نوشتن پیامهای تبلیغاتی به طرق مختلف از دیرباز دردنیا وجود داشته ودر گذر زمان تکامل یافته وبا تغییرات زیادی تبدیل به آن چیزی شده که ما آنرا امروزه رسانه تبلیغاتی میدانیم و قطعاً درآینده نیز به همین شکل باقی نمیماند، باتوجه به سرعت گرفتن این تغییرات در چند سال اخیر، بررسی سیر تکامل رسانهها در طول تاریخ میتواند مفید بوده و به شرکت ها در پیشبینی روند های آتی این بازار داغ رقابتی کمک کند.
شاید وجود اولین رسانه را بتوان به ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد و بر روی کاغذهای پاپروس، سنگ نوشته، کبوتر نامه بر، چاپار و… نسبت داد، که مصریان باستان، چینیان، اهالی بابل، ایرانیان و پس از آن یونانیان برای انتقال پیام های حکومتی، قوانین مصوب، فروش برده، اخبار مهم ، خبرهای مربوط به جنگ یا…. از آنها استفاده می کردند.
کشور ما نیز همواره از گذشته در زمینه انتقال اخبار، کشوری پیشرفته بوده است و این بدان جهت است که ایرانیان نسبت به سایر کشورهای منطقه، متمدن تر و پیشرفته تر بوده و از لحاظ موقعیت جغرافیایی به علت مرکزیت میان آسیا و اروپا و ساختن جاده ابریشم، و همچنین با ابداع چاپار، درواقع از اولین تغییر دهندگان روند انتقال مفاهیم و تبلیغات به سبک سنتی بوده اند. سالیان سال رسانه های تبلیغاتی به همین اشکال وجود داشت، تا قرن هجدهم که روزنامه در سبد خرید هفتگی اروپاییان و سپس جهانیان قرار گرفت. از آن زمان بخشی از روزنامه به تبلیغات اختصاص داده شد. با مشاهده میزان موفقیت حاصل از تبلیغات در روزنامه ها، کم کم تاثیر نوشته و تصویر بر ذهن مخاطبان اهمیت پیدا کرد و از آن زمان به صورت تابلو هایی بر دروازه، بازار بزرگ شهر، در روزنامه ها و یا بر روی برگه هایی ( تراکت) در شهرهای مختلف دیده می شد و همین امر به مرور افرادی، را به سمت انتخاب پیشه تبلیغات به عنوان شغل رسمی جذب کرد و فعالیت خود را در این زمینه گسترش دادند.
با ورود تبلیغات به رادیو در دهه ۲۰ میلادی، رسانه تبلیغاتی، شکل جدیدی به خود گرفت که همراه با صدا و موسیقی بود پس از آن در دهه ۵۰ میلادی تبلیغات وارد تلویزیون شد و تحولی اساسی در تبلیغات به وجود آورد که به مدت چند دهه به عنوان قویترین رسانه تبلیغاتی در نظر گرفته می شد. در این میان تبلیغات محیطی نیز دستخوش تغییراتی شده و به سردر تک تک فروشگاه ها رسید به گونه ای که از اواخر دهه ۸۰ میلادی تا به امروز، هر فرد بارها و بارها تنها با خارج شدن از منزل خود، در معرض تبلیغات مختلف محیطی قرار می گیرد. و اما در دهه ۹۰ میلادی و با گسترش اینترنت و در اختیار همگان قرار گرفتن اینترنت به عنوان ابزاری شخصی، رسانه تبلیغات وارد فاز جدید تبلیغات آنلاین، محیطی و رونق شبکه های اجتماعی شد که روند تکامل رسانه را به شدت سرعت بخشید و حتی کم کم این روند به سمتی پیش می رود که می توان پیشبینی کرد تا چند سال آینده، قویترین رسانه تبلیغاتی یعنی تلویزیون به سادگی به حاشیه برود.
