بسیاری از کسب و کارها، علیرغم صرف هزینههای بسیار گزاف برای تبلیغات، بازده چندانی ندارند و میزان افزایش در فروش آنها در مقایسه با حجم تبلیغات، ناچیز است. یکی از مهمترین دلایل این موضوع، نداشتن شناخت درست از پرسونای مخاطب و عوامل موثر در تصمیمگیریهای آنها در خرید و انتخاب محصولات و خدمات است. داشتن شناخت دقیق از پرسونای مخاطب، به کسب و کار شما جهت تدوین استراتژیهای بازاریابی کمک میکند. به عبارتی دیگر، اگر افرادی نامربوط را مخاطب قرار دهید، قادر نخواهید بود توجه آنها را به خود جلب کرده و بر آنها اثربگذارید.
برای شناخت پرسونای مخاطب چه اطلاعاتی لازم است؟
- خصوصیات دموگرافیک شامل نام، سن، جنسیت، وضعیت تاهل، تعداد افراد خانواده، متوسط درآمد، محل زندگی، میزان تحصیلات، سبک زندگی، سطح سلامتی، پیشینهی بیماریها و…
- دیدگاه کلی نسبت به زندگی و اهداف آنان، چالشها و دغدغههای روزمره، دغدغههای اجتماعی و فرهنگی، امیال و آرزوها
- نحوه گذراندن یک روز عادی، تفریحات و هیجانات، علایق و نحوه گذراندن اوقات فراغت، مهارتهای هنری و ورزشی، میزان تماشای تلویزیون در طول روز، میزان مطالعه و آگاهی آنها از ترندهای روز، نحوه و میزان تعامل با دوستان و آشنایان، نحوه و میزان تاثیرپذیری از محیط و اطرافیان
- نحوه و میزان استفاده از اینترنت، عضویت در شبکههای اجتماعی و میزان صرف زمان در این شبکهها، هدف از صرف زمان در شبکههای اجتماعی و یا وبسایتها
- اطلاعاتی در مورد مسیر شغلی، صنعت کسب و کار، اندازه سازمان، شرح وظیفه و مهارتهای شغلی، ابزارهای مورد استفاده، انگیزههای شغلی، چالشها و مشکلات مرتبط با شغل
- دیدگاه آنها نسبت به پول، کسب درآمد و راههای خرج کردن یا پسانداز پول، قدرت خرید، الگوی خرید و نحوه تحقیق دربارهی انتخاب محصولات، میزان تمایل به خرید محصولات ارزان قیمت و یا لوکس، میزان زمان در نظر گرفته شده برای انتخاب یا خرید محصول، میزان تمایل به خرید آنلاین یا حضوری، حجم متوسط خرید ماهانه، فاکتورهای مهم برای تعامل با فروشندگان محصولات و یا خدمات، خدمات پس از فروش مورد انتظار، ویژگیهای مهم یک کالا از دید آنها، برند مورد علاقه
مزایای شناخت پرسونای مخاطب
- میتوانید متناسب با نیازها، چالشها و علایق مشتری، محتوای ارزشمند تولید کنید. از این طریق میتوانید متناسب با هر پرسونا از استراتژیهای مختلف تولید محتوا استفاده کرده و توجه مخاطب را به خود جلب کنید.
- دانستن برخی اطلاعات مانند اینکه مخاطبان شما عضو کدام یک از شبکههای اجتماعی هستند، اطلاعات خود را چگونه جمعآوری میکنند، چه میزان مطالعه دارند و ارتباطات آنها در چه سطحی است، به شما در انتخاب بهترین کانالهای اشتراکگذاری محتوا کمک میکند و باعث میشود بهتر دیده شوید.
- زمانی که بدانید قرار است چه محتوایی در کدام کانالها و به چه کسانی ارائه کنید، فرصت بسیار خوبی جهت برنامهریزی تولید لید و مشتریان راغب فراهم کردهاید. تولید لید بیشتر میتواند درنهایت به داشتن مشتریان بیشتر منجر گردد. همچنین این اطلاعات میتواند به واحد فروش برای تعیین استراتژیهای متناسب با هر پرسونا کمک کند و این فرآیند را تسریع نماید. چرا که تیم بازاریابی و فروش، قسمت اعظم بودجه و زمان خود را به آن پرسونای مخاطب که پتانسیل بیشتری برای تبدیل شدن به لید و در نهایت مشتری دارد، اختصاص میدهد و با صرفهجویی در هزینه و وقت، سیاستهای منسجم و متفاوتی را برای هر کانال به کار خواهند گرفت.
- شناخت پرسونای مخاطب در بازاریابی میتواند راهنمای بسیار خوبی برای بهبود محصولات یا خدمات کسب و کار شما باشد. چرا که میتوانید محصول یا خدمت خود را بر اساس نیازها و سلایق مشتریان بهبود یا تغییر دهید. این تغییرات میتواند در استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ مانند تولید محتوا و تبلیغات آنلاین، و یا استراتژیهای کلی بازاریابی مانند طراحی و تولید محصول، کانالهای توزیع، سیاستهای قیمتگذاری، خدمات پس از فروش و … اعمال شود. بهبود مستمر محصولات یا خدمات متناسب با نیاز و خواستهی مخاطبان، سبب رضایت بیشتر و وفاداری مشتریان خواهد شد.
شناسایی پرسونای مخاطب، موجب درک بیشتر شما از دیدگاه مشتری خواهد شد و یادآور این موضوع است که مشتریان در حقیقت انسانهایی با احساسات، علایق و نیازهای مختلف هستند. داشتن شناخت کامل از پرسونای مخاطب، همانند یک سرمایهگذاری ارزشمند و بلند مدت و اهرم پیشرفت و رشد کسب و کارهاست. شرکت تبلیغاتی مات، با انجام تحقیقات بازار، به کسب و کار شما در شناسایی پرسونای مخاطب یاری رسانده و راهکارهای نوین بازاریابی را متناسب با کسب و کار شما اجرا میسازد.