کانون های تبلیغاتی در گذار سالها

تبلیغات پیشینه ای به قدمت بشریت دارد و استفاده گسترده از نمادها و ابزار تبلیغاتی در کلیه مستندات تاریخی موج می زند. با اختراع دستگاه چاپ در قرن پانزدهم و فراهم آمدن امکان چاپ سریع و ارزان، تحولی عظیم در صنعت تبلیغات شکل گرفت تا جاییکه در سال 1842 نخستین مرکز تبلیغات توسط بازرگان فیلادلفیایی تاسیس گردید. البته پیش از آن در لندن چند شرکت با فعالیت هایی شبیه به کانون های تبلیغاتی وجود داشت که فاصله بسیاری از تعاریف امروزی ما از کانون های تبلیغاتی داشتند.

کانون های تبلیغاتی به عنوان اولین مراکز تخصصی تبلیغات از اوایل 1880 فعالیت های خود را آغاز کردند، در ابتدا تنها وجود چنین مراکزی، گامی بزرگ در پیشرفت و تخصصی شدن صنعت تبلیغات و بازاریابی بود اما با مرور زمان و گسترش همه جانبه این صنعت در ابعاد مختلف زندگی های شهری، کانون های تبلیغاتی تغییراتی اساسی در نوع، شکل، سایز و فعالیت های خود ایجاد کردند تا بتوانند نیاز های متغیر جوامع امروزی را پاسخ گفته و روند رو به رشد خود را حفظ کنند.

کانون های تبلیغاتی در آغاز تنها مدیریت تبلیغات موجود را به دست می گرفتند و با توجه به سبک زندگی و نیازها و خواسته های مخاطبان به ارائه خدمات می پرداختند، همچنین در اوایل شکل گیری کانون های تبلیغاتی، از نظر بسیاری از صاحبان کسب و کار، سپردن کار تبلیغات به تبلیغات چی ها و کانون های تبلیغاتی کاری بیهوده و از دست دادن سرمایه تلقی می شد اما با گذشت زمان نقش این کانون ها از محلی برای هزینه کردن به محلی برای سرمایه گذاری تغییر شکل داد. در سال 1914 با تاسیس دفتری مستقل به عنوان اولین مرکز ضبط و تحلیل اطلاعات درخصوص میزان تاثیرگذاری تبلیغات در ایالت متحده آمریکا، به صورت علمی و با اعداد و ارقام ثابت گردید که مبالغ اختصاص داده شده به شرکت های تبلیغاتی و بازاریابی نه تنها هزینه نیست بلکه به نوعی سرمایه گذاری بلندمدت می باشد، چراکه اختصاص دادن بخشی از سرمایه به متخصصین و کارشناسانی که وظیفه شان به صورت شبانه روزی تبلیغات و بازاریابی است، اصلی ترین و اساسی ترین گام در سودآوری پیوسته است.

در ایران نیز اولین کانون آگهی و تبلیغات در سال 1316 با نام کانون تبلیغاتی زیبا توسط حمزه نعمتی راه اندازی شد و به عنوان اولین موسسه تبلیغاتی ایران بود که به طور رسمی به عضویت اتحادیه موسسات تبلیغاتی انگلستان و اتحادیه بین المللی تبلیغات ایالت متحده در آمد و به عنوان یکی از اولین کشورها در منطقه خاورمیانه پا به عرصه تبلیغات مدرن نهاد، پس از آن فعالیت های تبلیغاتی در ایران شکل و شمایلی رسمی و تخصصی به خود گرفت به گونه ای که تا سال 1337 فقط در تهران 18 کانون آگهی به طور رسمی فعالیت می کردند. اما این کانون ها فعالیت های خود را تنها به صورت تخصصی در برخی زمینه ها گسترش دادند و به ندرت به صورت فول سرویس و با قابلیت ارائه کلیه خدمات تبلیغاتی در تمامی رسانه ها فعالیت داشتند.

