علاوه بر شاخصه های کیفی که مهمترین عامل در تعیین اثربخشی فعالیت های یک شرکت تبلیغاتی هستند شاخصه های کمّی نیز میتوانند درتعیین اثربخشی تبلیغات دیجیتالی و بازاریابی یک آژانس تبلیغاتی موثر واقع شوند. برای تمامی سازمانها بحث بودجه و سرمایه مهمترین نکته است، به همین دلیل توجه به معیار های کمّی به شرکت ها کمک می کند تا به صرفه بودن مبلغی که شرکت ها برای تبلیغات دیجیتالی خود هزینه می کنند را از لحاظ اقتصادی و زمانی بسنجند. در گذشته بررسی این معیارهای کمَی به سادگی ممکن نبود اما امروزه با گسترش فعالیت در دنیای مجازی و وجود ابزار مختلف، بررسی میزان اثربخشی این فعالیت ها در فضای مجازی میسّر گردیده و برترین شرکت های تبلیغاتی با تاکید بر این معیارها و آمار، میزان موفقیت خود را به صورت علمی و با کمک ابزار سنجه به صورت رسمی تهیه کرده و در اختیار مخاطبین خود قرار می دهند تا از این طریق مشتریان بتوانند با علم به اثربخش بودن فعالیت های آژانس، به آنها اعتماد کرده و با اطمینان در زمینه تبلیغات دیجیتالی سرمایه گذاری کنند . حال به بررسی برخی از مهمترین این معیارها به اختصار میپردازیم:
نرخ بازگشت سرمایه(ROI) :
مهمترین عامل، بررسی نرخ بازده سرمایه تبلیغات و میزان درآمدی است که تولید می کنند. نرخ بازده سرمایه از مقایسه میزان درآمد حاصله با زمان و هزینه ای که برای راه اندازی کمپین ها و تبلیغات دیجیتال صرف شده به دست می آید. این مشخصه به شرکت ها کمک می کند تا بتوانند فعالیت های تبلیغاتی خود را که بر عهده آژانس های تبلیغاتی گذاشته اند را از لحاظ میزان اثربخشی سنجیده و با انتخاب برترین آژانس تبلیغاتی، بهترین انتخاب را داشته باشند.
ترافیک سایت:
آگاهی نسبت به میزان ترافیک موجود در ابزار مختلف تبلیغات دیجیتالی یکی دیگر از شاخصه های کمّی است. اصطلاح آگاهی از میزان ترافیک سایت ها به معنی اطلاع از این است که کدام ابزار تبلیغات دیجیتالی که توسط شرکت های تبلیغاتی برای صاحبین برندها طراحی شده است، توانسته چه تعداد مخاطب را در چه بازه ی زمانی به خود جذب کند. بررسی ترافیک در ۴ مورد ضروری است:
ترافیک مستقیم :
بازدید کنندگانی که آدرس سایت (URL) شرکت را در جستجوگر خود تایپ می کنند.
ترافیک ارجاعی Referral traffic:
بازدیدکنندگانی که با کلیک بر روی آدرس سایت شرکت در وب سایت های مختلف به سایت شرکت ارجاع داده می شوند.
ترافیک ارگانیک Organic traffic:
تحقیقات بازار و سنجش نگرش خریداران بازار هدف تا از این طریق بتوانند رفتار درست ارتباطی با مخاطبان هدف را تعیین کنند
ترافیک کمپین ها Campaign traffic:
بازدیدکنندگانی که از طریق کمپین های تبلیغاتی که توسط آژانس های برای صاحبین برند، راه اندازی می شود، با سایت آشنا شده و از این طریق به سایت لینک داده می شوند.
قیف خرید (Purchase Funnel):
روندی که در نهایت منجر به خرید می شود. با این مفهوم که فرآیند خرید شبیه به قیفی است که شامل ۵ مرحله آگاهی، علاقمندی، سنجش، ترجیح و در نهایت خرید می باشد، بررسی تعداد جذب مشتریانی که در هر مرحله توسط تبلیغات آژانس برای مخاطبین خود صورت گرفته و درصد ریزش این مشتریان در انتقال از هر مرحله به مرحله بعد، اطلاعات دقیقی از نقاط قوت و ضعف فعالیت های آژانس تبلیغاتی در اختیار صاحبین برند قرار می دهند. هرچه میزان ریزش افرادی که از هر مرحله به بعد انتقال می یابد کمتر باشد نشان دهنده اثربخش بودن فعالیت های کانون تبلیغاتی است که مسئولیت تبلیغات دیجیتالی شرکت مذکور را به عهده داشته است.
متوسط تعداد سرنخ :
معیاری است مهم برای تعیین کیفیت بازاریابی، با در نظر گرفتن تعداد سرنخ های فروشی که یک آژانس تبلیغاتی در بازار هدف و با توجه به معیار های از پیش تعیین شده برای صاحبین برند فراهم می آورد. “برای تعیین متوسط تعداد سرنخ ها، کافی است امتیاز تک تک سرنخ های به دست آمده در یک بازه زمانی (هفته، ماه یا…) را به تعداد کل این سرنخ ها در هر روز تقسیم کرده و از آن برای درک میزان اثربخشی هر سرنخ استفاده کرد.” بررسی این معیار به صاحبین برند کمک می کند تا با کمترین زمان و هزینه، تمرکز خود را بر سرنخ هایی بگذارند که بیشترین احتمال تبدیل شدن به خرید و پول را برای شرکت دارد.
