پیشبینی آینده‌ی برنامه‌ریزی رسانه

استراتژی

رسانه‌ در صنعت تبلیغات و بازاریابی به عنوان پل ارتباطی میان برند و مخاطب شناخته می‌شود. انتخاب نوع رسانه‌ی تبلیغاتی و تعیین دقیق زمان سرمایه‌گذاری برای هر کدام از انواع تبلیغات بسیار حائز اهمیت است. امروزه در دنیای تبلیغات و بازاریابی ارائه‌ی برنامه‌ی مدون و منسجم جهت معرفی، ارتقا، بهبود جایگاه یا یادآوری برند در ذهن مخاطبان از طریق رسانه‌های تبلیغاتی نظیر تلویزیون، تبلیغات محیطی، بیلبورد، فضای دیجیتال، رادیو و … تنها با کمک شرکت‎‌های تبلیغاتی باسلیقه و معتبر ممکن می‌شود.

برنامه ریزی رسانه فرآیند یافتن بهترین و کارآمدترین روش برای انتقال پیام یک شرکت یا برند در زمان مناسب به مخاطبان هدف می‌باشد، به گونه‌ای که در نهایت منجر به ارتقاء آگاهی و شناخت از یک برند، بهبود اعتبار برند و افزایش رضایت مشتریان از آن برند می‌شود، ضمن اینکه برنامه‌ریزی رسانه مانع اتلاف بودجه‌ی تبلیغات و سرمایه‌ی شرکت می‌شود. تیم برنامه‌ریزی رسانه سعی می‌کند تا به ذهن و قلب مخاطبان نفوذ کند تا بتواند تاثیری بلندمدت بر آنان بگذارد، برای این منظور پیام هر برند باید در زمان‌ مناسب و از طریق بهترین پلتفرم تبلیغاتی به مخاطبان برسد تا حداکثر تأثیر را بر آنان بگذارد.

برای داشتن یک استراتژی قوی در برنامه‌ریزی رسانه می‌بایست طبق مراحل زیر اقدام نمود:

  • در گام اول، موقعیت فعلی برند با انجام تحقیقات میدانی و شناخت وضعیت بازار، صنعت و محصول موردنظر شناسایی می‌شود. استراتژی برنامه‌ریزی رسانه بر پایه‌ی اطلاعات بدست آمده از تحلیل‌های اولیه‌ی حاصل از این بخش تنظیم و تعریف می‌گردد. هدف از تحلیل موقعیت و جایگاه فعلی یک برند، شناسایی نقاط ضعف و قوت و بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در صنعت مرتبط با برند است. شناخت دغدغه‌ها، سلایق و رفتار خرید مخاطبان در کنار شناخت اهداف و هویت هر برند می‌تواند منجر به شکل‌گیری بینشی کامل برای تعریف و تدوین استراتژی برنامه‌ریزی رسانه شود تا نهایتاً موفقیت در برنامه‌ریزی رسانه حاصل شود.
  • در گام دوم با استفاده از تحلیل‌های صورت گرفته می‌بایست به تعیین اهداف برنامه‌ریزی رسانه با توجه به ریچ و فرکانس مطلوب و بودجه‌ی تعیین شده برای تبلیغات پرداخت. این اهداف با توجه به چگونگی نفوذ و تأثیرگذاری یک پیام در ذهن مخاطب، زمان راه‌اندازی و طول مدت پیاده‌سازی برنامه‌ریزی رسانه و انتخاب بهترین ترکیب از انواع رسانه‌های تبلیغاتی جهت جلب توجه بیشتر مخاطبان تدوین می‌گردد.
  • گام سوم ورود به فاز اجرایی است. در فاز اجرایی، دقت در زمانبندی و کیفیت پیاده‌سازی خدمات بسیار حائز اهمیت است، چراکه در این مرحله مستقیما با باورها و اعتقادات مخاطبان نسبت به برند مواجه هستیم و هرگونه بی‌برنامگی یا بی کیفیتی به هویت برند لطمه زده و منجر به هدر رفتن سرمایه، نارضایتی مشتریان و نهایتا شکست پروژه خواهد شد.
  • گام آخر، ارزیابی و پایش کل فرآیند می‌باشد. در این مرحله کارشناسان آژانس‌های تبلیغاتی با سالها تجربه و با کمک ابزار سنجش اثربخشی، ابعاد مختلف برنامه‌ریزی رسانه‌ی خود را از لحاظ کمی و کیفی مورد بررسی و آنالیز قرار داده و نتایج حاصل را ثبت می‌کنند و در صورت وجود هرگونه مشکل یا عدم حصول نتیجه‌ی مورد نظر، علت را یافته و به سرعت راهکاری برای حل آن می‌یابند.

