ثبت عکس های اینستنت یا لحظه ای که سابقا با دوربین های پولاروید و کداک قدیمی گرفته می شد، ایده ی اصلی شکل گیری اینستاگرام بود. با ورود عکاسی دیجیتال به دنیای ما و گوشی هایی که تا حدودی جایگزین دوربین های سنگین شدند، لحظات ما در بین انبوهی از عکس های ذخیره ای گم شدند؛ اینستاگرام با همان آیکون نوستالژیک، جایگزین آلبوم های کودکی ما به شکل دیجیتال شد. کوین سیستروم و مایک کریگر در اکتبر 2010 اپلیکیشنی را با همین ایده ی ساده برای انتشار عکس های موبایلی روانه ی بازار کردند. در ابتدا امکان نصب این برنامه تنها برای ios وجود داشت ولی با افزایش استقبال مردم، برای سایر سیستم عامل های موبایلی بوجود آمد.
A Beautiful way to share your world
راهی زیبا برای انتشار دنیای شما
! It’s fast, free and fun
راهی سریع، ارزان و جذاب
اولین برخورد افراد بعد از نصب این اپلیکشن، رویارویی با شعار بالا است که از اهداف اصلی ایجاد این برنامه بشمار می آید. اینستاگرام می تواند بیانگر شخصیت و هویت افراد باشد. تصاویر بیش از نوشته ها می توانند هویت و شخصیت واقعی افراد را منعکس کند. این اپلیکیشن می تواند راهی برای یافتن و شناخت افرادی همفکر و نزدیک به هم باشد. هر فرد بنا بر شخصیت، احساس، حرفه و خلاقیت خود اکانت خود را مدیریت می کند و قالب خاصی برای آن در نظر می گیرد.
عکس زبانی بین المللی است که می تواند رشته ای ارتباطی بین افراد در هر نقطه ای از دنیا بوجود آورد و جایگزین متن هایی طولانی شود. اینستاگرام با قابلیت هایی ساده و آشنا توانسته تریبونی برای همه ی افراد در تمامی سنین و مشاغل باشد.
اینستاگرام به دلیل تعاملی موثر در بین کاربران خود، به عنوان اپلیکیشنی ضد استرس شناخته شده است. انتشار وقایع روز و داستان های روزمره ی زندگی، از افراد معمولی تا افراد سرشناس، در قالب موثرترین ابزار بصری، به تصویر کشیده می شود. وجود فیلترهایی خلاقانه و متنوع به همراه قابلیت ادیت عکس ها توانست عکس های موبایلی، غیر حرفه ای و روزمره ی افراد را در کمترین زمان دگرگون کند و شکلی جذاب به آن ببخشد.
قابلیت های ساده و جذاب تصویری این برنامه ی موبایلی که به اینفوگرافی نزدیک بود، توانست بخشی از اطلاعات روزمره ی کاربرانش را در خود جای دهد و به یک سرگرمی تبدیل شود و جایگاه خود را به عنوان تاثیر گذار ترین شبکه ی اجتماعی در میان مردم به صورت روز افزونی ارتقا بخشد. با کمک این برنامه امکان ارتباط مستقیم و نزدیک با افراد سرشناس جامعه، سبک زندگی این افراد، ارتباط مستقیم با برندهای آشنا و نو ظهور میسر گردید، آگاهی مردم از دیدگاه ها و ایدئولوژی آنان، فواصل اجتماعی را کم و کمتر کرد. این اپلیکیشن تمام ملاک های یک شبکه ی اجتماعی موفق را دارد. قابلیت آرشیو کردن تصاویر و انتشار آن بصورت همزمان در شبکه های اجتماعی دیگر، از طریق لینک شدن به آنها از عوامل موثر در تسریع محبوبیت این برنامه به حساب می آید. آژانس تبلیغاتی مات تلاش میکند تا با بهره جستن از این امکان و با گسترش تبلیغات در فضای دیجیتال، در تعاملی نزدیک با علایق و سلیقه ی بصری مردم، خود را به عنوان یکی از پیشگامان تاثیر گذار در این عرصه به مردم معرفی کند.
با افزایش تعامل مردم در این شبکه ی اجتماعی، بستری موثر تر برای انتقادات و تحلیل ها بوجود آمده است. هر چند این موضوع در برخی از رویداد ها می تواند هجمه های منفی و بی رحمانه ای از سوی جامعه به همراه داشته باشد که بعضا با بسته شدن صفحات رسمی از سوی افراد مشهور خاتمه پیدا می کند.
