مدل بازاریابی AIDA بر اساس روانشناسی تبلیغات و رفتار مصرفکننده، در حدود 100 سال قبل طراحی و رفتهرفته به شکل امروزیAIDAS تکمیل شده است. این مدل به شما کمک میکند که نحوهی ارتباط با مشتریان خود را در کمپینهای مختلف بازاریابی سنتی و دیجیتال، از پیش برنامهریزی کنید. هدف نهایی این مدل، جلب مخاطب و افزایش فروش است که در بلند مدت در صورت فراهم کردن رضایت مشتریان، به وفاداری مشتریان میانجامد. مدل AIDAS، مراحل سفر مشتری را مانند یک قیف 5 مرحلهای در نظر گرفته است. این مراحل شامل Attention (جلب توجه مخاطب)، Interest (ایجاد علاقه در مخاطب)، Desire (ایجاد تمایل و اشتیاق در مخاطب)، Action (تصمیمگرفتن به انجام عمل) و در نهایت Satisfaction (رضایت مشتری) هستند.
1) جلب توجه مخاطب یا Attention
در قدم اول، باید از روشهای مختلف، توجه مخاطبان را به خود جلب کنید. برخی منابع از این گام به عنوان Awareness یا آگاهی نیز یاد کردهاند. دیده شدن توسط مخاطب در تبلیغات معادل پروموشن است. در این مرحله باید بدانید چگونه باید به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید و آنها را از محصول یا خدمت خود آگاه سازید، از چه ابزار و چه نوع پیامهایی برای جلب توجه مخاطبان استفاده میکنید. برای دیده شدن تبلیغات، میتوانید مکان یا شرایطی خاص و غیر قابل پیشبینی را برای این کار انتخاب کنید، از تیترهای جذاب در متن تبلیغات استفاده کرده و یا برای مخاطبان هدف پیامهای شخصیسازی شده ارسال نمایید. برای اینکه این کار را به بهترین نحو انجام دهید، باید با پرسونای مخاطب آشنایی داشته باشید تا به یک زبان مشترک با آنها دست یابید. در این مرحله، آگاهی از برند افزایش یافته و امکان تبدیل بازدید کننده (Visitor) به لید (مشتری راغب) وجود دارد. در دیجیتال مارکتینگ از راههای مختلفی مانند فعالیت در شبکههای اجتماعی، بهینهسازی موتورهای جست و جو و گوگل ادوردز برای جذب ترافیک و جلب توجه مخاطبان استفاده میشود.
2) ایجاد علاقه در مخاطب یا Interest
پس از اینکه مخاطب از برند، محصول یا خدمت شما آگاه شد، نوبت به آن میرسد که او را به سمت داشتن اطلاعات بیشتر و تحقیق و بررسی درباره خدمت یا محصول خود ترغیب کنید. میتوانید با استفاده از استراتژیهای تولید محتوا، متناسب با رسانههای تبلیغاتی آنلاین یا آفلاین، محتوای جذاب و کاربردی تولید کنید. برای مثال، فعالیت در شبکههای اجتماعی، نوشتن مقالات مفید، استفاده از عکسها و ویدیوهای جذاب و آموزشی، میتوانند در این مرحله راهکارهای مناسبی باشند. به علاوه میتوانید از سوابق قبلی خود و یا نظرات مثبت مشتریان (Testimonials) برای نشان دادن اعتبار خود استفاده نمایید.
3) ایجاد تمایل و اشتیاق در مخاطب یا Desire
حال که مخاطب به شما علاقهمند شده است، باید در او تمایل و اشتیاق بیشتری جهت تجربه و استفاده کردن از محصول یا خدمت خود ایجاد کنید. در این مرحله باید مخاطب را از لحاظ احساسی تحت تاثیر قرار دهید. از نقاط تمایز برند خود بگویید، به نحوی که احساس نیاز شدیدی در وی ایجاد شود. میتوانید از روشهایی مانند ارائهی برخی خدمات رایگان، پاسخ دادن کارشناسانه و با حوصله به سوالات آنها، بیان مطالعات موردی و تایید افراد معتبر و مشهور استفاده کنید. فضای آنلاین خصوصاً شبکههای اجتماعی، فضای بسیار مناسبی برای تعامل با مخاطبان ایجاد کردهاند. همچنین در این مرحله میتوانید از اینفلوئنسرها کمک بگیرید.
4) تصمیمگرفتن به انجام عملی مانند خرید یا Action
حال که اشتیاق زیادی در مشتری بالقوهی شما ایجاد شده، زمان مناسبی برای فروش و Conversion است. در این مرحله باید برای بهینهسازی تمامی کانالهای بازاریابی خود برنامهریزی کنید. تبلیغات آنلاین یا آفلاین شما باید در نهایت مخاطب را به انجام یک عمل خاص هدایت کند. طراحی و جانمایی مناسب دکمههای فراخوان (CTA) و همچنین طراحی بهینه لندینگ پیج یا صفحه فرود، از مواردی هستند که اجرای آنها در دیجیتال مارکتینگ ضروری است. مخاطب باید احساس کند که از جانب شما برای خرید کردن حمایت خواهد شد. ضمانت بازگشت وجه یکی از استراتژیهای بسیار اثربخش در این قسمت است. توجه کنید که حتی در موفقترین کمپینهای تبلیغاتی 100% از مخاطبان به این مرحله نمیرسند، اما تاثیر و پیامی که از برند شما به آنها منتقل شده مهم است.
5) ایجاد رضایت در مشتری یا Satisfaction
این مرحله از مدل AIDAS، معمولاً در زمان طولانیتری نسبت به مراحل قبل برای مشتری اتفاق میافتد. ایجاد رابطهی بلند مدت با مشتریان پس از خرید، به آنان جهت وفادار ماندن به برند شما انگیزه میدهد. رضایت مشتری علاوه بر تکرار خرید، باعث میشود از طریق بازاریابی دهان به دهان محصول یا خدمت شما را به دیگر افراد معرفی کند. بنابراین، علاوه بر حفظ کیفیت محصولات و خدمات، باید در حوزهی خدمات پس از فروش و استراتژیهای وفادارسازی مشتری برنامهریزی و نظارت مستمر داشته باشید. استفاده از نظرسنجیها، اهدای جوایز، ارسال پیامها یا هدایای مناسبتی، شرکت دادن مشتریان در نظرسنجیها و تخفیفات وفاداری، از جمله مثالهایی در این رابطه هستند.
هدف از پیادهسازی مدل AIDAS در بازاریابی، برنامهریزی برای چگونگی تعامل با مشتریان بالقوه جهت تبدیل آنها به مشتریان بالفعل و در نهایت وفادار است. شرکت تبلیغاتی مات با ارائهی کلیه خدمات بازاریابی، شما را در پیادهسازی استراتژیهای بازاریابی و تبلیغات یاری میکند.