعضای هر تیم به صورت روزانه وظایف و اقدامات لازم برای تکمیل پروژه را با یکدیگر در میان گذاشته و اقدامات خود را هماهنگ می‌کنند. این جلسات، اغلب کوتاه و در مدت زمان 15 دقیقه انجام می‌شود. بدین ترتیب چالش‌ها و مشکلاتی که در مسیر اجرایی وجود دارد، به دقت شناسایی شده و برای برطرف کردن آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

ردیابی مسیر پیشرفت

وجود وایت‌بردهایی با یادداشت‌های رنگی و مشخص به آگاهی‌بخشی سریع از مسیر پیشرفت پروژه، نکات کلیدی، مراحل طی شده و چالش‌های پیش رو کمک می‌کند. مرور و بررسی اقدامات انجام شده یا موردنیاز از این طریق برای همه اعضای تیم ساده و سریع خواهد بود.

کار تیمی (Team Work)

مهم‌ترین المان موفقیت یا شکست یک پروژه به هماهنگی و کار تیمی اعضای آن بستگی دارد. برای داشتن سازمانی چابک و پاسخگو، تمامی اعضای دپارتمان‌ها می‌بایست با یکدیگر همکاری داشته و وظایف مربوط به خود را به درستی انجام دهند.

نقش بازاریابی چابک در عملکرد سازمان

تکنیک بازاریابی چابک به سازمان اجازه می‌دهد تا

رویکردهای بازاریابی سنتی تنها بر مشخص کردن اهداف و اقدامات لازم برای تحقق آن‌ها در یک خط زمانی مشخص بدون بازگشت به عقب و بررسی نتایج اقدامات تاکید داشتند. بازاریابی چابک یا Agile Marketing به عنوان یک تکنیک پویا در اجرا و پیاده‌سازی استراتژی، به صورت مستمر، مراحل اجرای یک پروژه و فعالیت تیم‌های مرتبط را ارزیابی و کنترل می‌کند. بدین ترتیب، نرخ شکست پروژه‌های سازمان ( به ویژه پروژه‌های کلان) به شدت کاهش یافته و عملکرد سازمان در بلندمدت، بهبود پیدا می‌کند. شرکت تبلیغاتی مات با ارائه خدمات جامع بازاریابی از طریق تیم متخصص و حرفه‌ای، کسب‌وکار شما را در طراحی و پیاده‌سازی استراتژی‌های رقابتی و پاسخگویی به تغییرات بازار و اقدامات رقبا یاری می‌کند.