«هفتهی تبلیغات-Advertising Week» نام یکی از بزرگترین رویدادهای تخصصی در زمینهی صنعت تبلیغات، بازاریابی و برندسازی در سرتاسر جهان است. این رویداد به عنوان گردهمایی بینظیر همه ساله در 4 شهر نیویورک، لندن، مکزیکوسیتی و توکیو برگزار میگردد که برپایی کارگروهها، سخنرانیها و بررسی آخرین راهکارها در بازاریابی و تبلیغات از جمله برنامههای اصلی این رویداد است. 13امین «هفتهی تبلیغات» شهر نیویورک از هفتم تا یازدهم مهرماه امسال برگزار گردید. در هفتهی تبلیغات نیویورک تمامی شرکتهای تبلیغاتی برتر دنیا نظیر آژانس تبلیغاتی اینترپابلیک (IPG)، آژانس تبلیغاتی اومنیکوم (Omnicom Group)، آژانس تبلیغاتی MCCANN و … در این رویداد حضور داشتند و مدیران ارشد این آژانسهای تبلیغاتی در کنار متخصصان و کارشناسان صنعت بازاریابی و تبلیغات به بیان نظرات و تجارب خود در قالب سمینارها و کارگروههای متنوع در زمینههای خلاقیت در تبلیغات، تبلیغات در بخش ورزش، بهداشت و سلامت، رسانه و سرگرمی، شرکتهای Start-Up، نوآوری در بازاریابی و اهمیت تبلیغات دیجیتال پرداختند. همچنین در این رویداد به معرفی برترین شرکتهای تبلیغاتی در یک سال گذشته و راهکارهای کلیدی و علل بهبود و پیشرفت آنان در صنعت تبلیغات و بازاریابی پرداخته شد. یکی از سخنرانان حاضر در هفتهی تبلیغات نیویورک2016، آقای آندره رابرتسون (Andre Robertson) مدیرعامل آژانس تبلیغات بینالمللی BBDO، به بیان دیدگاههای خود در خصوص لزوم « ایدهی بزرگ در تبلیغات (Big Idea)» پرداخت. در این رویداد به چالش موجود در شناسایی و پرورش مدیران اجرایی با استعداد، نیاز به خلاقیت در آژانسهای تبلیغاتی و همچنین نیاز به ایدهپردازی متفاوت در برندسازی اشاره گردید. در ادامه بهطور خلاصه به بیان نتایج حاصل از موضوعات مورد بحث در هفتهی تبلیغات میپردازیم:
- نگاه به آینده
شرکتها با ارائهی تجارب موفق خود در گذشته سعی در معرفی هر چه بهتر خود دارند. اما نکتهی حائز اهمیت آن است که تأثیرگذارترین روش در جلب مخاطب، بیان چگونگی ارائه خدمات متفاوت در آینده همگام با پیشرفتهای روز تکنولوژی و متناسب با نیاز متغیر بازار به مخاطبان هر صنعت میباشد. اگر به روشهای مختلف مورد استفادهی فیسبوک برای معرفی خود در قیاس با یاهو دقت کنید، متوجه خواهید شد که رمز ماندگاری و حرکت رو به جلو شرکتهای انعطافپذیری همچون فیسبوک، تغییر استراتژیهای عملکردی سازمانها متناسب با تغییرات و پیشرفتهای لحظه به لحظه دنیای تکنولوژی و سلاق مخاطبانشان است.
- وارونگی، راهکاری کلیدی
عبارت وارونگی در بازاریابی اولین بار توسط خانم ماری گولم-مرل (Marie Gulim-Merle)، رئیس بخش بازاریابی شرکت L’Oréal آمریکا مطرح و بر اهمیت آن تأکید گردید. در این تکنیک، شرکت ابتدا باید نیاز مصرفکنندگان یا مشتریان نهایی خود را به خوبی شناسایی کرده و پس از درک نظرات و سلایق آنان به تولید یا بهبود محصول و خدمات خود بپردازد و در نهایت پیامهای بازاریابی و تبلیغات خود را از طریق پلتفرمهای مورد استفاده برای هر گروه از مخاطبان هدف برند موردنظر منتشر سازد. بر اساس نظر آقای نیگل موریس (Nigel Morris)، مدیرعامل سازمان Dentsu Aegis Network Americas، برای بهبود جایگاه یک شرکت یا برند باید نیاز مشتری هدفگذاری شده و بازاریابی برای مصرفکننده و نه صرفاً برای برندسازی صورت گیرد.
