بازاریابی

 

در گذشته مفهوم بازاریابی صرفاً در یافتن بستری برای فروش محصولات و خدمات خلاصه می شد. اما امروزه این مفهوم گسترش یافته و از جمله مهمترین فعالیت ها برای دستیابی به هدف نهایی هر سازمانی یعنی سودآوری و بقا است. طبق تعریف کاتلر در جدیدترین ویرایش کتاب اصول بازاریابی”بازاریابی فرآیندی است که شرکت ها از طریق آن به خلق ارزش برای مخاطبان پرداخته و سپس با تقویت و تحکیم کیفیت روابط با مشتری، برای خود نیز ارزش می آفریند.”

در ابتدا بیشتر بازاریابی انبوه مورد استفاده بود که در آن تولید انبوه، توزیع انبوه و تبلیغ انبوه برای یک نوع محصول و به روشی یکسان انجام می گرفت. اما به مرور این مدل بازاریابی کارایی خود را از دست داد و امروزه با توجه به نگاه جدید به صنعت بازاریابی ساز و کار آن تغییر کرده، فرآیند بازاریابی با انتخاب اهداف بلندمدت آغاز می شود، این برنامه ها باید به موازات برنامه ها و استراتژی های کلان شرکت قرار داشته باشد و با شناخت بازار و نیاز مخاطب همراه می شود، سپس به طراحی استراتژی تبلیغاتی متناسب با مشتری، ساختن یک برنامه یکپارچه بازاریابی که بر اساس آمیخته بازاریابی بوده و ارزش خلق می کند، شکل دادن روابط سودمند با مشتری (CRM)، جلب رضایت و در نهایت پدید آوردن ارزش برای خود شرکت ختم می شود.

در فرآیند مدیریت بازاریابی، تبلیغات از جایگاه ویژه ای برخوردار است، استراتژی های تبلیغات(ارتباطات) بازاریابی به عنوان یکی از اصلی ترین استراتژی های بازاریابی باید بر مبنای شرایط بازار، رقبا و ویژگی های بازارهای هدف انتخاب و تعیین شود.

متدهای بازاریابی با توجه به سرعت ورود تکنولوژی های جدید و سلایق متغیر این نسل لحظه به لحظه در حال تغییر است. به همین سبب این بخش باید زیر نظر متخصصین هوشمند و تحصیل کرده باشد تا با پیش بینی روندهای جدید به سرعت متدهای خود را با شرایط بازار و نیازهای متنوع مخاطبان به روزرسانی کرده تا در بازار تجارت جدیدی که با عنوان تجارت اجتماعی مطرح شده است، پیشگام و موفق باشد.

بازاریابی برند، محصول یا خدمت فرآیند پیچیده و بسیار مهمی است، فرآیندهای بازاریابی اگر روند صحیح خود را طی کنند در نهایت چون منجر به برطرف کردن نیازهای مشتریان می شوند، رضایت را نیز برای آنان پدید می آورند، مشتریان راضی نسبت به برند، محصول و یا خدمت، وفادار می باشند که این وفاداری درنهایت برای شرکت ها سود بلندمدت و افزایش سهم بازار را به ارمغان می آورد. به همین سبب، بهتر است شرکت ها برای دستیابی به این موارد از کانون های تبلیغاتی مثل شرکت تبلیغاتی مات مشاوره گرفته تا با تدوین استراتژی های اصولی، تعریف دقیق CIو BI و نظارت در وجود پیوستگی میان تمام بخش های اجرایی بتوانند به موفقیت دست یابند. کانون تبلیغاتی مات با کمک متخصصین با تجربه در تمامی زمینه های تبلیغاتی از شکل گیری نام برند گرفته تا افزایش سودآوری شرکت ها بهترین مشاوره را ارائه می دهد و با کمترین هزینه، بیشترین اثربخشی را برای صاحبان برند پدید می آورد.