شدت رقابت کسبوکارهای کنونی و میزان سودآوری بنگاهها به مشتریان آنها بستگی دارد. در حقیقت، مشتری، نبض حیاتی یک کسبوکار است که تمام برنامههای بازاریابی و نقشه راه در سفر مشتری براساس آن بنا میشود. میزان جذابیت صنعت و نحوه رقابت رقبا و کلیه استراتژیهایی که بنگاهها برای کسب سود پیادهسازی میکنند، برای جذب و حفظ مشتری است. در بلاگهای پیشین، پیرامون شیوههای وفادارسازی مشتریان صحبت کردیم. در این بلاگ، با تمرکز بر مشتریان بالقوه، شیوههایی را بررسی میکنیم که آنها را به مشتریان دائمی کسبوکار ما تبدیل نماید.
مشتری بالقوه
در ادبیات بازاریابی، از مشتری بالقوه به عنوان نقطه آغازین قیف فروش یاد میشود، یعنی فردی که هنوز از محصول یا خدمت شما استفاده نمیکند اما شما میتوانید با استراتژی درست و بازاریابی دقیق امیدوار باشید که به زودی او را در گروه مشتریان خود، ببینید. شناسایی پرسونای مخاطب و استفاده از تکنیکهای تحقیقات بازار به شما امکان میدهد تا بر تصمیمات خرید مشتریان بالقوه خود، تاثیر بگذارید. چنانچه مشتری نسبت به محصول یا خدمت موردنظر، علاقه نشان دهد، کار سادهتر میشود.
در ادامه شیوههایی را بررسی میکنیم که در تبدیل مشتری بالقوه به دائمی، بسیار اثرگذار هستند.
تکنیکهای تبدیل مشتری بالقوه به دایمی
تمامی کسبوکارها از طریق ایجاد مزیت رقابتی به دنبال کسب سود بیشتر و پیشی گرفتن از رقبا هستند؛ برای این منظور به مشتریان جدید و در عین حال وفادار نیاز دارند. تکنیکهایی که در ادامه مطرح میشوند، به شما در تبدیل مشتری بالقوه به دایمی کمک میکنند.
شناسایی خواستهها و نیازهای مشتریان
یکی از اولین گامهایی که در طراحی استراتژی رقابتی و برنامههای بازاریابی برداشته میشود، شناسایی نیازها و خواستههای مشتریان بالقوه محصول یا خدمتی است که کسبوکار ارائه میدهد. تحقیقات بازار به شما امکان میدهد تا از انتظارات مشتریان از محصول یا خدمت شما و نحوه ارائه موثر آنها به مشتریان، اطلاع یابید. با جمعبندی دادههای مختلف قادر خواهید بود تا خدمات و محصول خود را متناسب با نیازها و انتظارات مشتریان، سفارشیسازی کنید.
تاکید بر ارزشمندی محصول یا خدمت
زمانیکه مشتری بالقوه نسبت به محصول یا خدمت موردنظر، علاقه نشان میدهد، شما میتوانید با تاکید بر ویژگیهای برجسته و مزایایی که در ازای استفاده از محصول، کسب میکند، او را به خرید تشویق کنید. این کار از طریق توضیح پیرامون مشخصات و نقاط قوت محصول به صورت مستقیم یا غیرمستقیم امکانپذیر است.
ایجاد محتوا از طریق شبکههای اجتماعی
در بلاگهای پیشین بر نقش بازاریابی دهان به دهان در موفقیت یک برند تاکید کردیم. پیشرفت تکنولوژی و گسترش فضای مجازی، شبکههای اجتماعی را به اهرمی قدرتمند برای کسب سود و مزیت رقابتی برای بنگاهها، تبدیل کرده است. چنانچه ویژگیهای محصول یا خدمت در قالب محتوایی جذاب توسط اینفلوئنسرها یا مشتریان دایمی، ارائه شود، افرادی که تا قبل از این، تجربه استفاده از محصول را نداشتهاند، به خرید و استفاده از آن، تشویق میشوند. طراحی وبسایت جذاب، شناسایی روندهای موجود در بازار و افزایش نرخ درگیری از طریق برگزاری مسابقات، اهدای جوایز و کد تخفیف نیز بسیار تاثیرگذار هستند.
تاکید بر خدمات پس از فروش
به مشتری بالقوه خود اطمینان دهید که در هر زمانی قادر به پاسخ یا خدمت پیرامون مسائل مرتبط با محصول هستید، چنانچه مشتریان احساس کنند که توسط کسبوکار، مهم تلقی شده و جدی گرفته میشوند، جایگاه برند در ذهن آنها، ارتقا یافته و به استفاده دائم از محصولات و خدمات، ادامه میدهند.
در تمام استراتژیهای بازاریابی، مشتری به منزله قلب یک کسبوکار، مورد توجه قرار میگیرد. به همین منظور، استراتژیهایی که در عین حفظ مشتریان وفادار بر تبدیل مشتری بالقوه به دایمی تاکید میکنند، زمینه پیشیگرفتن از رقبا را برای برند فراهم مینماید. شرکت تبلیغاتی مات، از طریق تیم تخصصی و حرفهای خود، کلیه راهکارهای بازاریابی و کسب مزیت رقابتی را متناسب با کسبوکار شما ارائه میکند.