در عصری زندگی میکنیم که مقولهی بیصبری به یکی از معضلات بزرگ زندگی انسانها و جوامع بشری تبدیل شدهاست. بسیاری از محققان معتقدند که حرکت به سمت زندگی ماشینی و مدرنیسم و شاخصهای دیگری مانند عوامل فردی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی علل بروز این معضل هستند. لذا شرکت تبلیغات مات با سالها تجربه روند این حرکت را بهخوبی درک کرده و به عنوان یکی از برترین آژانسهای تبلیغاتی کشور، خود را برای ورود به این عصر پرشتاب آماده کردهاست و در همین راستا توصیههایی برای مخاطبان خود برای حضوری اثربخش در بازار تبلیغات و بازاریابی این عصر ارائه میدهد.
در عصری که تقاضا برای نتایج زودهنگام وجود دارد، تمایل مصرفکنندگان برای سرعت و سهولت در استفاده از کالا یا خدمات بهصورت تصاعدی افزایشیافته است. تولیدکنندگان میبایست بهسرعت به این نیاز پاسخ داده و استراتژیهای کسب و کار خود را متناسب با این نیازها طراحی و اجرا کنند. در شرایطی که شاهد بیصبری و عجول بودن هستیم، مصرفکنندگان، رفتارهایی بروز میدهند که نشان از تمایل آنها به رفع سریع نیازها دارد:
- استفاده از پیامهای فوری و بهاختصار در شبکههای اجتماعی
- رونق سیستم سفارشهای آنلاین
- استفاده از سیستمهای حملونقل سریعتر
- استفاده از خودپردازهای بانکی و بانکداری مجازی
- استفاده از گجتهای همهکاره
- ارائهی خدمات به مشتری مبتنی بر چت و…
براساس تحقیقات اخیر، مردم حتی برای دانلود یک ویدیو نمیتوانند بیشتر از چند ثانیه تحمل کنند. نمودار بالا نشاندهندهی نتیجهی بررسی برروی 6،7 میلیون کاربر اینترنت میباشد. در این نمودار نشان دادهشده که کمتر از 20 درصد جمعیت، زیر 2 ثانیه منتظر بارگیری ویدیو خواهند ماند. بین 20 تا 40 درصد جمعیت، مابین 2 تا 10 ثانیه منتظر خواهند ماند. بین 40 تا 60 درصد جمعیت نیز، بین10 تا 15 ثانیه منتظر خواهند ماند. بین 60 تا 80 درصد جمعیت، بین 15 تا 25 ثانیه منتظر خواهند ماند و مابقی آنها بیش از 30 ثانیه منتظر بارگیری ویدیو خواهند ماند.
این دورهی حیاتی ممکن است منجر به بروز اختلالاتی در روشهای عملیاتی کسبوکار بازاریابان شود. بازاریابان، برای حفظ یک سیستم متناسب با وضعیت مصرفکنندگان، نیازمند یک استراتژی قوی هستند، در غیر این صورت، با نادیده گرفتن این رفتارها، ممکن است بهکل کسبوکار آسیبی جدی وارد شود.
برترین آژانسهای تبلیغاتی در دنیا، با در نظر گرفتن همهی عوامل مؤثر بر بازار، علاوه بر رفع نیاز مشتری، قادر به گسترش کسبوکار شما در بازار فعلی هستند. آژانسهای تبلغیاتی روندهای جدید تغییرات را میشناسند، با مخاطبین و مصرفکنندگان بیشتر سروکار دارند و با سلیقهی آنان آشناترند. مطمئناً در آیندهی نهچندان دور، بازاریابی دیجیتال بهعنوان نقش مکملی برای گسترش کسبوکار در اولویتهای اصلی سازمانها، شرکتها و تولیدکنندگان قرار خواهدگرفت. در عصری که سرعت، جزء اولویتهای لاینفک زندگی هر جامعهای است، وظیفه تبلیغات در فضای پرسرعت مجازی در گسترش کسبوکارها با استفاده از متدهای روز دنیا، سنگین و سنگینتر خواهد شد. برای اثربخشی بازاریابی دیجیتال، 3 چالش عمده را پیشرو داریم.
- در دسترس بودن محصولات یا خدمات
محصولات یا خدمات میبایست همیشه و در هر موقعیت در دسترس باشد تا بازخوردهای مثبتی ازلحاظ بازاریابی دریافت کند. همین موضوع میتواند تأثیر بسزایی در رضایت مشتری ایجاد کند البته به این معنا نیست که یک مشتری راضی، همیشه وفادار و متعهد به شما بماند. بنابراین، شما باید اقدامات و استراتژیهای بلندمدتی را در نظر داشته باشید که رضایت بلندمدت مشتری را در پی داشتهباشد. این استراتژیها میبایست پاسخگوی نیازهای زیر باشد.
