کمپین تبلیغاتی تلاش برای راهاندازی یک تیم جهت برنامه ریزی هماهنگ و منسجم در تمامی زمینههای تبلیغاتی و سپس اجرای آنها بصورت یک مجموعه مرتبط، با زمانبندی مشخص به منظور افزایش تاثیرگذاری و پیشبرد اهداف بازاریابی و فروش میباشد. کلیه عملیات فوق به یک شرکت ارائه کننده خدمات ارتباطی و تبلیغاتی محول می شود تا با تشکیل یک تیم عملیاتی و بکارگیری متخصصان، رسانه ها و ابزارهای ارتباط جمعی و… کمپین تبلیغاتی راه اندازی و عملی شود. وظیفه یک کمپین تبلیغاتی بیان واضح اهداف تبلیغ و تعیین این مهم است که چه پیامی با چه عنوانی به چه مخاطبی و در چه بازه زمانی با چه بودجه ای ارائه شود.
و اما در سال ۲۰۱۴ با توجه به گسترش بیش از پیش ابزارهای ارتباط جمعی و افزایش روزانه تعداد کاربران این شبکه های اجتماعی، کمپین های دیجیتالی تبلیغاتی از اثرگذاری بیشتری برخوردار گردیده و تاثیر روزافزونی در افزایش فروش، شهرت و توسعه برندها داشته اند. فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، پینترست، توییتر و…. روز به روز کاربران بیشتری را به خود جذب می کند. اساس کار کمپین های تبلیغاتی خلاقیت، نوآوری و به روز بودن است؛ پس شناخت الگوهای موفق و علت موفقیت این کمپین ها مسیر ما را در راه موفقیت هموارتر می سازد. به همین منظور ۳ مورد از برترین کمپین های سال ۲۰۱۴ را معرفی می کنیم که رکورد بیشترین توجه و مشارکت را به خود اختصاص داده اند:
کمپین سطل آب یخ (ALS) :
این کمپین که در ایران با اصطلاح چالش آب یخ معروف شد، شاید پرآوازه ترین کمپین در سال ۲۰۱۴ باشد که با هدف حمایت از بیماران ALS و جمع آوری پول برای این بیماران بود که توسط یک موسسه خیریه صورت گرفت و بوسیله ی بیش از ۱۷ میلیون نفر بارگزاری شد و بیش از ۴۴۰ میلیون نفر در سراسر دنیا از آن بازدید کردند و در نهایت منجر به جمع آوری بیش ۱۰۰ میلیون دلار گردید.
کمپین تبلیغاتی بزرگترین سلفی با زمین توسط ناسا:
تصویر موزاییکی که ناسا به منظور حمایت از محیط زیست و افزایش آگاهی نسبت به زمین از کنار هم قرار دادن بیش از ۳۶۰۰۰ عکس که توسط افراد عادی و با دوربین های معمولی گرفته شد و تصویر کره ی زمین را به شکل هنرمندانه ای پدید آورد این عکس با قابلیت زوم طراحی شده به گونه ای که با زوم بر روی کره زمین تک تک عکس ها به تفکیک مشخص می شوند. برای دیدن این عکس بر روی لینک زیر کلیک کنید:
www.www.nasa.gov/content/goddard/2014-globalselfie-wrap-up/#.VjHYO9KrTMw
کمپین تبلیغاتی سامسونگ:
عکس سلفی که درظاهر به صورت اتفاقی در جریان اسکار ۲۰۱۴ توسط بازیگران مشهور هالیوود گرفته شد و رکورد بیشترین آمار توییت و بازدید را به خود اختصاص داد از قبل توسط کمپین تبلیغاتی سامسونگ برنامه ریزی شده بود، شرکت سامسونگ سالانه مبلغ ۲۰ میلیون دلار برای تبلیغات خود در میان برنامه های اسکار هزینه می کند اما در سالی که گذشت بیشترین نتیجه را با کمترین هزینه از کمپین دیجیتالی خود و تنها با گرفتن یک عکس و انتشار آن در کلیه شبکه های اجتماعی گرفت.
www.www.wsj.com/articles/SB10001424052702304585004579417533278962674
با توجه به اینکه امروزه شیوه تبلیغات و بازاریابی متحول شده و بیشتر متمایل به اینگونه روش هاست، با بررسی این الگوهای موفق می توانیم از آنها ایده بگیریم و ضمن بومی سازی، بهترین استفاده را از تجارب موفق این شرکت های بزرگ داشته باشیم.