در بلاگهای پیشین به مهمترین ویژگیهای محیط کسبوکار اشاره و تکنولوژی را به عنوان یکی از خصوصیاتی معرفی نمودیم که میتواند منجر به تغییرات محیط رقابتی شود. علاوه بر تکنولوژی، عامل دیگری نیز منجر به تغییر محیط کسبوکار میشود. بین المللی شدن، یکی از فرصتهای پیش روی سازمانها برای رشد و سودآوری است. در این بلاگ قصد داریم به الگوهای کلی بین المللی شدن و ارتباط آن با مزیت رقابتی بپردازیم.
الگوهای بین المللی شدن
صنایع مختلف از دو طریق میتوانند بین المللی شوند: یک مورد از طریق فروش و ارسال محصولات و خدمات از کشور مبدا به سایر کشورها. مورد دیگر از طریق سرمایهگذاری مستقیم و خرید و ایجاد دارایی در کشورهای دیگر.
به طور کلی صنایع براساس میزان سرمایهگذاری و حالتهای بین المللی شدن به چهار صورت تقسیمبندی میشوند:
صنایع محافظت شده (Sheltered Industries)
این صنایع به دلیل نوع خدمات و محصولاتی که ارائه میکنند، در انحصار بنگاههای بومی هستند. برای مثال به دلیل ماهیت صنایع خدماتی نظیر نظافت و تعمیرات یا محصولات فسادپذیر و کالاهایی که جابهجایی آنها دشوار است، میزان بینالمللی شدن آنها نسبت به سایر صنایع کم و محدود است.
صنایع تجاری(Trading Industries)
در این صنایع، بین المللی شدن همان صادرات و واردات است. امروزه طیف وسیعی از محصولات مختلف در سراسر جهان و بین کشورهای مختلف، جابهجا میشوند. بخش قابل توجهی از صنایع تجاری مربوط به کالاهایی است که منحصر به چند نقطه از جهان هستند مانند زعفران، خاکهای منحصر به فرد و محصولاتی از این قبیل.
صنایع چند بومی(Multidomestic Industries) :
این صنایع به صورت مستقیم در کشورهای مقصد سرمایهگذاری میکنند. به دلیل عدم امکان برقراری ارتباط تجاری به خصوص در صنایع خدماتی مانند مشاوره، بین المللی شدن به این صورت انجام میپذیرد.
صنایع جهانی (Global Industries)
صنایع بزرگ بین المللی صنایعی هستند که به صورت گسترده در حوزههای بین المللی اقدام به سرمایهگذاری و مشارکت مستقیم مینمایند. مانند تجارت نفت، خودرو، دارو و … .
الماس ملی پورتر
در بحث مزیت رقابتی اشاره کردیم که هدف از طراحی استراتژی برای هر سازمان، کسب مزیت رقابتی است. مایکل پورتر، مزیت رقابتی در تجارت بین المللی بنگاهها را وابسته به چهار عامل کلیدی میداند که تحت عنوان الماس ملی پورتر شناخته میشود.
این عوامل عبارتند از:
شرایط عامل
به طور کلی توانایی بنگاه در کسب مزیت رقابتی تا حد بسیار زیادی به منابع و قابلیتهای آن بستگی دارد. منابع بسیار تخصصی، بنگاهها را قادر میسازد تا فاصله خود را از رقبای داخلی و خارجی حفظ نمایند.
صنایع مرتبط و پشتیبان
بنگاهها در هر صنعتی که فعالیت میکنند، با طیف وسیعی از صنایع دیگر در ارتباط هستند. این صنایع مرتبط هستند که میتوانند نقش موثری در بین المللی شدن بنگاه ایفا نمایند، چراکه میتوانند منشا منابع و قابلیتها برای سازمان باشند. شبکهای که تویوتا با تامینکنندگانش ایجاد کرده ، تاثیر شگرفی بر موفقیت آن داشته است.
شرایط تقاضا
خصوصیات مشتریان محلی یک بنگاه و مشتریان مناطق هدف، عامل مهمی در تدوین استراتژیهای بین المللی شدن هستند.
استراتژی، ساختار و رقابت
شدت رقابت میان رقبای موجود در بازارهای داخلی تاثیر قابل توجهی بر عملکرد شرکت در بازارهای بین المللی دارد. موفقیت بیشتر شرکتهای ژاپنی نسبت به شرکتهای اروپایی، به دلیل وجود رقابت شدید در میان فعالان داخلی صنعت مورد نظر است.
شرط اصلی موفقیت شرکتها در عرصه بین المللی و کسب مزیت رقابتی، تناسب میان استراتژی، ساختار تجاری و در عین حال شرایط حاکم بر کسبوکار کشورهای مقصد است. شرکت تبلیغاتی مات با طیف وسیعی از خدمات تبلیغاتی و ارائه راهکارهای بازاریابی، کسب و کار شما را برای پیش پیشی گرفتن از رقبای داخلی و خارجی یاری میکند.