بر اساس آمارهای منتشر شده، برترین آژانس تبلیغاتی سال 2015، هولدینگ اومنیکوم Omnicom Group Inc (OMC) معرفی گردید. این هولدینگ بزرگ در سال 1986 در آمریکا تاسیس شد و تا این لحظه در بیش از 100 کشور با بیش از 70.000 کارمند فعالیت داشته و خدمات خود را به بیش از 5.000 مشتری عرضه می دارد.
این هولدینگ مجموعه ای از شرکت های پیشرو در عرصه ارتباطات بازاریابی بوده که این شرکت ها، خود از بزرگترین آژانس های تبلیغاتی دنیا هستند و شامل پنج آژانس تبلیغاتی به نام هایDDB, DAS, OMG,BBDO, TBWA می باشد. پورتفولیو این شرکت نشان دهنده همکاری خلاقانه و همراه با نوآوری با بهترین برندهای جهانی می باشد.
هولدینگ اومنیکوم ارائه دهنده کلیه خدمات شامل؛ ارائه راه حل های متنوع بازاریابی، مدیریت روابط مشتری(CRM) ، برنامه ریزی رسانه، خرید خدمات، روابط عمومی (PR) و سایر خدمات تخصصی ارتباطی می باشد تا به صورت همه جانبه نیازهای مشتریان خود را برآورده کند.
درآمد:
دفتر مرکزی اومنیکوم واقع در نیویورک بوده، و سایر دفاتر بین المللی آن در اقصی نقاط دنیا مثل لندن، شانگهای و سنگاپور پراکنده شده است. آمار حاکی از آن است که در سال مالی 2015 که گذشت، بیش از 60درصد درآمد شرکت از آمریکا، 30درصد از اروپا، آفریقا و خاورمینه و در نهایت 10درصد از شرق آسیا و اقیانوسیه است.
درآمد این شرکت در سال 2015 بالغ بر 15,134.4 میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته (با 15.3 میلیون دلار) کاهش نسبتاً چشمگیری داشته است. مشتریان این هولدینگ از بزرگترین و موفقترین شرکت های بین المللی می باشند به گونه ای که بزرگترین مشتری اومنیکوم، 2.7% از مجموع درآمد سال 2015 را به خود اختصاص داده و بیش از 50% کل درآمد شرکت ها در سال 2015 متعلق به 100 مشتری این شرکت بوده است.
استراتژی:
استراتژی اصلی آژانس اومنیکوم در سالی که گذشت، براساس روش های سنتی تبلیغات مثل تلویزیون، بیلبورد و… بوده که از این طریق درحدود نیمی از درآمد سالانه شرکت تامین می شود. اما از ابتدا تا کنون بخشی که عامل رشد هولدینگ اومنیکوم و کسب درآمد در بلندمدت بوده است در حقیقت بخش مدیریت روابط مشتری (CRM) و ارتباطات تخصصی هولدینگ است.
هولدینگ اومنیکوم تمرکز خود برای برخورداری از رشد پیوسته را در اتخاذ استراتژی هایی می داند که مبتنی بر توانایی شرکت در ارائه خدماتی است که در آغاز راه گسترش خود قرار دارند، با این مفهوم که خدمات خود برای مشتریان را در زمینه های در حال گسترشی همچون تبلیغات در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی عرضه می کند و تلاش میکند تا با کمک تجارب پیشین و ایده های خلاقانه خود فرصتی ناب برای پیشرفت و پیشرو بودن را برای مشتریان خود فراهم آورد. از دیگر استراتژی های شرکت در سال 2015 تمرکز بر گسترش برنامه ریزی رسانه خود و گرفتن پروژه های بیشتر در نقاط مختلف دنیا بوده است.
هیئت مدیره:
هولدینگ اومنیکوم توسط تیمی منسجم و متشکل از 13 متخصص در حوزه مدیریت بازاریابی، مدیریت مالی و مدیریت شرکت می باشد که فعالیت های گسترده ای در حیطه بین المللی در طی چندین سال داشته و دارد. حفظ فرهنگ فعالیت خلاقانه، سودآوری پیوسته و انسجام در فعالیت های مالی در طی دوران پر از چالش و سراسر تغییری که بازار در طی چند دهه اخیر با آن روبه رو بوده است، مدیون دانش، تبحر و تفکر خلاق این تیم حرفه ای و متخصص بوده و توانسته بهترین خدمات را همراه با نوآوری برای مشتریان خود فراهم آورد و در طی چند سال همواره پیشگام در عرصه تبلیغات باشد.
