زمانیکه کسبوکارهای مختلف استراتژی رقابتی را نه به مثابه جنگ، بلکه به مثابه عشق تعریف کنند، مشتری به قلب کسبوکار و نقطه محوری تمام تصمیمات سازمان تبدیل میشود. شناسایی پرسونای مخاطب برای مدنظر قرار دادن ترجیحات، خواستهها و نیاز مشتریان در طراحی و تولید محصولات مورد توجه قرار میگیرد. در بلاگهای پیشین اشاره کردیم که برند اکتیویشن (Brand Activation) با ایجاد پل ارتباطی میان برند و مشتریان بالقوه، نقش موثری در تثبیت جایگاه برند در ذهن مخاطبان، ایجاد قیف فروش و کسب مزیت رقابتی ایفا میکند. در این بلاگ به 5 دلیل عمده برای لزوم استفاده از برند اکتیویشن در برنامههای بازاریابی و برندینگ توسط کسبوکارها اشاره میکنیم.
چرا کسبوکار شما باید برند اکتیویشن را در برنامههای بازاریابی خود مدنظر قرار دهد؟
1. ایجاد آگاهی از برند از طریق معرفی محصولات جدید و پروموت محصولات موجود
زمانی که شدت رقابت میان رقبا افزایش مییابد، نیاز برندها به جایگاهیابی درست و معرفی منحصر به فرد خود به مخاطبان، بیش از پیش خواهد شد. برند اکتیویشن به عنوان یک پلتفرم تعاملی به کسبوکارهای مختلف امکان میدهد محصول جدید یا محصولات موجود خود را به گونهای به بازار هدف معرفی نمایند که منجر به تقویت جایگاه برند و ایجاد تصویر مثبتی از برند در ذهن مخاطب گردد. از طریق برند اکتیویشن درست و مناسب، کمپانیها قادر خواهند بود گام ورود به بازار را به درستی بردارند و آگاهسازی درستی از برند در بازار هدف ایجاد نمایند.
2. تقویت روابط میان مشتری و برند
فعالیتهای برند اکتیویشن نه تنها منجر به جذب مشتریان هدف خواهد شد بلکه روابط میان برند و مشتریان را تقویت میکند. برای مثال پروموت محصولات و خدمات، سمپلینگ در نقاط فروش یا برگزاری ایونتهای بازاریابی مختلف و حضور در نمایشگاههای تخصصی به برندها امکان میدهد ضمن آشنایی با عادتها و ترجیحات مشتریان، به طور مناسبی در معرض دید مخاطب قرار بگیرند. این امر علاوه بر فراهم کردن فروش نقطهای، پلتفرمی را برای شناخت بهتر مشتریان در اختیار برندها قرار میدهد. برندسازی احساسی یکی از مهمترین خصوصیات برنداکتیویشن است. اگر میخواهید مشتریان بالقوه شما به مشتریان دائمی تبدیل شوند، نقش فعالیتهای جذاب و منحصر به فرد برند اکتیویشن را دست کم نگیرید. هرقدر احساسات مثبت مشتری نسبت به برند شما بیشتر باشد، امکان وفادارماندن او نیز بیشتر است.
3. دریافت بازخورد مناسب و ارزشمند از مخاطبان
هنگامی که کمپین برند اکتیویشن خود را در مراکز خرید، ایونت موسسات یا سایر فعالیتهای BTL برگزار میکنید، جمعیت زیادی از مخاطبان و مشتریان بالقوه را مورد هدف قرار میدهید. در کنار ثبت اطلاعات فردی و اطلاعات تماس مخاطبان (از قبیل شماره تماس، ایمیل و …) که میتواند در تحقیقات بازار، ایمیل مارکتینگ و سایر تکنیکهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار گیرد، قادر خواهید بود بازخورد آنها را دریافت نمایید. ثبت نظرات و بازخورد مشتریان در قالب پرسشنامه کوتاه و یا فرمهای نظرخواهی به شما کمک میکند تا محصولات و خدمات خود را مطابق با نیازها و ترجیحات آنها بهبود بخشید.
4. ایجاد سطوح بالایی از یادآوری برند (Brand Recall)
زمانیکه در فعالیتهای برند اکتیویشن خود تم مشخص یا فضای خاطرهانگیزی را دخالت میدهید، به مخاطبان امکان میدهید بعدها از طریق ارتباط چشمی با همان المانها یا اشارهای مختصر به فضای موردنظر، مجددا آن را به یاد آوردند. به این ترتیب نه تنها توانستید برند خود را به صورت انحصاری و متمایز در ذهن مخاطبان هدف ثبت نمایید بلکه یادآوری مجدد آن را نیز برای مخاطب ساده ساختید.
5. افزایش فروش
در تمامی فعالیتهای برند اکتیویشن برای نزدیک شدن به مشتریان بالقوه نیازمند روشی خلاقانه و قابل توجه هستید تا خود را به آنها بشناسانید، اعتماد مخاطبان را جلب کنید و آنها را به خرید محصولات و استفاده از خدمات خود ترغیب نمایید. نتیجه تمام این فعالیتها بهبود نرخ فروش محصولات است. به طور کلی میتوان گفت، هدف نهایی همه برندها از اجرای کمپینهای برند اکتیویشن، دستیابی به فروش بیشتر و سودآوری است.
انتخاب زمان و مکان درست برای اجرای کمپین در برند اکتیویشن بسیار حائز اهمیت است. تاثیرات برند اکتیویشن برخلاف سایر فعالیتهای تجربی بازاریابی، نمیبایست با شاخصههایی نظیر میزان فروش مورد ارزیابی و اندازهگیری قرار بگیرد. اگرچه تمامی بازاریابان در نهایت از برند اکتیویشن برای افزایش میزان فروش و درآمد کسبوکار خود بهره میگیرند، با این حال هدف اصلی کمپینهای بازاریابی برند اکتیویشن، برقراری ارتباط احساسی با مخاطبان و ایجاد تصویر مثبتی از برند در ذهن آنها است. به عبارت دیگر، نتایج مثبت برند اکتیویشن در بلندمدت آشکار خواهد شد. موفقیت برند اکتیویشن مستلزم ترکیب المانهای مختلفی از جمله بودجه، مفاهیم برندینگ، میزان نوآوری و خلاقیت، زمانبندی درست و استمرار فعالیتها میباشد. شرکت تبلیغاتی مات از طریق تیم تخصصی و حرفهای خود، کسبوکار شما را در تدوین و پیادهسازی کلیه کمپینهای تبلیغاتی آگاهی از برند و برند اکتیویشن یاری میکند.