مفهوم بازاریابی جامع گرا بخشی از مجموعه مفاهیم مرتبط با بازاریابیست و به عنوان یک استراتژی بازاریابی تعریف میشود که کسبوکار را به صورت کلی، و نه موجودیتی متشکل از بخشهای گوناگون، در نظر میگیرد. بر اساس مفهوم بازاریابی جامعگرا، حتی اگر کسب و کاری از بخشهای مختلف تشکیل شده باشد، این بخشها باید طوری کنار هم قرار بگیرند که تصویری مثبت، منسجم و یکپارچه از کسب و کار در ذهن مشتری شکل بگیرد. بازاریابی جامع گرا شامل فعالیتهای بازاریابی بهم پیوستهای است که تضمین میکند مشتری محصول شما را به محصول رقیب ترجیح دهد.
به عنوان مثال، سازمانی را در نظر بگیرید که شامل بخشهای مختلفی مانند بازاریابی و فروش، مالی و حسابداری، تحقیق و توسعه، توسعه محصول، عملیاتی و در نهایت منابع انسانی میباشد. چنانچه بخواهید مفهوم بازاریابی جامع گرا را در این سازمان پیاده کنید، باید اطمینان حاصل کنید که بخش تحقیق و توسعه و بخش توسعه محصول، بازخور لازم جهت طراحی محصولی جذاب برای مشتریان را از بخش بازاریابی و فروش دریافت میکنند. از طرفی این بخشها باید با بخش مالی و حسابداری در ارتباط نزدیک باشند تا به طور دقیق بودجه لازم برای پروژه را تعیین کنند. بخش بازاریابی باید با بخش منابع انسانی ارتباط برقرار کند تا افرادی را که برای این پروژه مناسب هستند، انتخاب شوند و در نهایت، مدیریت و بخش عملیاتی باید وظیفه حفظ این افراد را بر عهده بگیرند.
بنابراین با رویکرد مثال فوق، شما محصول مناسب را با قیمت و سود مناسب و همچنین افراد مناسبی که محصول شما را به طرز مناسبی بازاریابی میکنند، در اختیار خواهید داشت. با انجام این کارها، بی شک قادر خواهید بود مشتری مناسب را به سمت خود جذب کنید و این ماهیت تمام و کمال مفهوم بازاریابی جامع گراست. با انجام تمام کارهای مناسب و صحیح در قالب یک سازمان، محصول و برند شما در مقایسه با حالتی که هر بخش به طور جداگانه فعالیت کند، فرصت بهتری برای موفقیت خواهد داشت.
امروزه، دیدگاه و طرز فکر مشتری در حال تغییر است. با کاهش ثروت و افزایش بدهی، تصمیم مشتری برای خرید محصول نیازمند زمان بیشتری میباشد. مشتری به روش آفلاین و آنلاین درباره محصول تحقیق کرده و قبل از خرید اطلاعات زیادی کسب میکند. بسیار محتمل است که مشتری حتی قبل از ورود به مغازه، تصمیم خرید خود را گرفته باشد. در این هنگام مفهوم بازاریابی جامع گرا مورد نیاز است تا اطمینان حاصل شود که مشتری محصول شما را در برابر سایر محصولات موجود انتخاب میکند.
یکی از محرکهای بازاریابی جامع گرا، ارتباطات بازاریابی میباشد. وظیفه ارتباطات بازاریابی ارسال پیام مناسب به مخاطب هدف است. با نزدیک شدن به نقاط تماس با مشتری ، میتوان پیام واحد و یکپارچهای را به مشتری انتقال داد. این یکپارچگی باعث اطمینان مشتری به شرکت شما و بهبود تصویر برند میشود.
برخی از مفاهیم مهم در بازاریابی جامع گرا عبارتند از:
بازاریابی داخلی – بازاریابی بین واحدهای مختلف یک سازمان
بازاریابی رابطهای – ایجاد رابطهای بهتر با مشتریان
بازاریابی عملیاتی – افزایش سود سازمان با کاهش هزینهها و افزایش فروش
بازاریابی یکپارچه – هماهنگی محصولات، خدمات و فعالیتهای بازاریابی با هدف رشد و توسعه سازمان
بازایابی وارد شونده – ایجاد محتوای با کیفیت با هدف جذب افراد یا بازدید کنندگان
این مفاهیم در قالب درخت بازاریابی جامع گرا، در شکل زیر نشان داده شدهاند.
Holistic-Inbound_Graphic_MECH
بازاریابی جامع گرا مفهومیست که از طریق بازاریابی صحیح محصول، به توسعه و رشد سازمان کمک میکند. با شدت یافتن رقابت و توان مالی محدود مشتریان، لازم است که ما به عنوان یک سازمان یا شرکت از مفاهیم بازاریابی جامع گرا برای جهت دهی به تصمیمات مشتری استفاده کنیم.