حادثه 11 سپتامبر، ورشکستگی شرکتهای موفق و بزرگ، رسواییهای مالی و بحرانهای اقتصادی، بازارهای کالا و ارز را در قرن 21 با آشفتگی و بحران جدی روبهرو کردند. از سوی دیگر، شوک سنگینی به واسطه تلاطمهای سیاسی و فجایع طبیعی از قبیل سونامی، زمینلرزه و …. به کسبوکارها وارد شد. همه چیز در حال تغییر است، خصوصا محیط کسبوکار. یکی از مهمترین چالشهای مدیران، اطمینان یافتن از این موضوع است که شرکت، همگام با تغییرات به وجود آمده در محیط حرکت کند و بهترین واکنش را نسبت به رخداد جدید، نشان دهد. در محیط پویا و پیچیده کسبوکار کنونی، شرکتها برای تعیین گزینههای استراتژیک و انطباق با شرایط، میبایست مشخصات محیطی را که در آن فعالیت میکنند، با دقت شناسایی کنند. در این بلاگ قصد داریم مهمترین ویژگیهای محیط کسبوکار امروزی را که رهبران کسبوکارها برای برنامهریزی کوتاهمدت و بلندمدت سازمان خود میبایستی به آنها توجه کنند بررسی کنیم.
ویژگیهای محیط کسبوکار
کسبوکارهای کنونی در قرن 21 در محیطی فعالیت میکنند که دربردارنده خصوصیات زیر میباشد:
- تلاطم: تلاطم و غیرقابل پیشبینی بودن رویدادها یکی از اصلیترین خصوصیات محیط جدید کسبوکار است. در ادبیات استراتژیک، از عنوان رویداد قوی سیاه، برای توصیف وقایع و رویدادهایی استفاده میشود که بسیار غیر محتمل و پیشبینیناپذیر هستند. مدیریت قوهای سیاه به معنای ایجاد قدرت برای کاهش آسیبپذیری شرکت در برابر رویدادهای منفی و بیشترین استفاده از رویدادهای مثبت است. به دلیل افزایش ارتباطات متقابل از طریق تجارت و جریانهای مالی، بحرانپذیری محیط کسبوکار و تغییر توازن قدرت، افزایش یافتهاست.
- رقابت: رقابت شدید و تعداد زیاد رقبا، حاشیه سود فعالان کسبوکار را کاهش میدهد. یکی از دلایل فشار رقابتی، بینالمللی شدن بازار کشورهایی نظیر چین، هند و … است که زمانی تولیدکننده قراردادی محصولات بودند و اکنون در بازارهای نهایی رقابت میکنند. شرکتها میبایست استراتژی اقیانوس آبی (خلق فضای بیرقیب) را به منظور فرار از اقیانوس سرخ رقابتی و حاشیه سود کم بهویژه در مرحله افول چرخه عمر محصول، مدنظر قرار دهند.
- تکنولوژی: توانایی تکنولوژیهای دیجیتال برای تضعیف موقعیت مزیت رقابتی، افزایش یافتهاست. به همین دلیل، سازمانها میبایستی همگام با تغییر تکنولوژی، استراتژیهای رقابتی خود را بازنگری کنند، در غیر این صورت با شکست و زیاندهی مواجه میشوند. برای مثال تلفنهای همراه نوکیا، آیپادهای اپل و گوشیهای هوشمند بلک بری زمانی در بازارهای مختلف تولید میشدند اما اکنون از رده خارج شدهاند. کوتاه شدن چرخه عمر محصولات، همگرایی صنایع و در نهایت تغییر شکل آنها، از پیامدهای اثرگذاری تکنولوژی در کسبوکارهای کنونی است.
- فشارهای اجتماعی و بحران سرمایهداری: یکی از اتفاقات بحران مالی سال 2009-2008، از دست رفتن مشروعیت بسیاری از کسبوکارها بود که بر اعتبار آنها در میان مصرفکنندگان، روحیه کارکنان، تمایل سرمایهگذاران و تامینکنندگان منابع مالی و سیاستهای دولت در مورد آنها، تاثیری منفی گذاشت. در حقیقت شرکتهایی که ارزشهای مورد حمایت موسسان خود را میپذیرند، میتوانند ثبات بلندمدت استراتژی و هویت سازمانی خود را تضمین کنند (برای مثال شرکت والتدیزنی و والمارت نسبت به موسسان خود والتدیزنی و سام والتون). در نظرگرفتن منافع و نیازهای ذینفعان مختلف جامعه، منجر به پاسخگویی بیشتر شرکت در برابر تغییرات محیط، افزایش تعهد شغلی کارکنان و خلاقیت بیشتر میشود. برای مثال کمپین تبیلغاتی داو ” زیبا در هر سنی” به دلیل مطرح کردن موضوعی که دغدغه افراد جامعه بوده و هر فردی در طول زندگی با آن درگیر میشود، در عین حال درک درست از محیط رقابتی و مخاطب، توانست افزون بر اثرگذاری قوی و موثر بر مخاطب، رضایت مشتری، مشارکت بالا و اهداف فروش و بازاریابی را محقق کند.
پویایی و عدمقطعیت محیطهای جدید کسبوکار، سازمانها را به سمت اتخاذ رویکردهای استراتژیک منطبق و انعطافپذیرتر سوق میدهد. رهبران کسبوکار از طریق نوآوری، راهکارهای بازاریابی، استراتژی اقیانوس آبی و رویکردهای فروش قادر خواهند بود فاصله خود را از رقبا بیشتر کنند. در حقیقت، تمرکز رهبران در شرایط عدم قطعیت، نباید صرفا بر سود محدود شود، بلکه میبایست به عواملی توجه داشته باشند که بر سودآوری اثرگذار است؛ مانند نوآوری، شناسایی مخاطب، رضایت مشتری و کارایی عملیاتی. شرکت تبلیغاتی مات با ارائه کلیه خدمات تبلیغاتی، رشد کسبوکار شما را در محیطهای رقابتی و پویای کنونی از طریق انتخاب و اجرای استراتژیهای درست بازاریابی سرعت میبخشد.