حتما بارها با یک تبلیغ در قالبهای مختلف مواجه شدهاید. چه به روشهای سنتی و چه به روشهای جدید؛ در تلویزیون، رادیو، روزنامه، بیلبورد، وببنر و … . این دقیقا همان روش بازاریابی ° 360 است که بدون در نظر گرفتن مخاطب هدف تلاش میکند تا یک تبلیغ را در هر قالبی به مخاطب عرضه کند و به نوعی در همهجا در معرض دید او قرار بگیرد. فرقی نمیکند که مخاطب کجاست؛ چرا که هدف، تنها دستیابی به مشتری و هدایت او در طول سفر (مشتری) است.
ویژگی بارز یک کمپین جامع و کامل، دربرگرفتن تمام پروسه خرید از اولین برخورد مشتری تا آخرین برخورد او است. کمپین بازاریابی 360 درجه یکی از انواع مدلهای بازاریابی است که تلاش میکند تا با حضور تبلیغات یک محصول خاص و برقراری ارتباط با مشتری از هر مدیا و رسانهای تمامی پروسه خرید را در دست بگیرد. تمامی توجه این مدل به این موضوع است که پیامی را که مخاطب دوست دارد دریافت کند و نوع ارسالی که برای او خوشایندتر است را مدنظر قرار بدهد. اجرای کمپین 360 درجه باید مطابق با پرسونای مخاطب باشد؛ در غیر این صورت تمام زمان و هزینهای که صرف کردهایم به هدر میرود.
یکی از مزایای کمپین 360 درجه به دلیل دربرگیری تبلیغات محیطی، موبایل، تلویزیون، رسانههای اجتماعی و … این است که با تغییرات و پیشرفت تکنولوژی همگام است و این امکان را میدهد تا هر تغییری را در کمپین اعمال کنیم. علاوهبر این از دو روش آنلاین و آفلاین به صورت همزمان استفاده میکند و به شدت روی صرف زمان و ارسال پیام به صورت یکپارچه تمرکز دارد. این روش میتواند در قالبهای مختلفی صورت بگیرد. قالبهایی چون وبلاگها، رسانههای اجتماعی، رسانههای جمعی، ویدیو، ایمیل، بنر، وببنر و … .
در ادامه به مراحل و دلایل استفاده از روش بازاریابی 360 درجه میپردازیم:
مراحل طراحی و اجرای کمپین 360 درجه
مرحله اول: مخاطبان هدفمان را بشناسیم
استفاده از کلان دادهها هم در شناخت پرسونای مخاطب به ما کمک میکند و هم این سرنخ را به ما میدهد تا بدانیم انتقال چه پیامی برای مخاطب باورپذیرتر و خوشایندتر است. همچنین این امکان را میدهد تا به عکسالعملهای مشتری سریعا پاسخ بدهیم و در زمان و مکان مناسب، پیام درست را به منتقل کنیم چرا که طراحی یک پیام مناسب در نهایت رضایت و وفاداری مشتری را به ارمغان میآورد. استفاده از رسانهها بسته به نوع مخاطب و پیامی که میخواهیم ارائه بدهیم، متفاوت است.
مرحله دوم: مثل مشتری فکر کنیم
شناخت مخاطب به تنهایی برای ما کافی نیست، بلکه نیاز داریم خودمان را جای او قرار بدهیم، نیازهای او را دریابیم و تمامی راههایی که میتوانیم به درخواستهای او پاسخ بدهیم را شناسایی کنیم. توجه به خواستهها و نیازهای مخاطبان به مشتری احساس بهتری میدهد و کار ما را در هدایت او به قیف فروش و تبدیل او به مشتری وفادار، سادهتر میکند.
مرحله سوم: قیف فروش خودمان را طراحی کنیم
قیف فروش ابزاری است که به ما کمک میکند تا مشتری را در زمانی مناسب و با عبور دادن از مراحلی مشخص، به خرید و به اصطلاح اقدام کردن، ترغیب کنیم. مخاطب با عبور از مراحلی چون آگاهی، علاقه، تصمیم و اقدام در نهایت به مشتری بالفعل ما تبدیل میشود. باید بدانیم که قیف فروش و مراحل آن با توجه به ماهیت کسبوکارها قابل تغییر است.
مرحله چهارم: 360 درجه را در نظر بگیریم
بر سر راه اجرای هر کمپینی میتواند موانع زیادی وجود داشته باشد؛ چه از لحاظ زمان و چه از لحاظ بودجه. در این مرحله چارهای جز جایگزینی منابع دیگر نداریم و برای مثال میتوانیم از خلاقیت بیشتر استفاده کنیم؛ به نوعی سرمایههای انسانی نامحدود را جایگزین محدودیتهای دیگری میکنیم. در نهایت برای کسب بهترین نتیجه، نیاز داریم تا به همه زوایا اشراف داشته باشیم و همه جوانب را در نظر بگیریم.
مرحله پنجم: ایدهپردازی کنیم
در مرحله آخر نیاز به ایدهپردازی داریم. باید بدانیم دقیقا چه کاری میخواهیم انجام بدهیم و کانسپت اصلی ایده، شعار، طرح کلی یا Key Visual را به دقت مشخص کنیم. توجه به هر مرحله اهمیت زیادی دارد اما برای رسیدن به نتیجه دلخواه و اجرای هرچه موفقتر کمپینمان نیاز به توجه ویژهای به این مرحله داریم.
دلایل استفاده از کمپین بازاریابی 360 درجه
روش بازاریابی 360 درجه به دلیل نگاه همهجانبه، یکی از روشهای پرکاربرد برای کسبوکارها است که با در نظر گرفتن تمام زوایا، نتایج مثبتی را به ارمغان میآورد. در ادامه قصد داریم تنها به دو دلیل اصلی استفاده از روش بازاریابی 360 درجه بپردازیم.
اولین دلیلی که ما را به استفاده از این روش ترغیب میکند نیاز کسبوکارها به داشتن جایگاهی مشخص در ذهن مشتری است. جایگاهیابی یا Positioning مرز تمایز ما با دیگر رقبا را برای مشتری روشن میکند؛ اینکه مشتری چه دیدی نسبت به برند ما داشته باشد و با شنیدن اسم برند ما چه ذهنیتی در او ایجاد شود بسیار اهمیت دارد. در نتیجه برای داشتن یک جایگاه مثبت در ذهن مشتری، باید به تبلیغ در همه رسانهها توجه کنیم چرا که برای مثال توجه به تبلیغات تنها در رسانههای سنتی باعث میشود تا طیف گستردهای از مخاطبانمان را خودبهخود از دست بدهیم. این کمکی است که بازاریابی 360 درجه به کسبوکارها میکند.
دلیل دوم امکانی است که بازاریابی 360 برای احیای یک محصول ضعیف به ما میدهد. بازاریابی 360 درجه این امکان را میدهد تا موقعیت بد یک محصول را تغییر دهیم. در واقع این شانس دوباره را به کسبکارها میدهد تا بتوانند روی عرضه و معرفی یک محصول تمرکز کنند.
تدوین و اجرای کمپینهای 360 درجه و کسب نتیجه دلخواه شما، یکی از چندین خدماتی است که شرکتی تبلیغاتی مات ارائه میدهد.