در بلاگهای پیشین در رابطه با ماهیت مزیت رقابتی صحبت کردیم. پیشرفت تکنولوژی و بین المللی شدن فضای کسبوکار، منحنی عمر محصولات را کاهش میدهد. از این رو استراتژیهای رقابتی شرکتها میبایست به طور مستمر مورد بازنگری قرار گیرد. محصولات جدید ارائه شده به بازار و مزیتهای رقابتی نوظهور، پس از مدتی به دلیل تقلید رقبا، سوددهی خود را از دست میدهند. در این بلاگ قصد داریم راهکارهایی را برای به تعویق انداختن تقلید رقبا از مزیت رقابتی و طولانیتر نمودن دوره سودآوری از محصول یا خدمت جدید ارائه نماییم.
حفظ مزیت رقابتی
در محیط پویای کسبوکار کنونی، مزیت رقابتی پس از ایجاد شدن، در اثر رقابت از بین میرود. سرعت تضعیف مزیت رقابتی به توانایی رقبا برای مبارزه از طریق تقلید یا نوآوری و شدت و نحوه رقابت فعالان صنعت مورد نظر بستگی دارد. میزان جذابیت صنعت با افزایش تعداد رقبا و ایجاد اقیانوس سرخ رقابتی، کاهش مییابد. تقلید، سر راست ترین و ساده ترین شکل رقابت است. برای آنکه مزیت رقابتی خود را از تقلید رقبا در طول زمان حفظ کنید، میبایستی موانع تقلید ایجاد کنید.
در ادبیات استراتژی از اصطلاح مکانیزمهای جداسازی (Isolating Mechanism) برای توصیف راهکارهایی استفاده میشود که مزیت رقابتی را در برابر تمام رقبا، به مدت طولانیتری حفظ میکنند. برای شناسایی منشا مکانیزمهای جداسازی باید فرایند تقلید رقابتی را بررسی کنیم. رقبای شما برای تقلید موفق از مزیت رقابتی که در اختیار دارید میبایست 4 شرط زیر را دنبال کنند:
- شناسایی مزیت رقابتی
- داشتن انگیزه تقلید
- شناسایی منشا مزیت رقابتی
- به دست آوردن منابع و قابلیتهای موردنیاز برای تقلید
مکانیزمهای جداسازی
مکانیزمهای جداسازی با ایجاد خلل در شرایط بالا، تقلید رقبا را به تعویق میاندازند.
مخفی کردن عملکرد برتر (Hyper Competition)
رقبای شما زمانی درصدد تقلید از شما برمیآیند که سودآوری یک محصول جدید یا خدمت را شناسایی کنند. یکی از موانع ساده که میتوانید برای تقلید ایجاد کنید، پنهان نمودن سودآوری بنگاه از محصول یا خدمت موردنظر است. با پنهان کردن عملکرد بالا، رقبای شما قادر نیستند موفقیت شما را ببینند، تا زمانی که دیگر خیلی دیر شده است.
بازدارندگی (Deterrence) و پیشدستی (Preemption)
زمانی که انگیزه تقلید را از رقبای خود بگیرید، میتوانید مانع تقلید آنها شوید. کاهش قیمتهای تهاجمی فعالان یک صنعت، در اکثریت موارد، مانع ورود تازهواردان به رقابت میشود. افزایش تنوع محصولات، سرمایهگذاریهای عظیم و افزایش حق اختراع از جمله پیشدستیهایی است که برای جلوگیری از تقلید رقبا، میتوان مدنظر قرار داد.
ابهام و قابلیت تقلید نامعلوم
زمانی که منشا مزیت رقابتی برای رقبا مجهول بماند، تقلید امکانپذیر نخواهد بود. وقتی مزیت رقابتی یک بنگاه، چند بعدی و براساس مجموعهای از منابع و قابلیتهای پیچیده باشد، تشخیص موقعیت بنگاه و تقلید از عوامل موفقیت، برای رقبا دشوار است.
به دست آوردن منابع و قابلیتها
پس از تشخیص منشا مزیت رقابتی، دستیابی به منابع و قابلیتهای موردنیاز برای تقلید از جمله چالشهایی است که تقلیدکنندگان میبایست با آن مواجه شوند. رقبای شما میبایست این منابع و قابلیتها را خریداری کنند یا بسازند. هرچه دسترسی به این منابع دشوارتر باشد، دوره سودآوری مزیت رقابتی برای شرکت بیشتر خواهد شد.
مزیت رقابتی، سودآوری و رشد سهم بازار را برای شرکت به دنبال دارد. با وجود این، رقابتیتر شدن بازارها و محیطهای کسبوکار، تغییرات گسترده و سریع در نحوه بازی و استراتژیهای بازارایابی، طول عمر مزیت رقابتی را کاهش میدهند. به همین علت بنگاههای تجاری، میبایستی به طور مستمر در استراتژی های رقابتی خود بازنگری نمایند. شرکت تبلیغاتی مات با ارائه راهکارهای استراتژیک در حوزه تبلیغات و بازاریابی، کسبوکار شما را در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی یاری میکند.