در تمام کشورهای پیشرفته، شرکت ها برای توسعه بازار و برند خود کلیه محصولات از بزرگترین آژانس های تبلیغاتی کمک میگیرند. آژانس های تبلیغاتی و ارتباطی باتخصص، تبحر و تجربه در زمینههای مختلفی مانند بازاریابی، تبلیغات، روابط عمومی، ارتباطات، اقتصاد، فضای مجازی، جامعه شناسی، ادبیات، زبان شناسی، روان شناسی و… به شرکت ها این امکان را میدهند تا نگرانی درمورد ریسک شکست تبلیغ محصول خود را کاهش دهند. برای انتخاب یک شرکت تبلیغاتی ابتدا باید کیفیت و کارایی آن را سنجید، کیفیت فعالیت یک آژانس تبلیغاتی با استفاده از شاخصه های کمی و کیفی متداول جهانی سنجیده می شود و در نهایت عالیرتبه ترین فرد سازمان به همراه تیم مدیران ارشد که کاملاً نسبت به اهداف، نیاز و شرایط شرکت اطلاع دارند مسئولیت انتخاب مناسب ترین کانون تبلیغاتی برای شرکت را عهده دار می شوند.
شاخصه های کیفی:
تفکر استراتژیک:
فاکتوری حیاتی در سنجش کیفیت یک آژانس تبلیغاتی تفکر استراتژیک است که از این طریق آژانس به توانایی خلق ارزش و ایجاد تمایز نسبت به سایر رقبا دست می یابد. شرکت باید بتواند استراتژی تبلیغاتی را به خوبی طراحی، مطرح و حمایت کند. هرچه دقت و اثربخشی استراتژی بیشتر باشد بهتر است. شرکت تبلیغاتی باید بتواند بازار محصول یا خدمت را به درستی آنالیز کرده و استراتژی جدیدی متناسب با صنعت و فرهنگ، طراحی و از این طریق برای شما تمایز ایجاد کند.
خلاقیت:
کانون تبلیغاتی باید بتواند پیام استراتژیک خود را از طریق روشهای خلاقانه تقویت کند. کمپین های بازاریابی موفق همواره از المان های نوآوری و خلاقیت در جهت جلب توجه بازار هدف استفاده می کنند. خلاقیت همچنین می تواند یکی از عوامل ایجاد تمایز نیز باشد.
بهره مندی از متخصصین با استعداد و عملیاتی:
حضور متخصصین در حوزه های مختلف مدیریت استراتژیک، بازاریابی، برند، خلاقیت و هنر، آتلیه، تولید آگهی های تصویری، برنامه ریزی رسانه ای، بین الملل و… در تیم تبلیغاتی آژانس مورد نظر از جمله شاخصه های تاثیر گذار در تعیین میزان ارزشمندی یک کانون تبلیغاتی است، البته لازم به ذکر است که تسلط به رسانه های نوین و فضای آنلاین ضمن داشتن توانایی اجرایی این متخصصین و در نهایت در دسترس بودن این افراد برای تعامل اطلاعات و نظرات همواره از نکاتی است که در تعریف کیفیت یک آژانس تبلیغایی تعیین کننده می باشد.
توانایی اجرایی:
برنامه ریزی و طراحی استراتژی و ایده های خلاقانه در ابتدای امر بسیار اهمیت دارد اما مهم تر از آن توانایی شرکت در پیاده سازی و تحقق آنهاست. به ویژه زمانی که پروژه های تبلیغاتی-ارتباطی ۳۶۰ درجه ای می شود، لزوم وجود یکپارچگی در اجرای کلیه طرح ها بیش از پیش احساس می شود. برای سنجش توانایی اجرایی یک آژانس تبلیغاتی می توان با بررسی کمپین های گذشته و تخمین درصد موفقیت آنها به توانایی اجرایی یک شرکت تبلیغاتی پی برد، البته اطلاع از معیار سنجش موفقیت هم ملاک است، برخی مواقع تعریف شما از موفقیت با تعریف آژانس ها تفاوت دارد.
بهره مندی از متخصصین هر صنعت:
داشتن تجربه کافی و وجود پروژه های موفق در صنایع مختلف توسط آژانس تبلیغاتی مورد نظر، شاخصه ای مهم است. با بررسی سابقه فعالیت شرکت تبلیغاتی نسبت به حیطه ی فعالیت های گذشته آن اطلاعات کسب کنید چرا که آژانس تبلیغاتی که در صنعت مورد نظر شما فعالیت داشته نیاز شما را به سرعت شناسایی کرده و نسبت به برطرف کردن آن اقدام می نماید، این آژانس می تواند کلیه راه و روش و میان برهای مورد نیاز را از قبل پیشبینی کرده و استراتژی برنده در صنعت شما را به خوبی طراحی و پیاده سازی می کند.
