حتماً هنگام پیادهروی در یک خیابان شلوغ به وجود افرادی با سنین مختلف توجه کردهاید. هر نسلی ویژگیها، تمایلات و استنباطات منحصر به خود را دارد به هین خاطر ایجاد محیط یا سرگرمی که قادر باشد به طور همزمان تمامی آنها را درگیر کند، کاری بسیار مشکل است. از این رو صاحبان مشاغل غالباً با مصرفکنندگانی از چند نسل مختلف روبه رو هستند و آژانسهای تبلیغاتی و بازاریابی برتر همواره به مراجعین خود توصیه میکنند تا در امر تبلیغات به منظور حصول بهترین نتیجه با رویکردی چند نسلی پیش روند. بازاریابی چند نسلی (Multigenerational marketing) به در نظر داشتن خواستهها، نیازها و رفتارهای مخاطبان با رنج سنی متفاوت اطلاق میشود چرا که نسلهای مختلف مشابه نیستند از این رو لازم است تا با رویکردهایی متفاوت با آنها برخورد شود. به همین جهت مهم است که تفاوتها و ویژگیهای نسلهای مختلف در نظر گرفته شده و بازاریابی و تبلیغات متناسب با آنها را بشناسیم.
در طبقهبندی ردههای سنی به طور کلی شش نسل وجود دارد که چهار گروه از آنها (بیبیبومرها، نسل X،Y و Z) به جهت ریچ و فرکانس بالا در ادامه بحث خواهند شد. بیبیبومرها نسل اولی هستند که بین سالهای 1324 تا 1342، پس از جنگ جهانی دوم به دنیا آمدند. در این گروه سنی میتوان به استیوجابز، بیل گیتس و دوتالد ترامپ اشاره کرد. بیبیبومرها یا کودکان نسل انفجار، در شرایط سختی به دنیا آمدند و پس از لمس مشکلات مرتبط با جنگ شاهد بهبود وضعیت اقتصادی بودهاند. بسیاری از آنها در حال حاضر بازتشسته شده و مشغول به کار نیستند. این گروه، تبلیغاتی منطقی با کمترین تغییر را ترجیح میدهند. بیبیبومرها احتمالاً کار با تلفن همراه را بلدند اما به هر حال دانش آنها در رابطه با تکنولوژی کمتر از نسلهای دیگر است به همین جهت در این گروه سنی تبلیغات تلویزیونی همچنان موثرترین نوع تبلیغات به شمار میرود.
نسل X پس از بیبیبومرها و از اوایل سال 1340 تا اوایل 1358 به دنیا آمدند. افراد نسل X تنوع بیشتری دارند و در برابر تغییر انعطاف بیشتری از خود نشان میدهند. به آنها آموزش داده شده که در برابر نژادها، ادیان، عقاید و سوگیریهای جنسی با ذهنی بازتر برخورد کنند و تفاوتها را بپذیرند. دیوید کامرون، آدم سندلر، اصغرفرهادی، نیکی کریمی و انوشه انصاری افرادی از نسل x هستند. این افراد به دلیل برنامه کاری غالباً فشرده و زمانیکه صرف خانه و خانواده میکنند، خیلی در دسترس نیستند. بنابر تحقیقات انجام شده این گروه سنی به ارتباطات مستقیم و تکنیکهای بازاریابی همچون BTL و نقطه فروش بهتر پاسخ میدهند. با این وجود یافتههای برگرفته از ریسرچ گیت ( research gate) حاکی از آن است که تبلیغات تلویزیونی همچنان بر نسل X و Y اثرگذار است.
نسل Y یا هزاره پس از نسل X و متولد سالهای 1358 تا 1384میباشد؛ نسل Y شاهد انقلاب تکنولوژی بوده و با تکنولوژی رشد کرده است. آنها 24 ساعته و در تمام روزهای هفته آنلاین هستند. ترانه علیدوستی، سیروان خسروی، آدل و ریحانا نمونههایی از نسل Y هستند. این گروه به دلیل تعدد و قدرت خرید بالا و داشتن تحصیلات آکادمیک به عنوان اصلیترین و جدیدترین مخاطب برندها و شرکتها به شمار میآیند. بنابراین آژانسهای تبلیغاتی با چالشی جدی در برخورد با آنها روبهرو هستند تا بتوانند ضمن معرفی محصول با ارئهی محتوایی جذاب ذهن آنها را درگیر کنند. نسل Y به دلیل عجول بودن کمترین توجه را به انواع تبلیغات محیطی و تلویزیونی دارند لذا بهترین و آسانترین رویکرد در برخورد با این مخاطبان خاص استفاده از رسانههای اجتماعی است.
نسل Z پس از نسل Y و از سال 1384 تا کنون است. آنها فرزندان نسل Y و X هستند، با تکنولوژی به دنیا آمدند و با آن عجین شدند. آنها بسیار علاقهمند و مشتاق به انواع ارتباطات دیجیتال چهره به چهره مثل اسکایپ، فیستایم و اسنپچت هستند. براساس مقالهای در ادویک (Adweek) یوتیوب رسانهی محبوب نسل Z است. در حال حاضر اطلاعات زیادی از این نسل به دلیل سن کم آنها موجود نیست اما بهطورقطع آنها نیز همچون سایرین خصوصیاتی منحصر به فرد خواهند داشت.
با نگاه به نسلهای مختلف به آسانی میتوان دریافت که همگی تحت تاثیر فرهنگ و هنجارهای منطقهای هستند که در آن به دنیا آمده و رشد کردهاند. به بیانی دیگر سن و محدودهی سنی تنها عامل اثرگذار بر جنبههای بازاریابی نیست، جنس، فرهنگ و نژاد نیز از دیگر عوامل موثر بر این مهم است. بنابراین پیش از شروع کار در ایران نیاز است تا برندها و شرکتها با انجام تحقیقات وسیع و مشاوره با آژانسهای بازاریابی متدهای موثر برای حداکثر تاثیر گذاری روی نسلهای مختلف را بیابند. ایران کشوری باستانی با فرهنگی غنی، ارزشها و عقاید منحصر به خود است. آژانس تبلیغات و بازاریابی مات به عنوان یکی از بهترینهای امر تبلیغات و به پشتوانهی نیروهای متخصص و جوان قادر است تا با ارائه خدمات و مشاورهی اصولی، برندها و شرکتها را در مسیر پیشرفت همراهی کند. این آژانس تبلیغاتی با شناخت و درک عمیق مردم ایران از جنبههای مختلف رفتاری، عادتی و عقیدتی برندهای داخلی و خارجی را در مسیری صحیح با در نظر گرفتن خواستههای مخاطبان هدف خود در ایران هدایت میکند.