مراحلی که در بالا به آنها اشاره کردیم روال عادی برنامه‌ریزی رسانه است که در طی سالهای متمادی به همین شکل صورت گرفته و می‌گیرد اما نکته‌ی مهم در این میان این است که ابزار و رسانه های تبلیغاتی چه بوده‌اند، چه هستند و چه خواهند بود؟ بدیهی است که موفقیت برنامه‌ریزی رسانه در گرو تشخیص روندهای آتی در صنعت تبلیغات و پیشبینی رفتار مخاطبان است.

با نگاهی به گذشته‌ی برنامه‌ریزی رسانه در صنعت تبلیغات و بازاریابی متوجه خواهیم شد که همگام با پیشرفت‌های تکنولوژی، ابزار تبلیغات و تکنیک‌های تبلیغاتی، در طول دوران دستخوش تغییرات بسیاری است. در گذشته و پیش از ورود دنیای مجازی به زندگی عادی مردم، رسانه‌هایی نظیر تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجلات و بیلبورد ابزار اصلی برنامه‌ریزی رسانه بوده است. اما با گسترش فضای مجازی، محبوبیت تکنولوژی‌های دیجیتال نیز افزایش یافته‌است، امروزه هر فرد به طور میانگین در حدود 2 ساعت از وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کند که این زمان طولانی فرصت بسیار مناسبی را برای تبلیغات فراهم می‌آورد و به همین سبب تبلیغات دیجیتال امروزه یک ابزار تبلیغاتی محبوب، مقرون به صرفه و بسیار اثربخش است که شرکت‌های تبلیغاتی پیشرو همچون آژانس تبلیغات مات ارائه‌ی خدمات تخصصی در این حوزه را در برنامه‌ریزی رسانه‌ی پیشنهادی خود برای مشتریان قرار می‌دهند.

حال با توجه به تنوع بالای پلتفرم‌های تبلیغاتی، پیچیدگی و حجم بالای اطلاعات مورد تبادل در مدت زمانی بسیار کوتاه در فضای مجازی  نیاز به مدیریت کلان داده‌ها(Big Data) و ایجاد امکان استفاده‌ی بهینه از این داده‌ها بیش از پیش احساس می‌شود، به همین سبب می‌توان پیشبینی کرد که آینده‌ی برنامه‌ریزی رسانه نیازمند دانش و زیرساخت‌های رایانش ابری است. فضای ابری که امروزه بیشتر اسم آن را می‌شنویم آینده‌ی دنیای ما را رقم خواهد زد.

در عرصه‌ی تبلیغات نیز با توجه به تغییر گرایش مردم به خرید آنلاین در مقایسه با خرید حضوری، امکان بررسی رفتار کاربران با کمک کوکی‌ها (Cookie) به طور کامل فراهم آمده‌است. بوسیله‌ی رایانش ابری می توان تمامی این اطلاعاتی را که نشان دهنده‌ی رفتار خرید کاربران است، در کمترین زمان ممکن با کمترین خطا و با حداقل نیروی انسانی ثبت، تحلیل و نتیجه‌گیری کرد و از این طریق با حذف ارتباطات غیرضروری، رمزگشایی دقیق رفتار مخاطبان و متعاقبا ایجاد ارتباطی نزدیک با مخاطبان هدف قطعی، منجر به کاهش هزینه‌های بلندمدت تبلیغات، افزایش سرعت و دقت فرآیند بازاریابی و تبلیغات گردید.

آژانس تبلیغاتی فول سرویس مات با سابقه‌ای درخشان در صنعت تبلیغات، بازاریابی و برندسازی به عنوان شرکتی پیشرو و پیشگام در این صنعت، همواره با نگاهی به آینده قدم برمی‌دارد و کلیه خدمات خود را مطابق با آخرین روندهای روز دنیا ارائه می‌دهد.

شرکت مات با بررسی آخرین روندهای تکنولوژی به پیش‌بینی شرایط بازار در آینده می‌پردازد و از این طریق می‌تواند برنامه‌ریزی رسانه را به گونه‌ای اثربخش و منعطف در گذر زمان برای مشتریان خود طراحی کند. متخصصین شرکت مات با طرح استراتژی رسانه برای مشتریان خود سعی دارند تا با تعیین زمان‌بندی مناسب و انتخاب رسانه‌های کاربردی متناسب با جایگاه برند در بازار و متناسب با سلیقه و نیاز روز مخاطبان، پیام‌ها و اهداف تبلیغاتی خود را منتشر سازند.