پیشرفته بودن در زمینه تکنولوژی روز دنیا:
دنیای دیجیتال امروزه بخش وسیعی از زندگی را به خود اختصاص داده است آگاهی از ساز و کار این دنیا و شناخت چگونگی داشتن بهترین عملکرد در آن از ملزومات حضور در بازارهای کنونی است. به هنگام ارزیابی کیفی یک آژانس تبلیغاتی لازم است نسبت به دسترسی همه جانبه آژانس به تمام عرصه های دیجیتالی شامل رسانه های اجتماعی، میزبانی وب سایت، طراحی و توسعه اپلیکیشن و نرم افزارها، توسعه محتوای خلاق که میزان درگیری بالایی دارد و…. مرتبط با حیطه مورد نظر، اطمینان حاصل کرد.
منعطف در برابر تغییر:
در طی فعالیت کمپین های تبلیغاتی، همواره محیط دستخوش تغییرات اجتناب ناپذیری می شود، اینکه آژانس نسبت به تغییرات مقاومت نداشته باشد و بتواند همگام با آن تغییر کرده و عکس العملی متناسب با شرایط داشته باشد، یکی از مهمترین ویژگی های یک آژانس تبلیغاتی پویا و موفق است. لازم است که شرکت ها بتوانند به آژانس تبلیغاتی منتخب خود اعتماد داشته باشند و بدانند که در هر شرایطی سرمایه آنها به هدر نمی رود و استراتژی های از پیش تعیین شده با موفقیت مسیر خود را طی می کنند.
توانایی ارائه تعهد نسبت به همکاری با سایر آژانس های تبلیغاتی:
در برخی مواقع، به منظور داشتن برنامه ای یکپارچه برای تبلیغ یک برند نیازاست که شرکت تبلیغاتی اولیه تعاملی مناسب در جهت مشورت یا همکاری با سایر آژانس های تبلیغاتی داشته باشد، برای تحقق این مهم، لازم است که این آژانس از روابطی خوب و انعطاف پذیری زیاد در برخورد با آژانس های تبلیغاتی دیگر فعال در بازار برخوردار باشد تا بتواند موفقیت برند شما را از هر لحاظ تضمین کند.
توانایی درک درست از فرهنگ و بینش برند و مخاطیبن هدف آن:
اگر در شرکتی استراتژی، تفکر خلاق و توانایی استفاده از تکنولوژی وجود داشته باشد اما نسبت به فرهنگ برند یا محصول مشتری اطلاعات جامعی نداشته باشد، تضمینی برای موفقیت نیز وجود نخواهد داشت. این وظیفه یک شرکت تبلیغاتی موفق است که بتواند فرهنگ مخاطبین، مشتریان و همکاران خود را به منظور داشتن تعاملی سازنده شناسایی کرده و متناسب با هر کدام اقدامات لازم را به عمل آورد.
اکانت ها :
اکانت در سازمان پل ارتباطی قوی میان مشتری و شرکت تبلیغاتی بوده و نقشی حیاتی در مدیرییت فعالیت های آژانس و کمک به حرکت در مسیر استراتژی بلند مدت سازمان دارد. برقراری ارتباط موثر میان بخش های مختلف آژانس از طریق اکانت ها صورت می گیرد و حضور این افراد در سازمان ها نشان دهنده ی هماهنگی بیشتر و اثربخش در فعالیت های شرکت است. همچنین اکانت نقش مهمی در افزایش بهره وری فعالیت های میان آژانس و مشتری دارد.
این موارد تماماً تاکید بر ویژگی های کیفی یک آژانس تبلیغاتی استاندارد دارد، که به هنگام انتخاب از میان گزینه های موجود همواره بیش از ویژگی های کمی کاربرد عملی دارند؛ البته ویژگی های کمی یک آژآنس تبلیغاتی موفق هم مقوله ایست مهم که در ادامه به بررسی آن می پردازیم. آژانس تبلیغات مات تلاش می کند تا با فراهم آوردن زیرساخت هایی در زمینه جذب، توانمندسازی و انگیزش سرمایه های انسانی بتواند تاثیر مهمی در در ارتقا صنعت تبلیغات، ارتباطات و بازاریابی میهن عزیزمان در چند سال اخیر داشته باشد. کانون تبلیغات مات با علم به این موارد، تمام توانایی های خود را به کار می بندد، تا بتواند در تمامی این مقایسه ها همواره برترین باشد و نیاز مخاطبین خود را به بهترین شکل ممکن برطرف نماید. با مقایسه میان آژانس های تبلیغاتی برتر می توان شرایط را به طور اصولی، علمی و همه جانبه در نظر گرفت و بهترین انتخاب را متناسب با گزینه های موجود در نظر گرفت.