بنا بر تحقیقی که بلومبرگ انجام داده است 58 درصد از مردم روزانه به اینستاگرام سر می زنند و 53 درصد از آنها اینستاگرام را به سایر شبکه های اجتماعی، به عنوان ابزاری برای یافتن برند ها و دنبال کردن محصولات آنها، ترجیح می دهند. اینستاگرام توانسته بستر مناسبی برای تجارت از شرکت های بزرگ تا کسب وکارهای خانگی کوچک ایجاد کند، تبلیغات، بازاریابی و اطلاع رسانی در این شبکه ی موبایلی نه تنها مالیات و هزینه ای ندارد بلکه با حداقل هزینه، افزایش طیف مشتریان را در پی دارد. هر چند قابلیت تجارت از اهداف اصلی ظهور این شبکه اجتماعی نبوده، اما رفتار کاربران آن توانسته به مرور این شبکه ی اجتماعی محبوب را به ابزاری موثر و کارامد در زمینه ی تجارت های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات، بازاریابی و ارتباطات تبدیل کند.
پیش تر، مردم از توییتر برای تبادل اخبار مرتبط با رویداد ها، وقایع روز و تحلیل آنها استفاده می کردند، با ظهور اینستاگرام و با ارتقای دوربین های موبایلی و همه گیر شدن این تکنولوژی در بین مردم، همه ی افراد به راویانی مستقل و زنده از رویداد ها تبدیل شدند و این برنامه توانست به رسانه ای خبری و اجتماعی تبدیل شود. همبستگی و همدلی جهانی افزایش یافت و افراد بدون محدودیت های زمانی و مکانی توانستند خود را آزادانه ابراز کنند و از وقایع پیرامونشان مستند سازی کنند. شرکت فول سرویس مات با علم به حرکت مردم در مسیر تکنولوژیهای جدید و تمایل آنان به مشارکت در فعالیتهای خلاقانه، با برگزاری مسابقه و کمپین های دیجیتال سکویی برای درخشش و معرفی برندهای مختلف و توسعهی فعالیت آنها را در جامعه فراهم آوردهاست. از سویی دیگر صاحبان برند از این طریق با کسب محبوبیت اجتماعی به صورت کاملا داوطلبانه توسط مخاطبان هدفشان پیگیری میشوند و در سبد خرید آنان قرار می گیرد.
در کنار تمام این مزایا، با افراط و وابستگی در استفاده از این شبکه اجتماعی، نتایج مخربی نیز بوجود می آید. برخی افراد می خواهند بهترین تصاویر از خود را بر جای بگذارند و گویی زندگی واقعی خود را در اینستاگرام پیش می برند و سطحی نگری و مصرف گرایی را در جامعه ترویج می دهند. تاثیر مخرب صفحات مختلف مرتبط با پزشکی،مسائل اجتماعی، سلامت، ورزش و … که بدون پشتوانهی علمی و موثق، با نشر اخبار و تبلیغات کذب پیش می روند انکار نشدنی است. مردم با نگاهی سطحی و ساده انگارانه می توانند قربانی این تبلیغات شوند و در پی این روند نا آگاهانه، به سلامت روحی و جسمی خود آسیب می رسانند.
آژانس تبلیغاتی مات با علم به این موارد و با بهره گیری از روند های جدید، در تلاش است تا با تولید محتوای خلاقانه و متفاوت در قالب ویدیو و تصاویری خلاقانه، برگزاری کمپین هایی جذاب و مسابقات اینستاگرامی در فضای دیجیتال، مفهوم تازه ای از برندها را در ذهن مخاطبان خود برای همیشه ثبت کند. همچنین باتوجه به اینکه اطلاعات حاصل از میزان بازدید، لایک و … در این شبکه ی اجتماعی، در مقایسه با انواع تبلیغات در سطح ATL که عدد و رقم دقیقی به ما نمی دهند، بسیار ملموس و دقیق است، این ابزار در دنیای تجارت الکترونیک، توانسته معیاری کمی برای سنجش میزان اثر بخشی تبلیغات صورت گرفته باشد. بر اساس آخرین تحقیقات، جذابیت ایده های پیشرو، ناب و تازه ی این مجموعه ی تبلیغاتی برای دنبال کنندگان آن، از افراد معمولی تا برندهای معتبر، بازدهی بالایی اعم از مادی و معنوی برای صاحبان برند بهمراه دارد. دیگر گذراندن وقت در این برنامه برای مردم هدر دادن زمان تلقی نمی شود. عکسهای شخصی افراد، آرت ورک ها، پوستر ها و تبلیغات خلاقانه ی برندها برای همیشه در آلبوم هایی آنلاین زنده می مانند و تجربیات زندگی و استفاده از آنها در کنار هم در قالب تصاویری واقعی بارها و بارها دیده می شوند.