برنامهریزی رسانه از جمله مهمترین فعالیتهایی است که باید قبل از اقدام به انجام هرگونه تبلیغی صورت بگیرد چراکه هزینهی تبلیغات بسیار زیاد بوده و در صورت عدم برخورداری از برنامهریزی مناسب، اتلاف هزینه و نیروی زیادی در پی خواهد داشت که از لحاظ اقتصادی در بلندمدت به صرفه نخواهد بود، به همین منظور برای برخورداری از بهترین برنامهریزی رسانه نیاز به مشاوره و همفکری افرادی با سابقه و با تجربهی مرتبط در این زمینه میباشد لذا کمک گرفتن از شرکتهای تبلیغاتی که در این زمینه فعالیت میکنند میتواند راهکاری مناسب باشد.
برنامهریزی رسانه به طور کلی به معنای یافتن بهترین روش یا ابزار تبلیغاتی برای انتقال پیام یک شرکت یا برند در مناسبترین زمان ممکن است به گونهای که بتواند بیشترین اثربخشی و ماندگاری را در ذهن مخاطبان داشته باشد. این برنامهریزی رسانه برای تمامی رسانههای تبلیغاتی اعم از تلویزیونی، محیطی، آنلاین و… مصداق دارد که آژانسهای تبلیغاتی فولسرویس مثل شرکت مات با کمک دانش و تجربهی نیروهای متخصص خود ارائهدهندهی بهترین پکیجهای تبلیغاتی متناسب با هدف مشتریان خود بوده تا از این طریق به ذهن و قلب مخاطبان نفوذ کرده و بتوانند تاثیری بلندمدت بر آنان بگذارند.
با گذشت سالها از ورود تبلیغات به تلویزیون و علیرغم ظهور ابزار جدید تبلیغاتی، تلویزیون همچنان به عنوان محبوبترین و اثرگذارترین رسانهی تبلیغاتی در میان مردم شناخته میشود که به عنوان بهترین انتخاب برای شرکتهای بزرگ با سرمایههای کلان به شمار میرود. حال با توجه به رقم بالای پکیجهای تبلیغاتی برای این رسانه لزوم وجود استراتژی اصولی در استفادهی صحیح از این ابزار اثربخش بیش از پیش اهمیت یافته است و برنامهریزی تبلیغات تلویزیونی از جمله مهمترین خدماتی است که آژانسهای تبلیغاتی به مشتریان خود عرضه میکنند.
برای داشتن بهترین و اثربخشترین برنامهریزی تبلیغات تلویزیونی الزاماتی وجود دارد که باید به دقت رعایت شود، این الزامات شامل: شناخت همهجانبه بازار و مخاطبان هدف، برقراری ارتباط معنادار میان اهداف تبلیغاتی و برنامهی تبلیغاتی تلویزیونی، توانایی مدیریت بودجه کارمزد برگشتی، برآورد بودجهی بهینه مورد نیاز برند برای بازه زمانی مشخص. چالش اساسی که در این میان وجود دارد تغییرات تعرفه و طبقه در تدوین بودجهی پیشنهادی است که شرکتهای تبلیغاتی با کمک ابزار تخصصی، بررسی روندهای چند سال اخیر و با کمک تجربه، تخصص و محاسبات پیچیدهای که انجام میدهند، قادرند روندهای آتی را پیشبینی و بودجهای قطعی به مشتریان خود ارائه دهند.
شرکت مات با بررسی آخرین روندها به پیشبینی شرایط بازار در آینده میپردازد و از این طریق میتواند خدمات مختلفی ارائه دهد: 1. تدوین استراتژیهای پخش سالانه و ماهانه 2. ارائه داشبورد آنلاین از گزارشهای مانیتورینگ روزانه و ماهانهی برند و رقبا 3. ارائه نرمافزار جامع محاسبه قیمت برنامهها و تدوین کنداکتور به صاحبان برند 4. یرآورد بودجه مورد نیاز قرارداد و تدوین استراتژی سال بعد 5. ارائهی الگویی جدید در مدیریت کارمزد بازگشتی.
فرآیند برنامهریزی تلویزیونی با جمعآوری داده آغاز میشود و سپس با تحلیل دادهها و ارائهی الگوهای پیشنهادی ادامه مییابد، در نهایت مانیتورینگ و گزارشدهی پیوسته از چگونگی اجرای فعالیتها، مشتریان را از وضعیت اثربخشی تبلیغاتی آنها و وضعیت رقبای آنها آگاه میسازد.
در مرحله جمعآوری دادهها، کارشناسان آژانس تبلیغاتی مات با استفاده از روشهای متعددی همچون تحقیقات میدانی، فوکس گروپ، پایگاه دادههای نرمافزار TGI، گزارشهای سازمان آمار و صدا و سیما و… به شناسایی مخاطبان هدف با توجه به ویژگیهای جمعیت شناختی، جغرافیایی، تحصیلی و… میپردازند و با شناسایی عادات رسانهای و عادات خرید آنها، کلیهی فاکتورهای اثرگذار همچون جنسیت، سن و… را به تفکیک مشخص میکنند، همچنین این متخصصین میزان پوشش هریک از شبکهها و میزان اثربخشی آن را میسنجند و با استخراج روند تغییرات طبقات و تعرفههای ماهیانهی تلویزیون و سپس تحلیل کلیهی این اطلاعات، تمامی تمهیدات لازم برای ارائهی بهترین استراتژی پخش و بهینهترین بودجه با در نظر گرفتن میزان ریچ، فرکانس و GRP مورد نیاز را فراهم میآورند. در نهایت نوبت به مهمترین مرحله یعنی برآورد بودجه میرسد، این شرکتهای تبلیغاتی با توجه به اطلاعات جامع و گستردهای که دارند بودجهی حداقل، حداکثر و بهینه را مطابق با اهداف برند مورد نظر در سریعترین زمان ممکن ارائه میدهند. پس از انتخاب برنامهریزی با بودجهی مشخص و اجرا شدن پکیج پیشنهادی فرآیند گزارشدهی از طریق داشبوردهای آنلاین آغاز میشود که شامل ارائهی گزارش از میزان دیده شدن و اثربخشی تبلیغات، میزان و نحوهی حضور و اثربخشی تبلیغات رقبا در تلویزیون و…. میباشد.
متخصصین شرکت مات با طرح استراتژی رسانه برای مشتریان خود سعی دارند تا با تعیین زمانبندی مناسب و ارائهی کاربردیترین برنامه متناسب با جایگاه برند در بازار و متناسب با سلیقه و نیاز روز مخاطبان، پیامها و اهداف تبلیغاتی برند را منتشر سازند. آژانس تبلیغاتی فولسرویس مات تلاش میکند تا برنامهریزی رسانه در بخش تلویزیون (TVC) را به گونهای اثربخش و منعطف برای تمامی مشتریان خود طراحی کند تا ضمن برخورداری از بهینهترین بودجه، بیشترین اثربخشی را برای مشتریان خود پدید آورد و بتواند رضایت همهجانبهی مشتریان خود را بهمراه داشته باشد.