درحالیکه نسل قدیم از کاهش اقبال عمومی به روشهای ارتباطی سنتی مانند روزنامه و مجلات، کتب، ، رادیو و تلویزیون گله میکند، نسل جدید که با اینترنت و تلفن همراه سایر ابزارهای ارتباطی بزرگ شده، با آغوش باز به استقبال دنیای جدید دیجیتال میرود. افراد هر روز بیش از روز قبل توسط تلفنهای همراه، تبلت، لپ تاپ و کامپیوترهای رومیزی از محتوای دیجیتال استفاده میکنند و به نظر میرسد که با ادامه روند فعلی، به زودی رسانههای دیجیتال جایگزین رسانههای ارتباطی سنتی خواهند شد. بنابراین لازم است شرکتها با اتخاذ و اجرای استراتژی مناسب بازاریابی به این تغییرات واکنش مناسبی نشان دهند.
بازاریابی دیجیتال نسبت به روشهای سنتی بازاریابی آفلاین مقرون به صرفه است. به عنوان مثال، پست الکترونیک یا کمپین در شبکههای اجتماعی، میتوانند با هزینهای بسیار کمتر پیام بازاریابی را به تعداد بیشتری مخاطب انتقال دهند. علاوه بر این، بازاریابی دیجیتال یک ابزار تعاملیست که توسط آن ارتباط نزدیکتری با مخاطبان برقرار میشود.
یکی از مهمترین مزیتهای بازاریابی دیجیتال، سهولت در دنبال کردن نتایج و سنجش میزان اثر بخشی استراتژی بازاریابی میباشد. در عوض انجام تحقیقات با هزینه بالا، در بازاریابی دیجیتال نرخ پاسخگویی مخاطبان قابل مشاهده بوده و به این ترتیب میتوان میزان اثر بخشی کمپین دیجیتال را به صورت لحظهای (Real-Time) مورد ارزیابی و اصلاحات آتی قرار داد.
بازاریابی دیجیتال شامل ابزارهای متعدد و متنوعی برای برقراری ارتباط موثر با مخاطبان میباشد. در شکل این ابزارها و اثر بخشی آنها در مقایسه با یکدیگر بر اساس نتایج یک نظرسنجی نشان داده شده است.
هر چند امروزه اکثر شرکتها به اهمیت بازاریابی دیجیتال پی بردهاند، با این وجود با چالش نبود دانش کافی و مهارتهای لازم برای فعالیت در این حوزه مواجه هستند. نتایج یک مطالعه درباره روندهای دیجیتال در سال 2014 نشان میدهد علیرغم اینکه دو سوم پاسخ دهندگان مایل بودند از مزیتهای بازاریابی دیجیتال بهرهمند شوند، با این حال تنها 23 درصد آنها از فناوری لازم برای موفقیت برخوردار بوده و باقی دغدغه عدم برخورداری از مهارتهای ضروری را داشتند. خبر خوش، به ویژه برای شرکتهای کوچک و متوسط، این است که استفاده از قدرت رسانههای اجتماعی به عنوان یک فناوری قابل دسترس، جدیدترین روند در بازاریابی آنلاین به شمار میآید. امروزه صاحبان کسب و کار با شبکههای اجتماعی در فضای وب و اپلیکیشنهای ارتباطی در بستر تلفنهای همراه هوشمند آشنایی دارند، و چنانچه مایل باشند از پلت فرمهای جدیدتری که با زمینه کسب و کار آنها هماهنگی بیشتری دارند استفاده کنند، میتوانند از افراد متخصص برای افزایش اثربخشی کمپینهای آنلاین خود کمک بگیرند.
چنانچه بخواهید در کسب و کار خود یک تیم بازاریابی دیجیتال تشکیل دهید و یا در قالب یک شرکت تخصصی در حوزه بازاریابی دیجیتال به فعالیت بپردازید، باید به رشد روز افزون اهمیت بازاریابی دیجیتال در توسعه کسب و کارهای قرن بیست و یکم توجه داشته باشید. در سال 2010 BBC مستندی با عنوان انقلاب مجازی ساخت که نشان میدهد چگونه فناوری دیجیتال زندگی روزانه ما را تغییر داده است:
همانطور که این مستند نشان میدهد، اکتر مشتریان فعلی یا بالقوه به طور روزانه از اینترنت و سایر کانالهای دیجیتال استفاده میکنند. این پتانسیل بی حد و مرز مجازی به شما این امکان را میدهد تا از بازاریابی دیجیتال به طرز موثری برای تاثیرگذاری بر مشتریان خود استفاده کنید.
کلام آخر اینکه عصر دیجیتال با تمام پتانسیلهای خود به عنوان فرصتی طلایی در مقابل شماست و کسانی که در کسب و کار خود از آن بهره نگیرند، دیر یا زود در از صحنه رقابت حذف خواهند شد.