نکاتی درباره به‌کارگیری بهتر داده‌های آنلاین و آفلاین در طراحی استراتژی موفق تبلیغات

By in استراتژی

چقدر درباره داده‌های کمپین‌های آفلاین و آنلاین خود اطلاع دارید؟آیا می‌دانید هرکدام  دقیقاً چگونه تعریف می‌شوند؟ یا چطور می‌توان با سنجش،تحلیل و نظارت درست بر آن به تصویر واضح‌تری از داده‌های موجود رسید؟

امروزه اکثر بازاریاب ها از نقش استراتژیک داده‌های آنلاین و آفلاین در فرآیند طراحی کمپین‌های موفق تبلیغاتی به خوبی آگاهند اما اغلب فاقد یک استراتژی روشن و مشخص برای آن هستند. در عمل، داشتن یک استراتژی که بتواند تمام کانال‌ها و کمپین‌های آنلاین و آفلاین را پوشش دهد، بسیار حیاتیست.در این مورد نه تنها دستیابی به افراد بیشتر،بلکه پیوند دادن کمپین‌ها به اهداف مشترک و شناسایی فرصت‌ها اهمیت ویژه دارد.

سوال اصلی اینجاست که کدام اطلاعات کلیدی را باید در مورد داده‌های آنلاین وآفلاین خود بدانیم تا در مسیر طراحی یک استراتژی داده‌ی شفاف و اثربخش گام های صحیحی برداریم؟

 

در  ادامه‌ی این مطلب ما به سوالات کلیدی در این زمینه پاسخ خواهیم داد.

 

۱-منظور از داده‌های آنلاین و آفلاین و تفاوت بین آنها در چیست؟

 

  .داده‌های آفلاین

به طور کلی، می‌توان داده های آفلاین را به عنوان دیتای مورد استفاده برای بازاریابی مبتنی بر اطلاعات موثق و دست اولی توصیف کرد که از یک منبع آفلاین جمع آوری شده است.معمولاً این داده‌ها در جایی مانند باشگاه ارتباط با مشتری یا سیستم CRM شما ذخیره می‌شوند و اغلب داده‌های شناسایی شخصی (PII) هستند (مگر اینکه منبع آن از یک فروشنده شخص ثالث باشد).اطلاعات تماس، سابقه خرید، داده‌های مربوط به کارت وفاداری، داده‌های جمعیتی و موارد دیگر، همه می‌توانند نمونه‌هایی از داده‌های آفلاین باشند.

 

.داده های آنلاین

داده‌ها و اطلاعات  جمع‌آوری‌شده از کمپین‌ها و پلتفرم‌های آنلاین، مانند رسانه‌های  اجتماعی  به‌علاوه  هرگونه داده جمع‌آوری‌شده از جریان‌های کلیک وب‌سایت‌ها همگی از انواع داده‌های آنلاینی هستند که در روند طراحی استراتژی به ما کمک می‌کنند.

 

  ۲-  ادغام و پیوند داده‌های آفلاین و آنلاین

پیوند دادن داده‌های آنلاین و آفلاین، ارزش و بینش بیشتری را در مورد تصویر کلی داده‌ها برای شما به همراه می‌آورد. با ترکیب این اطلاعات  می‌توانیم یک حلقه بسته بین داده های دریافتی از طریق ورودی‌های آفلاین و آنلاین کمپین خود ایجاد کنیم.

برای مثال:

اگر اطلاعات  مشتری‌های خود را به صورت مستقیم گردآوری می‌کنید، می‌توان از آن برای مطابقت داده‌های آفلاین با رفتار  مخاطب آنلاین ناشناس استفاده کرد.

یا می‌توانید به راحتی ببینید که کمپین ترکیبی اجراشده چه میزان فروش واقعی همراه داشته‌است.حتی اگر فروش به صورت آفلاین اتفاق افتاده باشد.

 

 

 

۳- برای سنجش میزان تاثبرگذاری پیام کمپین خود در سایر رسانه ها از چه ترفندی باید استفاده کرد؟

 

اینجا  همان جایی است که رابط‌های شخص ثالث و سازگار با رسانه‌ی مورد نظر وارد ماجرا می‌شوند.این رابطها با ناشناس سازی داده‌های مربوط به تعامل مخاطبان در  رسانه‌های مورد بررسی،به شما کمک می‌کنند تا با حفظ حریم خصوصی مخاطبان داده‌های مورد رصد و اندازه‌گیری شده را با افراد واقعی مرتبط بسازیم.با این روش می‌توانید تاثیر واقعی کمپین‌های خود را اندازه‌گیری کنید.

 

۴- راه‌های ایجاد ارتباط بین داده‌های آنلاین کمپین و اطلاعات آفلاین باشگاه مشتریان چیست؟

 

این کار تا زمانی که از یک پلتفرم واسطه‌ برای ناشناس‌کردن داده‌ها استفاده کنید  ممکن است. امکان مشاهده اینکه دقیقا چه کسی از طریق پلتفرم های دیجیتال با کمپین‌ شما تعامل داشته است وجود ندارد ،اما با ایجاد یک پیوند امن جهت حفظ حریم خصوصی بین شما و مصرف کننده می توانید به نتایج مورد نیاز دسترسی پیدا کنید.

 

۵- با رصد داده‌های مربوط به مشتری‌های فعلی خود،چطور افراد بیشتری مشابه بهترین مشتری‌هایمان پیدا کنیم؟

 

روش «مدلسازی مشابه» به این هدف طراحی شده تا به شما کمک کند مخاطبانی را پیدا کنید که دارای بیشترین شباهت با مشتریان فعلی شما هستند.در این روش اگر سطح خوبی از داده‌های مستقیم گردآوری شده دقیق و باکیفیت از مشتری‌های خود دارید می‌توانید با از شرکت‌های بازاریابی کسب و کار برای شناسایی و  تعریف گروه‌های مشتریان احتمالی کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که کیفیت داده ها به اندازه‌ی مییزان بازدیدهای کمپین مهم است.

 

۶-آیا برنامه کمپین من با واقعیت مطابقت دارد؟

 

موقعی که در حال برنامه‌ریزی کمپین خود هستید به گروه مخاطبان هدف خود را انتخاب کنید و در نهایت مخاطبان جذب شده را با مخاطبان هدف مورد انتظار‌ برنامه کمپین مقایسه کنید.

برای واقع‌بینانه نگه‌داشتن برنامه‌های کمپبن خود تا جای ممکن واقع‌بینانه نگه‌دارید ،.یعنی داده‌های مشتری‌های فعلی شما می‌توانید  برای طراحی ،اطلاع رسانی، هدفگذاری،حذف فاصله بین هویت و عمل  و تضمین صحت کارکرد رسانه‌ها استفاده کنید.

 

 

سخن پایانی

برای تعریف یک استراتژی داده کامل و منسجم که بتواند تصویر واضحی از داده‌های به دست آمده از همه کانال‌ها و کمپین‌ها به ما بدهد سنجش، آزمایش، اندازه‌گیری، اصلاح، بهبود – و طرح پرسش  درست اهمیت کلیدی دارد.

البته برای سوالات بسیار بیشتری نسبت به آنچه که در این مطلب کردیم وجود دارد – برای اطلاعات بیشتر و شروع بهبود استراتژی های بازاریابی خود، همیشه می توانید از مشاوره کارشناسان واحد استراتژی ما در آژانس ارتباطات و بازاریابی مات کمک بگیرید.