- شفافیت در عملکرد سازمان
وجود شفافیت در عملکرد سازمانها به عنوان مبحثی داغ و مورد اختلاف میان انجمن ملی تبلیغکنندگان (ANA) و انجمن شرکتهای تبلیغاتی آمریکا (4As) در «هفتهی تبلیغات» بررسی گردید. وجود شفافیت به معنای آن است که یک شرکت یا سازمان میبایست نحوهی کارکرد خود برای تولید محصول یا ارائه خدمات را به وضوح بیان کند و همچنین علاوه بر صداقت در کلیهی فرآیندهای اجرایی، نسبت به تعهدات خود به مشتریان نیز به طور کامل پایبند باشد. برای مثال مدیران ارشد فیسبوک به دلیل اغراق در بیان آمار مربوط به تعداد دفعات بازدید ویدئوهای آنلاین منتشر شده در سایت خود، از کاربران عذرخواهی کردند.
- جلب توجه، سرمایهای بینظیر برای یک سازمان
هدف بزرگ و مورد تعهد یک سازمان باید جلب توجه مشتریان خود باشد. اینکه یک تبلیغ چگونه و به چه میزان توجه مخاطبان خود را جلب میکند، فرآیندی است که توسط شرکتهای تبلیغاتی و با کمک ابزار سنجش اثربخشی سنجیده میشود به عنوان مثال امروزه اثرگذاری بر مشتری در فضای دیجیتال از طریق ابزار دیجیتالی گوناگونی از قبیل تعداد دفعات بازدید وبسایت و مدت زمان آن، تعداد کاربران ، هزینه هر بازدید، هزینه هر کلیک، نرخ کلیک، و سایر روشهای برقراری ارتباط با مخاطبان، پدید میآید. آقای یونس گودهارت (Jonah Goodhart)، مدیرعامل و بنیانگذار شرکت ارزیابی تبلیغات دیجیتال موات (Moat)، بیان میکند که میزان اثربخشی تبلیغات، ناشی از توجهی است که از مصرفکنندگان نهایی بدست میآید. از این رو ایدهی بزرگ مطرحی در این بخش را میتوان کسب توجه و اعتماد مشتریان از طریق ابزار تبلیغاتی مناسب با هر مخاطب هدف تعریف کرد.
- نیاز به مشارکت گروهی در یک سازمان
امروزه نیاز به مشارکت و کار گروهی به علت چالشهای چند جانبه ناشی از پیشرفت سریع تکنولوژی، رفتار متغیر مصرفکننده و روند جهانیشدن بسیار بیش از پیش احساس میشود. شرکت بازفید (Buzzfeed) به عنوان یک شرکت موفق و پیشرو در تولید محتوای دیجیتال شناخته میشود، بیش از 75 درصد ترافیک سایت این شرکت از طریق نشر و بازنشر محتویات بازفید در بیش از 30 شبکههای اجتماعی متفاوت پدید میآید که این موفقیت تنها از طریق هماهنگی و مشارکت همه جانبهی میان مدیران اجرایی خلاق، پرسنل فروش و زیرساختهای تکنولوژیکی مورد نیاز شکل میگیرد.
آژانس تبلیغات فول سرویس مات با بررسی و آنالیز دقیق رویدادها و سمینارهای این چنینی که در صنعت تبلیغات، بازاریابی و برنامهریزی رسانه در سراسر جهان به صورت سالیانه برگزار میشود، همواره سعی میکند تا به عنوان شرکتی پیشرو و پیشگام در عرصهی تبلیغات و بازاریابی در ایران و خاورمیانه از آخرین روندها و چالشهای موجود در دنیای تبلیغات و همچنین راهکارهای عبور از این معظلات مطلع باشد تا بتواند کلیه خدمات خود را با علم به این موارد و با کاهش ریسک احتمالی شکست به مشتریان و مخاطبان خود عرضه کند. شرکت تبلیغات مات با کمک متخصصان و کارشناسان با تجربه و خوشفکر خود همگام با علم روز پیش رفته و با تحلیل و پایش مستمر فعالیتهای خود و قیاس با برترین آژانسهای تبلیغاتی دنیا تلاش میکند تا با تدوین استراتژیهای کاربردی و اصولی، بهترین و اثربخشترین خدمات را به مخاطبان خود ارائه کند.