- شما کجا هستید و چگونه با مشتری خود ارتباط برقرار میکنید؟
- آیا محصولات یا خدمات شما بهراحتی در دسترس است؟
- آیا میتوانید انتظارات مشتری را در حداقل زمان ممکن برآورده کنید؟
تأمین محتوا و راحتی کاربر
شما صرفاً با داشتن وبسایت، وبلاگ و مشارکت در رسانههای اجتماعی، موفق نخواهید بود. در عصر دیجیتال، تأمین محتوا حرف اول را میزند. آیا شما یک حضور آنلاین مؤثر و استراتژی بازاریابی محتوا دارید؟ بهموازات بازاریابی سنتی، به ابزار ذیل نیز نیازمندیم:
- کمپین تبلیغاتی ایجاد کنید.
- یک هدف یا دلیل ارزشمند ایجاد کنید.
- کالایی که بهآسانی قابلاستفاده باشد، ارائه دهید.
- به حل مشکلات مردم کمک کنید
- رقابت
در عصر دیجیتال، مقولهی سرعت را فراموش نکنید. هنگامیکه بخش بزرگی از بازار نیاز جدیدی دارد، بازاریابان بهطور طبیعی و بدون تأخیر میبایست نیاز مصرفکنندگان را با هوشمندی هرچه تمامتر برآورده سازند. هوشمندی بازاریابان در این زمینه بدین معناست که با تغییر یا بروز نیاز جدید مصرفکنندگان، بتوانند کسبوکارشان را تغییر دهند و با ارائهی استراتژیهای جدید بتوانند پیش از رقبا نیازهای مصرفکنندگان را مرتفع سازند.
اصول رقابت:
- انتظارات مشتری خود را زودتر از رقبا شناسایی و برآورده کنید.
- شما باید در مقابل رقبای بازار بسیار فعال باشد.
- همیشه پیشگام و پیشرو باشید زیرا بیصبری و حس عجول بودن مشتری بهسرعت در حال افزایش است.
- فراتر از انتظارات مشتریان حرکت کنید تا از رقبا پیشی بگیرید و تجارتتان را با سرعت بیشتری گسترش دهید.
- مشارکت و ابقاء مشتری
تعامل با مشتری معیاری بسیار مهم برای دستیابی به موفقیت در کسبوکار شماست. مشتریانی که یک تجربهی موفق دارند را نگهدارید چراکه تلاش برای نگهداشتن یک مشتری بسیار آسانتر از جذب مشتری جدید است و همیشه این نگرش مثبت که در ذهن مشتری باقیمانده، دهانبهدهان به بقیهی مخاطبان منتقل میگردد و این مهم، میتواند منجر به تکرار فرآیند خرید شود.
روشهای بسیار زیادی برای مشارکت و ابقاء مشتری وجود دارد اما شما فقط و فقط به یک ماتریس ساده نیاز دارید، تا بتوانید بازاریابی دیجیتال و سنتی را در کنارهم حفظ کنید.
پیش از هرچیز براساس موارد زیر برنامهریزی کنید:
- چشمانداز خود را مشخص کنید.
- مشتریان خود را شناسایی و فیلتر کنید.
- خدمات پسازفروش و تعامل با مشتریان را مدیریت کنید.
- مسیرهای تصمیمگیری مشتری را درک کنید تا بدانید بر کدام قسمت بازار بیشتر تمرکز کنید.
- انتظارات مشتریان را مدیریت کنید
براساس آنچه که گفتهشد، جستوجو برای رفع نیازهای متغیر مشتری را مدنظر داشته باشید زیرا باعث بهینهسازی فرآیند کسبوکارتان خواهد شد. همچنین شما میتوانید، با حذف موانع پیش روی مشتری، همچون ارائهی خدمات برای پرداخت آسانتر و سریعتر، دسترسی آنها را به محصولات تسهیل کنید. شایان ذکر است که بسیاری از این موارد، با استفاده از بازاریابی دیجیتال در کسبوکارتان ممکن میشود؛ بهعنوان مثال با مشتریان خود از طریق رسانههای اجتماعی در تماس باشید تا علاوه بر القاء حس وفاداری به آنها، بتوانید مشتریان بالقوهی خود را به مشتری بالفعل تبدیل کنید و از حضور مشتری در کسبوکارتان لذت ببرید.
آژانس تبلیغاتی و بازاریابی مات، بهعنوان یکی از برترین آژانسهای تبلیغاتی کشور، همواره تلاش میکند که نیاز تبلیغاتی شما را در این عصر، با تکیهبر نیروی متخصص و جوان برآورده کند. آژانس تبلیغاتی مات، با ارائهی بهروزترین متدها و شیوههای تبلیغاتی همیشه سعی در رفع سریع نیاز مشتری دارد و همچنین با ارائهی راهنماییهای کارآمد و نو، گام عظیمی در پیشبرد اهداف شما برمیدارد و همواره بهعنوان مشاوری آگاه در همهی مراحل کسبوکار همراه شما خواهد بود .