با تحمیل قطعنامه های سازمان ملل، تحریم های یک جانبه از سوی آمریکا و تحریم های اتحادیه اروپا، جمهوری اسلامی ایران از بسیاری از امکانات تجاری، فروش نفت، انتقال پول، واردات کالاهای مختلف، دسترسی به فناوری های جدید در تمامی زمینه ها، خرید وسایل بیمارستانی، کالاهای مورد لزوم مردم، تحصیل در بعضی از رشته ها در دانشگاه های خارج از کشور، استفاده از نرم افزارهای ویژه، استفاده از فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی، بیمه های بین المللی حمل و نقل کالا، تسهیلات و سایر خدمات بانک جهانی، حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی، خرید هواپیماهای نو، اورهال هواپیماهای فرسوده و… محروم شد.
مسیر انجام پس از توافق جمهوری اسلامی ایران با ۱+۵، بنا شد تا ۶۵ عنوان از تحریم هایی که از سوی شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا علیه ایران به تصویب رسیده بود معلق یا لغو گردد. آنچه که مسلم است این است که تیم سیاست خارجی با هدایت آقای حسن روحانی، رییس جمهور و تواناییهای تیم مذاکره کننده خصوصاً محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، کار خود را به نحو احسن انجام داده و در حال حاضر این وظیفه تیم اقتصادی است تا با برنامه ریزی یکپارچه از این فرصت پیش آمده به بهترین وجه ممکن استفاده کند.
برداشته شدن هر کدام از تحریم ها نتایج مثبت خاص خود را داشته و امکانات جدید و ویژهای را برای کشورمان فراهم می سازد. ایران در دوران پسا تحریم با فرصت های جدید اقتصادی و مالی، بانکی و بیمه ای و سرمایه گذاری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، خودروسازی و کشتیرانی روبرو خواهد شد.
بیشترین حوزه ای که در نتیجه برداشت تحریم ها تأثیر خواهد دید بخش صنعت و تولید است، بنابراین بسیاری از تجار و فعالان اقتصادی در انتظار وزیدن نسیم خوش رونق اقتصادی و دوره ای از آرامش پس از سال ها تنش هستند. نتیجه ی این توافق ایجاد فضای امن اقتصادی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی است. سرمایه گذاران با آرامش بیشتری در ایران سرمایه گذاری خواهند کرد و تولید کنندگان امکان خرید مواد اولیه و امکانات تولید را پیدا خواهند کرد.
پس از برداشته شدن تحریم ها، بانک و مؤسسات اعتباری خارجی میتوانند خرید ها و پروژه های زیربنایی ما در کلیه زمینه های مورد نیاز در داخل ایران را فایننس کنند. به نظر می رسد حوزه نفت و انرژی بیش از سایر حوزه ها خود را برای دوران رونق پسا تحریم آماده کرده است. با رونمایی از پروژه های و قراردادهای جدید جذابیت این بخش برای سرمایه گذاران خارجی بیشتر شده است. با مهیا شدن شرایط جدید بین المللی در دوران پسا تحریم ایران می تواند گامی مفید و مؤثر از طریق مشارکت با شرکای خارجی در صنعت خودرو بر دارد. بیش از ۱۰ درصد GDP مربوط به صنعت خودرو است که اگر سیاست های مربوط به این حوزه به درستی پیاده سازی شوند ایران می تواند بازار کشورهای سوریه، عراق، اردن، یمن، افغانستان، شمال آفریقا و لیبی و برخی از کشورهای آسیای میانه را به صادرات خود اختصاص دهد. این کشورها به دلیل جمعیت بیشتر و منابع مالی بهتر می توانند بازارهای سودآوری در زمینه صادرات خودرو برای ایران باشند.
ایران در حوزه ی گردشگری هم دارای جذابیت ها و پتانسیل های بالایی برای جذب سرمایه گذاران خارجی است. بنابراین رویکردهای فراهم ساختن زیرساخت های مناسب برای جذب توریسم و سرمایه باید توسط نهادهای مربوطه به صورت یکپارچه دنبال شوند. با برداشته شدن تحریم ها و کاهش هزینه های بین المللی بانک ها، افزایش امنیت فکری و جلب اعتماد سرمایه گذاران فعالیت های سودآور بخش بورسی بیشتر خواهد شد. بنابراین بازتعریف نقش بورس برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی در دوران پسا تحریم از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. از جمله مسائل مهمی که در زمان گشایش دروازه های کشور برای ورود کالاهای خارجی به ایران باید به آن توجه کرد، جلوگیری از ورود بی رویه کالاهای مصرفی است. رویکرد تولید با سرمایه گذاری مشترک با دیگر کشورها و تأکید بر لزوم انتقال تکنولوژی و یادگیری از جمله مواردی است که می تواند ایران را از بحران ناخواسته واردات بی رویه کالاهای مصرفی مصون دارد. در زمان رونق اقتصادی نیازمند دو نوع بازاریابی داخلی و بین المللی خواهیم بود. به سبب تولید بیشتر در داخل نیازمند بازاریابی داخلی و برای فروش کالاها به خارج و صادارت، نیازمند بازاریابی بین المللی هستیم. این جا است که نیازمند برنامه ریزی جدی، یکپارچه و حرفه ای در زمینه بازاریابی هستیم. مدیریت ایران در دوران پسا تحریم شاید حتی از زمان اعمال تحریم ها هم دشوارتر باشد. باید حتماً به این موضوع توجه کرد که در دوران پسا تحریم ایران به بازار فروش کالاهای ساخته شده غربی تبدیل نشود. کشورهایی که مایل به ورود به بازار ایران و همکاری های اقتصادی هستند، باید برای سرمایه گذاری، همکاری های صنعتی و انتقال تکنولوژی برنامه هایی مدون ارائه نمایند.
هلدینگ مات در نظر دارد تا از طریق سرمایه های انسانی قوی و خبره در حوزه ی بازاریابی، به شرکت های داخلی برای فعالیت در مقیاس بین المللی و همچنین شرکت های بین المللی که قصد ورود به بازار ایران را دارند خدمات حرفه ای و یکپارچه ای ارائه دهد.