با توجه به این موضوع، روند تغییرات رسانه های تبلیغاتی در پیشبینی روندهای آتی بسیار مهم بوده لذا به بررسی این تغییرات مهم، مختصراً می پردازیم:
گسترده شدن مفهوم و هویت برند در رسانه های تبلیغاتی:
امروزه با استفاده روز افزون از تلفن های همراه و رونق اپلیکیشن های مختلف، تاکید رسانه ها بیشتر بر افزایش میزان درگیری مخاطبان و برقراری ارتباط شخصی با آنها از طریق شبکه های اجتماعی صاحبان برند است، موضوعی که شاید ۵ یا ۱۰ سال پیش اهمیت چندانی نداشت؛ از همین طریق امروزه مشتریان، خود را بیشتر مالک برند می دانند و وفاداری نسبت به برند از اهمیت بیشتری برخوردار گردیده است و خود را بیشتر موظف می دانند که نسبت به نواقص برند مورد نظر خود صراحتاً در تمامی پلتفرم هایی که صاحبان برند برای آنان پدید آورده انتقاد کنند. این پلتفرم ها در گذشته صرفاً منحصر به شماره تلفن انتقادات و پیشنهادات و یا آدرس پستی به این منظور بود اما امروزه هر فرد با استفاده از تلفن همراه خود، به سادگی در بسیاری از شبکه های اجتماعی مربوط به شرکت و یا حتی صفحات شخصی خود، آزادانه درمورد هرآنچه که در نظر دارد، می نویسد.
داشتن حرکتی دائمی:
تحقیقات نشان می دهد که انسان ها در این دوره کم طاقت تر، کم حوصله، هیجانی و تنوع طلب شده اند، پس این افراد که مخاطبان هدف برند ها هستند، همواره در حرکتند و نیازها و علایقشان به سرعت تغییر می کند. یک آژانس های تبلیغاتی موفق باید نسبت به این حرکت مخاطبان هوشیار باشد، در طی چند سال اخیر این شرکت های تبلیغاتی بوده اند که با درک این موضوع و آگاهی نسبت به نوع علایق مخاطبان روند های آتی رسانه های موفق برای این قشر را پیشبینی و هدایت می کنند. حرکت یعنی داشتن پویایی، بنابراین اگر یک برند همواره از یک ابزار یا رسانه تبلیغاتی استفاده کند قطعا پویایی و بخشی از مخاطبان خود را از دست می دهد. پس اینکه ابزار تبلیغات از رادیو به تلویزیون و از تلویزیون به اینترنت و سپس به تلفن همراه، ساعت هوشمند، اپلیکیشن و یا حتی روش های زیرکانه ای همچون، راه اندازی کمپین ها و… انتقال پیدا کرده است به چند دلیل اتفاق افتاده است؛ پیشرفت علم و تاثیر برترین آژانس های تبلیغاتی بر شکل گیری حرکت مخاطبان هدف در راستای افزایش پویایی برند و جلب نظر مخاطبان کم طاقت و کم حوصله در بازار داغ رقابت میان برندهای مختلف.
ظهور ویدئوهای تبلیغاتی:
در دنیای امروز وجود تصاویر و ویدئوهای خلاقانه از جذابیت بیشتری برخوردار گردیده است و استراتژی آژانس های تبلیغاتی را به سمت تولید تصاویر و ویدئوهای کوتاه اما با کیفیت و دارای ایده ای خلاقانه سوق داده است به گونه ای که افراد آن را ببینند، بپسندند و برای دوستانشان به اشتراک بگذارند. جذابیت این تصاویر و ویدئوها در فضای مجازی به قدری زیاد بود که منجر به شکل گرفتن “یوتیوب” شد، ساز و کار یوتیوب به گونه ایست که تعداد کل بازدیدها را در هر زمان نشان می دهد، برهمین اساس آمار به دست آمده نشان از آن دارد که امروزه مردم آمریکا یوتیوب را به تلویزیون های کابلی ترجیح می دهند! به همین سبب در ایران نیز آپارات کارکردی شبیه به یوتیوب دارد و به موفقیت خوبی در این زمینه دست یافته است.