کانون های تبلیغاتی ایرانی همچون بسیاری از آژانس های تبلیغاتی موفق جهانی همواره تلاش کرده اند تا با الگو قرار دادن نمونه های موفق در عرصه تبلیغات، علل موفقیت آنان را کشف کرده و به سرعت به کار ببرند. بزرگترین کانون های تبلیغاتی فول سرویس عموماً در جوامع غربی که به عنوان مهد تبلیغات و پیشرو در این صنعت می باشند، حضور دارند. با اندکی بررسی در روند پیشرفت این شرکت ها به این نتیجه می رسیم که فول سرویس بودن کانون های تبلیغاتی از جمله مهمترین عوامل موفقیت کانون های تبلیغاتی تا اواخر دهه 1970 تلقی می شد زیرا از بزرگترین مزایای فول سرویس بودن می توان به وجود امکان اجرای یکپارچه کلیه خدمات تبلیغاتی و بازاریابی برای مشتریان در مدت زمان کوتاه تر و با هماهنگی بیشتر اشاره کرد که این امکان را برای مشتریان فراهم می آورد تا بدون گیج شدن و به صورت متمرکز از مزایای هزینه ی اختصاص یافته به تبلیغات به صورت همه جانبه برخوردار شوند.

اما با افزایش تنوع رسانه ها، گسترش محبوبیت و اهمیت تبلیغات در میان مردم، در اوایل 1990 کانون های تبلیغاتی فول سرویس با مشکل حرفه ای بودن و تخصصی بودن خدمات برای مشتریان سخت گیر و آگاه نسبت به تبلیغات مواجه شدند، به همین سبب در اندک زمانی، برترین آژانس های تبلیغاتی کلیه بخش های خدمات رسانی خود را به صورت شرکت های تابعه مستقل درآوردند تا ضمن ارائه با کیفیت ترین خدمات تخصصی در کلیه ی زمینه های تبلیغات و بازاریابی، بیشترین یکپارچگی و سهولت را برای مشتریان خود نیز به همراه داشته باشند، نتیجه ی این تخصصی شدن به قدری خوب بود که تا به امروز کلیه کانون های تبلیغاتی در سراسر دنیا تلاش می کنند تا فعالیت های خود را گسترده ساخته و ضمن این گسترده کردن تخصص و تبحر را نیز با آن تلفیق کنند.

کانون تبلیغات فول سرویس مات به عنوان یکی از معدود کانون های تبلیغاتی در ایران در طی سال ها فعالیت خود تلاش کرده تا همچون موفق ترین آژانس های تبلیغاتی، فعالیت های تخصصی خود را به قدری گسترش دهد که بتواند چندین شرکت تابعه ی مستقل به منظور ارائه خدمات تخصصی دایر کند.

به همین سبب کانون تبلیغاتی مات پس از گسترش فعالیت های تبلیغاتی تخصصی خود کم کم SBUهای (واحدهای استراتژیک کاری) خود را گسترش داده و شرکت هایی مستقل با مسئولیت های مشخص و تخصصی همچون؛ آژانس تبلیغات دیجیتال ماکان برای ارائه خدمات تبلیغات دیجیتالی در فضای مجازی و آنلاین، شرکت هوگر برای ارائه خدمات تخصصی در زمینه روابط عمومی و بهبود روابط اثربخش میان سازمان و مردم، شرکت ماتل برای ارائه خدمات ارزش افزوده و سرویس های پیامکی، شرکت هوداد برای ارائه خدمات مرتبط با فناوری اطلاعات و طراحی و نگهداری از نرم افزارها تاسیس گردید. همچنین در کنار این شرکت های تابعه با فعالیت هایی مرتبط در حوزه تبلیغات و بازاریابی، شرکت نیل موتی نیز با هدف ایجاد تغییر و بهبود وضعیت مد و پوشش بانوان ایرانی توسط هلدینگ مات از سال 93 فعالیت خود را آغاز کرده است. بدین ترتیب هلدینگ مات کلیه فعالیت های خود را به صورت کاملا تخصصی به مشتریان خود در داخل و خارج از ایران عرضه می کند و امیدوار است تا بتواند به روند رو به رشد خود به عنوان یکی از پیشگامان عرصه تبلیغات در ایران ادامه دهد و تاثیری مثبت بر پیشرفت و بهبود این صنعت داشته باشد.