رئیس هیئت مدیره، بروس کرافورد بوده که فعالیت خود در عرصه تبلیغات را از سال 1956 آغاز کرده است. و پیش از پیوستن به آژانسBBDO در سال 1963 در دو آژانس تبلیغاتی(Benton & Bowles) و (Ted Bates)مشغول به کار بود. در سال 1969 به ریاست روابط بین الملل BBDO رسید و با استعداد منحصر بفردی که از خود نشان داد، سال 1985 به عنوان رئیس هیت مدیره BBDO منصوب گردید. پس از وقفه اندکی در فعالیت های تبلیغاتی، در سال 1999 با توجه به استعداد و تجربه موفق به عنوان مدیر هیئت مدیره اومنیکوم به دنیای تبلیغات و بازاریابی بازگشت.
آشنایی با نام برخی از عوامل و مدیران ارشد این هولدینگ و آگاهی نسبت به اینکه از چه تخصص هایی در هیئت مدیره خود استفاده می کنند، می تواند جالب و کمک کننده باشد:
– بروس کرافورد (Bruce Crawford) مدیر عامل
– جان دی رن (John D. Wren) مدیر ارشد اجرایی
– فیلیپ انگلاسترو (Philip J.Angelastro) مدیر ارشد مالی
– اندرو کاستلانتا (Andrew Castellaneta) مدیر ارشد حسابداری
– سرژ دومونت (Serge Dumont) مدیر بخش آسیای شرقی و اقیانوسیه
– دنیس هیت (Dennis E. Hewitt) خزانه دار
– آسیت مهرا (Asit Mehra) معاون اجرایی
– جاناتان نلسون (Jonathan Nelson) مدیر ارشد دیجیتال
– مایکل اوبرین (Michael J.O’Brien) مشاور ارشد
– جانت ریکو (Janet Riccio) معاون اجرایی و رئیس دانشگاه اومنیکوم
– ریتا رودریگز (Rita E. Rodrioguez) معاونت اجرایی
– پیتر شرمن (Peter Sherman) معاونت اجرایی
– پیتر سوییسکی(Peter Swiecicki) معاونت اجرایی- کنترل مالی
– تیفانی وارن (Tiffany R Warren) معاون ارشد تنوع بازار
مشتریان:
به طور کلی فعالیت های تبلیغاتی که شرکت ها با کمک آژانس های تبلیغاتی انجام می دهند، به ندرت به صورت انحصاری بوده و معمولاً هر شرکتی برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود قراردادهای مختلفی با آژانس های تبلیغاتی می بندند به گونه ای که گاهی قراردادها ماهیانه یا سالانه است و یا قرارداد با هر آژانس تبلیغاتی مختص به یک رسانه تبلیغاتی خاص می باشد.
شرکت تبلیغاتی اومنیکوم به علت گسترده بودن و حرفه ای بودن تقریباً با تمامی برندهای معروف دنیا همکاری داشته و نقشی در سودآوری آنها ایفا کرده است.
معرفی برخی از مشتریان اصلی این شرکت که در ایران نیز آنها را به خوبی می شناسیم:
– دیزنی (Disney)
– پروکتر اند گمبل (P&G)
– شورلت(Chevrolet)
– لی(Lee Jeans)
– سیتروئن (Citroen)
– هومانا (Humana)
– کوکا کولا (coca-Cola) و…..
آژانس تبلیغاتی مات با آنالیز کلیه فعالیت های چنین شرکت هایی و با کمک متخصصان خود، استراتژی های آنها را تحلیل و با توجه به آگاهی از شرایط بازار ایران، این استراتژی ها را در اصطلاح بومی سازی کرده و متناسب با مشتری، مخاطب و شرایط اقتصادی ایران می نماید. شرکت مات با الگو قرار دادن آژانس های تبلیغاتی موفق دنیا مثل اومنیکوم بهترین استراتژی ها موجود را اتخاذ و بهترین مشاور برای مشتریان خود تا رسیدن به موفقیت می باشد.