تمایلات اجتماعی:
امروزه سنجش احساسات و تمایلات کاربران نسبت به تبلیغات برند نیز قابل بررسی و اندازه گیری است، این احساسات ممکن است مثبت، منفی یا خنثی باشد. با استفاده از ابزار سنجش شبکه های اجتماعی مثل) Talkwalker،Hootsuite،Brandwatch ( می توان رفتار کاربران شبکه های اجتماعی مورد استفاده برای تبلیغ برند و به طور کلی دیدگاه مخاطبین تبلیغات یک برند را بررسی و تحلیل کرد، برترین آژانس های تبلیغاتی با در نظر گرفتن این نکته به عنوان یکی از معیارهای کمّی موثر در افزایش فروش مخاطبین خود، نوع تبلیغات را متناسب با هویت و شخصیت برند انتخاب می کنند تا بیشترین تاثیر را بر مخاطبین آن برند داشته باشند و از این طریق ضمن افزایش تمایل به خرید، اثربخشی بیشتری در تبلیغات صاحبان برند داشته باشند.
امتیاز خالص پروموترNPS:
معیاری برای سنجش میزان رضایت و وفاداری مشتریان براساس تبلیغات ارائه شده توسط آژانس های تبلیغاتی. براساس این فاکتور است که مشتریان یک برند، تبلیغات برند را به دوستان و آشنایان خود به طرق مختلف ارسال می کنند. برای تعیین این فاکتور از مشتریان خواسته می شود تا از ۱-۱۰ به میزان علاقمندی خود نسبت به نشر تبلیغ به دوستان و آشنایان خود امتیاز دهند.(۱ کمترین علاقمندی و ۱۰ بیشترین علاقمندی). میانگین نهایی امتیازات اگر۹ و ۱۰ باشد نشان دهنده علاقمندی مشتریان به نشر تبلیغ برند بوده(promoter)، امتیازات ۷ و ۸ خنثی بودن مشتریان نسبت به این امر(Neutral) و امتیازات مابین ۱ تا ۷ نشان دهنده منفی بودن تاثیر مشتریان در تبلیغ برند(ِDetractor) است. که حاصل تفاضل Detractor از Promoter ها بیان کننده امتیاز خالص پروموتر (NPS)است.
عملکرد کلیدواژه:
بررسی کلید واژه هایی که در موتورهای جستجو بیشترین ترافیک را برای سایت به همراه دارد. تعداد جستجوی هر واژه را می توان با استفاده از ابزار موجود بررسی کرد، هرچه تعداد کلید واژه های پرکاربرد بیشتر باشد، SEO سایت قوی تر بوده و تبلیغات شرکت از اثربخشی بیشتری برخوردار می گردد، همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، این کلیدواژه ها منجر به افزایش ترافیک ارگانیک می شود. با این مفهوم که اگر مخاطبین هرکدام از این کلیدواژه ها را جستجو کنند لیستی از سایت های حاوی این کلیدواژه نمایان می شود، هرچه فعالیت کانون تبلیغاتی برای مشتریان خود در دنیای مجازی قویتر باشد، متعاقباً نتایج حاصل از این جستجو برای مشتریان نیز بهتر خواهد بود. در نتیجه آژانس های تبلیغاتی برتر مثل کانون تبلیغات مات با داشتن متخصصین در زمینه SEO، تبلیغات مخاطبین خود را با در نظر گرفتن این معیار طراحی می کنند تا اثربخشی تبلیغات مشتریان خود را در فضای مجازی تضمین کرده باشند.
نرخ فروش افزایشی (Iincremental Sales):
این ویژگی بر تاثیر رابطه میان بازاریابی و فروش و سودی که این ارتباط برای صاحبین برند به همراه دارد می پردازد. بازاریابی، مشتریان را از طرق مختلف جذب می کند و فرآیند فروش سودی را برای شرکت ها به همراه دارد حال اگر فعالیت های بازاریابی که توسط آژانس های تبلیغاتی انجام می شود، از اثربخشی خوبی برخوردار باشد، متعاقباً فرآیند فروش نیز روندی مداوم و افزایشی را طی خواهد کرد.
با در نظر گرفتن این موارد در رابطه با چگونگی فعالیت شرکت های تبلیغاتی در فضای مجازی و دنیای دیجیتال می توان میزان موفقیت مشتریان آژانس های تبلیغاتی را سنجید و در نتیجه بهترین آژانش تبلیغاتی متناسب با نیاز را پیدا کرد. آژانس تبلیغاتی مات در چند سال اخیر حیطه فعالیت های خود در زمینه دیجیتال را گسترش داده و با توجه به میزان اهمیت تبلیغات دیجیتال و تاثیر انکارناپذیر آن در معرفی و ماندگاری برندها، نسبت به لزوم حضور فعال و موفق در دنیا ی مجازی، آگاه بوده و با داشتن متخصصین در این زمینه همواره سعی در ارائه بهترین خدمات به مشتریان خود را داشته تا بتواند مخاطبین خود را در روند جهانی شدن و موفقیت همراهی کند.