هدف قرار دادن مخاطبان تاثیرگذار
در نظر گرفتن مخاطبان هدف بحثی است که از گذشته تا کنون همواره مهم بوده، اما امروزه انتخاب هوشمندانه این مخاطبان از اهمیت بیشتری برخوردار گردیده است. انتخاب هوشمندانه مخاطبان یعنی در نظر گرفتن بخشی از بازار هدف که توانایی اثرگذاری بیشتر بر کل بازار هدف را دارد این بخش معمولا افرادی هستند جوان، تحصیلکرده و دارای روابط عمومی بالا. علت آن است که این افراد حضور فعالتری در شبکه های اجتماعی دارند و از روندهای تبلیغاتی و به روز دنیا مطلع هستند، این افراد ارتباطات بیشتری نیز دارند و می توانند به سادگی و به علت داشتن eWOM (بازاریابی دهان به دهان) خود به عنوان آژانس تبلیغاتی هر برندی عمل کنند
تاثیر تغییرات:
به گفته متخصصین صنعت بازاریابی هر تغییری در دنیای تبلیغات به خودی خود خوب نیست اما آگاه بودن از تغییرات امری بسیار مهم است، چراکه این تغییرات، خوب یا بد می توانند آغاز کننده روندهای آتی در بحث تبلیغات باشند. به عنوان مثال ورود موبایل ها در عرصه تبلیغات تحولی اساسی در روند تبلیغات در چند سال اخیر پدید آورده است و پس از آن ورود اپلیکیشن های مختلف بار دیگر تغییراتی را در این روند پدید آورد امروزه تبلیغات به سمتی پیش می رود که بیشتر براساس مشارکت و همکاری افراد در شبکه های اجتماعی است به عنوان مثال گرفتن عکس های سلفی و یا راه اندازی کمپین های مختلف که به سرعت فراگیر می شود و افراد به علت مشارکت خودشان در این فرآیند به شدت از آن استقبال می کنند. البته آژانس های تبلیغاتی باید بیشتر از سایر اقشار جامعه نسبت به این تغییرات در ایران و جهان حساس باشند تا بتوانند به سرعت مسیر تبلیغات خود را مدیریت کنند و متناسب با تمایلات مخاطبان هدف خود، به تبلیغات برند به گونه ای خلاقانه و منحصربفرد بپردازند.
تاثیر تغییرات محیط:
محیط بیرون از منزل مکانی است که به طور قطع هرگونه تبلیغی مخاطبانی خواهد داشت. محیط اطراف ما در طی سالها همراه با تغییر علایق مخاطبان و پیشرفت علم، دستخوش تغییرات زیادی شد و متعاقباً تبلیغات محیطی نیز از این تغییرات به دور نمانده است. در ابتدا این تبلیغات با تراکت هایی برای تبلیغ نمایش های خیابانی، نوشتن اسم و شرح کالا و خدمات فروشگاه ها آغاز شد و کم کم همین مفاهیم در ابعاد بزرگتری در معرض دید قرار می گرفت، و قدیمی ترین ابزار تبلیغات محیطی یعنی بیلبورد، به جایگاه تاثیرگذارترین ابزار تبلیغات محیطی دست یافت، موفقیت بیلبورد ها به علت دسترسی به مخاطبان زیاد، تضمین شده بود. سپس خلاقیت در تبلیغات محیطی مانند؛ کشیدن گرافیتی بر روی دیوار ها یا پوشیدن لباس هایی با سبک و سیاق برند مورد نظر، طراحی بر روی وسایل نقلیه و یا مبلمان شهری و… اهمیت پیدا کرد. اما همزمان با پیشرفت سریع علم در اواخر دهه ۹۰ ،گسترش اینترنت و تمایل مردم به دیدن تصاویر و ویدئو ها، شاهد تغییرات اساسی در تبلیغات محیطی نیز هستیم، مثل ورود تلویزیون های شهری و پس از آن، استفاده از جلوه های ویژه تصویری بر روی سازه های بلند به گونه ای که بتوان هر گونه فایل عکس ، ویدئو ، اسلاید و نوشته های تبلیغاتی را به وسیله ویدئوپروژکتورهای صنعتی و با کیفیت HD و یا Full HD به نمایش گذاشت و یا استفاده از تکنیک های جدید ۳D Mapping بر روی ساختمان ها، نشان از تحولات اساسی در تبلیغات محیطی دارد.
کانون تبلیغات مات از زمان تاسیس خود تاکنون همواره تلاش کرده تا یکی از برترین آژانس های تبلیغاتی در زمینه استفاده اصولی و متناسب با هر دوره ای از کلیه رسانه های تبلیغات محیطی، تلویزیونی و دیجیتالی باشد و همگام با تغییرات رسانه در دنیا به سرعت در ایران نیز تغییر مورد نظر را با بومی سازی و در نظر گرفتن ویژگی های فرهنگی ایرانیان و ضمن تلفیق آن با ابتکارات بچه های تیم خلاقیت خود، به بهترین نحو ممکن اعمال کند