امروزه بازار خودروی ایران بهعنوان یکی از تشنهترین بازارهای دنیا شناخته میشود که آمادهی میزبانی و پذیرش محصولات متنوع خارجی است. همچنین با گذشت زمان و تاثیرات مذاکرات برجام، شاهد ورود برندهای مختلف فرانسوی، چینی، هندی، روسی و… هستیم که در ردههای مختلف قیمتی در بازار ایران خودنمایی میکنند. طبق آخرین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، آمار مقدماتی چهارماههی نخست سال 1396، تعداد 26هزار و 666 دستگاه خودرو به ارزش 753 میلیون دلار وارد کشور شدهاست که این آمار نشاندهندهی قدرت خرید مردم و اهمیت خودرو برای مردم ایران است (ایسنا). بر همین اساس، شرکتهای خودروسازی تلاش میکنند تا برند خود را به بازار ایران معرفی کنند و رقابت تنگاتنگی بین این واردکنندگان خودرو در بازار وجود دارد. تولیدکنندگان، میکوشند تا علاوه بر قیمتگذاری مناسب، محصولات باکیفیتی را به بازار عرضهکنند تا پاسخگوی نیازهای متفاوت مصرفکنندهی ایرانی باشد.
با توجه به وضعیت موجود، چندسالی است که خودرو در ایران نقش سرمایهای پیداکردهاست و سالانه بهصورت صعودی به قیمت آن افزوده میشود. اعداد و ارقام و قیمت خودروها در ایران، این موضوع را به ما گوشزد میکند که قیمت خودرو نسبت به سایر کشورها بسیار گرانتر است اما با وجود این، بازار ایران یکی از بهترین بازارها برای خرید خودروی صفر است؛ اگرچه بازار خودروی لوکس و گرانقیمت همچون پورشه، مازراتی، بنز، بیامو و… نیز به اندازهی خودروهای میانرده داغ است و خرید و فروش آنها نسبت به بسیاری از کشورها به وفور دیده میشود.
در این میان، هنگامی که خودرو یا برندی جدید وارد بازار خودروی ایران میشود، ممکن است از دیدگاه مردم ناشناخته باشد که تبلیغات، میتواند بهترین و سریعترین راه برای شناساندن آن برند به مردم باشد. بنابراین میتوان گفت یکی از مهمترین عوامل موفقیت یک برند در بازار خودرو، تبلیغات اثربخش است. البته به این نکته نیز باید توجه داشت که ممکن است یک خودرو، علاوه بر امکانات رفاهی متنوع، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش، باز هم در ایران نتواند جایی برای رشد داشتهباشد که راهکار حل این مسئله نیز میتواند تبلیغات همهجانبه، منسجم و متناسب با برند باشد. برای اثبات این مسئله، میتوان به برند ایتالیایی آلفارومئو (Alfa Romeo) اشاره نمود. این برند ایتالیایی، با وجود اینکه در اروپا، خودروی مناسب، با امکانات رفاهی بالا، مصرف سوخت پایین و کیفیت رانندگی بالا شناخته میشود، اما بدلیل تبلیغات نسبتا ضعیف به نسبت رقبا، نتوانست فروش مناسبی در ایران داشتهباشد.
علاوه بر این، صنعت تبلیغات میتواند نقش بسزایی در معرفی یک مدل جدید از یک برند شناختهشده را نیز داشتهباشد. در کل، نباید فراموش کنیم که تبلیغات، وسیلهای است برای افزایش آگاهی، فروش بهتر و نهایتا بدست آوردن بازار.
بر اساس تحقیقات موجود، برای ورود به بازار خودروی هر کشوری میبایست به این نکات توجه داشت:
1- شناسایی رقبای بالقوه و موجود در بازار
2- بررسی قدرت چانهزنی تامینکنندگان و مشتریان
3- اطلاع از محصولات جایگزین
4- شناسایی فرصتها و تهدیدهای بازار
5- شناخت نقاط ضعف و قوت محصولات
همچنین، صاحبان برند و واردکنندگان خودرو باید در نظر داشتهباشند که برای عرضهی خودرو به بازار هر کشوری میبایست نسبت به فرهنگ، سلیقهی مردم، نیاز بازار و جغرافیای آن کشور، شناخت کافی داشتهباشند؛ چراکه در صورت عدم اطلاع کافی از موارد ذکرشده، هیچگاه نمیتوان انتظار استقبال از محصول، فروش بالا و سهم بازار مناسبی را داشت.
کانون تبلیغات و بازاریابی مات، با بهرهگیری از تجارب و نیروی متخصص در امر تبلیغات و بازاریابی، کارنامهی روشنی را در این زمینه به نمایش گذاشته است. کانون تبلیغاتی مات، با شناسایی سلیقه و نیاز بازار، میتواند بهترین شیوه برای عرضه و تبلیغ محصول را در اختیار صاحبان کسب و کار قراردهد. ما در کانون تبلیغاتی مات، میکوشیم تا با ارائهی آخرین متدها و تحلیلها نسبت به وضعیت گذشته، حال و آیندهی بازار خودرو در ایران، مسیری روشن در اختیار واردکنندگان و برندهای خودرو قرار دهیم.