استراتژیهای قیمتگذاری کداماند؟
اگر کسبوکار تازهای به راه انداختهاید یا سالها است که تجربه دارید، شاید دانستن استراتژیهای قیمتگذاری برایتان جالب باشد.
برای رقابت در هر صنعتی، کسبوکارها نیاز به استراتژیهای قیمتگذاری دارند تا بتوانند رشد فروش را مثبت تجربه کنند و با دیگران به رقابت بپردازند. برای داشتن یک استراتژی مناسب، نیاز داریم رنج قیمتگذاری رقبا، قیمت نهایی تولید محصول و هزینهای که برای توزیع متحمل میشویم را بدانیم و مشتریان بالقوه را بشناسیم و مخاطبان هدفمان را تعیین کنیم.
برای شناخت این استراتژیها و استفاده موثرتر از آنها در ادامه این بلاگ با ما همراه باشید:
Penetration Pricing
در این استراتژی برای رقابت و نفوذ به بازار، قیمتها را به شدت پایین نگه میداریم تا بتوانیم سهم بیشتری از بازار داشته باشیم و بعد از دستیابی به سهم مورد نظر، قیمتها را افزایش میدهیم. در این استراتژی حتی میتوانیم در پروموشنها و تبلیغات، محصولاتی را به صورت رایگان در اختیار مشتری قرار بدهیم. بعد از قیمتگذاری نفوذی، میتوانیم به سمت استراتژی قیمتگذاری بالا یا Premium Pricing و در نهایت Price Skimming حرکت کنیم.
Premium Pricing
قیمت گذاری بالا یا premium pricing، مناسب کسبوکارهایی است که به تازگی محصول جدیدی را با ویژگیهایی منحصر به فرد به بازار معرفی کرده است. این استراتژی برای شروع چرخه عمر یک محصول مناسب است و معمولا قیمتگذاری این دست از کالاها، به نسبت محصولات مشابه رقبا، بالاتر است. برای جا انداختن این مدل از استراتژی برای مشتری، کسبوکارها تلاش میکنند تا این پیام را به مشتری برساند که محصول تولید شده ارزش قیمت بالا را دارد و از محصولات مشابه در بازار، متمایز است. علاوه بر تلاش برای اثرگذاری روی ادراک مشتری، در این مدل نیاز داریم تا روی تصویر برندمان تلاش کنیم. محصولی با قیمت بالا، به بستهبندیها و فروشگاههایی نیاز دارد تا با ارزش بودن کالا را به مشتری القا کند یا به زبان سادهتر با قیمت همخوانی داشته باشد و پیوسته این پیام را منتقل که محصول با دیگر محصولات مشابه در بازار، تفاوت دارد.
Price Skimming
Price Skimming یا استراتژی به اصطلاح کرهگیری برای زمانی مناسب است که در بازار رقبای اندکی وجود دارند و ما برای ارائه محصولی جدید، قیمت بالایی را تعیین میکنیم و بعد از ورود رقبا به بازار به تدریج قیمتها را کاهش میدیم. Price skimming کمک میکند تا قبل از ورود دیگر رقبا به بازار، به سودی که مدنظرمان بود، دست پیدا کنیم.
Economy pricing
در قیمتگذاری اقتصادی، قیمتها همانند قیمتگذاری نفوذ، پایین هستند؛ هرچند که در قیمت گذاری نفوذی ما برای نفوذ به بازار، قیمتهای را به طرز عجیبی پایین میآوریم اما در استراتژی قیمتگذاری اقتصادی، قیمتها به خودی خود پایین هستند. یعنی درواقع کسبوکارها تلاش میکنند تا قیمت تولید محصول و تبلیغات را پایین نگه دارند.
این 4 استراتژی، استراتژیهای اصلی هستند. در ادامه به دیگر استراتژیهای قیمتگذاری میپردازیم:
Psychological Pricing
این استراتژی زمانی کاربرد دارد که بخواهیم فرآیند خرید مشتری را از تصمیمات عقلایی، به سمت تصمیمات احساسی ببریم. یکی از ترفندهای این روش که ممکن است بارها با آن مواجه شده باشید، تعیین قیمت 99000 تومان برای یک کالا، به جای 100.000 تومان است. این ترفند این ذهنیت را برای مشتری ایجاد میکند که خرید او مبلغ 100.000 تومان نبوده است.
Optional pricing
در این استراتژی به ازای ارائه خدمات بیشتر یا اضافه کردن گزینههای بیشتر به یک محصول، از مشتری هزینه بیشتری دریافت میکنیم. این استراتژی مناسب محصولاتی است که اکسسوری و محصولات جانبی دارند.
Bundle Pricing
قیمتگذاری در استراتژی Bundle به این صورت است که قیمت یک بسته از محصولات متفاوت اما مرتبط، پایینتر از قیمت تک به تک آن محصولات است. روش Bundle pricing این ذهنیت را برای مشتری ایجاد میکند که سود بیشتری کرده است.
PROMOTIONAL PRICING
حتما بارها با این مدل از قیمتگذاری برخود داشتهاید. این استراتژی در فروش، بسیار متداول است. برای مثال با خرید یک آیتم میتوانید یک آیتم مجانی داشته باشید یا 50% تخفیف روی آیتم بعدی دریافت کنید.
VALUE PRICING
در این استراتژی ادراک مشتری بسیار اهمیت دارد؛ اینکه از نظر او محصولی که برای آن هزینه میکند چهمقدار ارزشاش را دارد و چهقدر از نیازهای او را پاسخ میدهد. اگر مشتری احساس کند که به نسبت هزینهای که انجام میدهد، کالایی با کیفیت پایین یا خدمات کم دریافت میکند، بدون تردید رقبا را جایگزین ما خواهد کرد. بیشترین کاربرد این قیمتگذاری برای مواردی است که از ارزش معنوی بالایی برخوردارند. (مثل آثار هنری)
شرکت تبلیغاتی مات تلاش میکند تا در انتخاب استراتژی مناسب با کسبوکارتان به شما مشاوره بدهد و یهترین استراتژی را برایتان طراحی کند.