اینباند مارکتینگ در فارسی با عنوان بازاریابی درونگرا یا بازاریابی جاذبهای معنی میشود که شاید به درستی انتقال دهنده معنای این عبارت نباشد به همین علت به بررسی مفهوم این عبارت میپردازیم، اینباند مارکتینگ در چند سال اخیر از اهمیت زیادی برخوردار گردیده و توجه به این مفهوم در سال 2017 میتواند عامل موفقیت تبلیغ برند به ویژه در فضای مجازی رو به رشد باشد.
اینباند مارکتینگ (بازاریابی درونگرا) مفهومی است که با گسترش اینترنت و فعالیت در فضای مجازی شکل گرفته است. اینباند مارکتینگ در معنای سادهتر ابزار یا روشی است برای اینکه برند و تبلیغ شما توسط مشتری در سریعترین زمان ممکن و با سهولت پیدا شود و برای این مقصود چند تکنیک ارائه میدهد.
اولین، محبوبترین و مهمترین این تکنیکها محتوای مناسب است. که تحت عنوان بازاریابی محتوا شناخته میشود. بازاریابی محتوا و بازاریابی درونگرا گاهی به جای یکدیگر به کار میروند اما واقعیت این است که بازاریابی محتوا زیرشاخه بازاریابی درونگرا است.
با کمک مدیریت محتوا که توسط صاحبین برند و یا آژانسهای تبلیغاتی برای مشتریان انجام میشود، برندها محتوای اصلی درمورد پیام یا هدف خود را به جالبترین شکل ممکن در قالب یک متن و با استفاده از کلیدواژههای تعیین شده در بلاگ ها قرار میدهند. سپس محتوای کلی سایت را از این طریق بهبود میبخشند تا مخاطبان با جستجوی هرکدام از کلیدواژهها به سایت موردنظر برسند و از این طریق به رتبه بهتری در نتایج صفحات موتورهای جستجو search engine results pages (SERPs) در مقایسه با سایر رقبا دست یابند.
هدف از این محتوا مستقیماً افزایش فروش نیست بلکه هدف در دسترس بودن و ظاهر شدن در برابر چشمان مخاطبان به طرق مختلف است تا از این طریق سرنخهای جدید ایجاد کرده و در نهایت آگاهی نسبت به برند مورد نظر به طور قابل توجهی افزایش یابد و متعاقباً میانگین مشتریان آگاه نسبت به برند که در آینده خرید هم میکنند، افزایش یابد.
یکی دیگر از زیرشاخههای بازاریابی اینباند یا درونگرا، بازاریابی رسانههای اجتماعی است که برای ساختن هویت و اعتبار سازمان یا برند محصول مورد نظر بسیار مهم است، ضمن اینکه در این زمینه هزینه تبلیغات چندانی هم وجود ندارد، در بازاریابی دیجیتالی معمولاً از نشر مطالب، عکس، ویدئو، اینفوگرافیک و… که قابلیت وایرال شدن یا در اصطلاح ویروسی شدن را دارند، استفاده میشود تا در شبکههای اجتماعی در معرض دید تعداد زیادی از مردم(مخاطبان هدف یا غیرهدف) قرار گیرد. صاحبان برندها با داشتن یک استراتژی حساب شده برای شبکه های اجتماعی خود می توانند برند خود را به خوبی نمایش داده و مخاطبان را به فالوئرهای خود در شبکههای اجتماعی تبدیل کرده و از تک تک آنها یک مشتری وفادار بسازند.
حال با درک مفهوم اینباند مارکتینگ به بیان علت ضرورت آن میپردازیم:
بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) در مقابل عبارت (Outbound Marketing) یا بازاریابی برونگرا، قرار میگیرد. بازاریابی برونگرا همان تبلیغاتی است که سالیان سال است به شکلهای مختلف مثل آگهیهای چاپی، تبلیغات محیطی، تبلیغات تلویزیونی و… انجام میشود و امروزه با تبدیل شدن دنیا به دهکده جهانی و افزایش تعاملات، شدت این تبلیغات سنتی به قدری است که منجر به شکلگیری دیدگاهی منفی نسبت به تبلیغات و مقاومت در برابر تبلیغات گردیده است، همچنین بیشتر افراد از انواع روشهای مسدود کننده آگهیها و تبلیغات استفاده میکنند تا در معرض اینگونه تبلیغات قرار نگیرند، اهمیت اینباند مارکتینگ در این است که تبلیغات را به گونهای نامحسوس یا تلفیق شده با ویژگیهای بصری جذاب به مخاطب انتقال میدهد به همین دلیل مخاطب ضمن اینکه در معرض تبلیغ قرار گرفته و پیام برند را دریافت کردهاست، مجذوب ابعاد دیگری از تبلیغ میشود و تمایل پیدا میکند که در مورد تبلیغ صحبت کرده و حتی آن را با دوستانش به اشتراک بگذارد. در بازاریابی برونگرا شما یک برند را تبلیغ میکنید و به دنبال مشتری میگردید اما در بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) این مشتری است که با توجه به نیازش به دنبال شما میگردد، پس تنها کافیست که به خوبی در دسترس باشید و راههای منتهی به خودتان را افزایش دهید و ارتباطات را تسهیل کنید.
برای این منظور آژانسهای تبلیغاتی با در نظر گرفتن ابعاد مختلف اینباند مارکتینگ و بررسی تاثیرات مثبت رعایت این موارد در تبلیغات گسترده خود به خوبی از اهمیت آن آگاه بوده و شاهد افزایش اثربخشی تبلیغات مشتریان خود هستند، کانون تبلیغات مات با داشتن متخصصین با تجربه در زمینه تبلیغات همواره نسبت به برترین و اثربخشترین روشهای تبلیغاتی آگاهی داشته و بستههای تبلیغاتی پیشنهادی را ارائه میکند که علاوه بر پوشش کامل کلیهی متدهای بازاریابی برونگرا شامل ابعاد بازاریابی درونگرا نیز میباشد، شرکت مات تلاش میکند تا همگام با روندهای جهانی پیش رفته و با ارائه جدیدترین روش های تبلیغاتی موجبات رضایتمندی مشتریان خود را به صورت همهجانبه فراهم آورد.